שוברים תיקה
זעופים וקפדנים? הזמנים הללו עברו. הספרנים והספרניות של העידן החדש מעודכנים יותר מכולם, מחוברים לקוראים ומסבירי פנים. לרגל שבוע הספר, פגשנו כמה מהם
// יהונתן קליין
|
כולנו גדלנו על מודל הספרנית המאיימת, הקפדנית והנרגנת, זו שמקדמת את פניך בספרייה ב־ששששששששש ארוך וזועף, משליטה סדר בספרייה הדוממת כקבר וזועמת כשספר מוחזר באיחור. כיום, הספריות שינו את פניהן לבלתי הכר; הן ידידותיות, נעימות ומסבירות פנים. יש בהן שעת סיפור לילדים וחוגים למבוגרים, מועדוני קריאה וחברה ושלל פעילויות. הספרנית (או הספרן) כבר אינם משמשים כשוטר התורן אלא יותר כ"גוגל" אנושי, | כ"ד בסיון תשפ"א | 4.6.2021 מסבירים פנים ומדריכים את באי הספרייה במבוכי המידע הרב העומד לרשותם. הספרנות הפכה למידענות, והספרנים הפכו לאוצרי הידע, כמו שהיה, בעצם, תפקידם המקורי.
בכתבה שלפניכם פגשנו ארבעה ספרנים וספרניות מרחבי הארץ, בספריות גדולות וקטנות, ייחודיות וציבוריות רגילות. ניסינו להבין מה כולל מקצוע הספרנות כיום, מה מביא אותם לעסוק בו, וכמובן רצינו לברר מה הם עושים כשיש רעש בספרייה.
ספר נוער שאני מאוד אוהבת בשם (ברדלי ברובייקר). הוא מספר על איידה, ילדה נכה שמפונה לאזור כפרי עם פרוץ המלחמה. בתנאים החדשים היא לומדת ללכת, לרכוב על פוני, ומגלה את עצמה מחדש. ספר מקסים ומרגש, גם למבוגרים.
"לפני כ־41 שנה התפנתה משרת ניהול הספרייה בברוכין, הייתי יחסית פנויה וקפצתי על המציאה. צריך היה ממש להקים את הספרייה מחדש כי היא שכנה במבנה ישן ורעוע ולא היו כמעט ספרים. לקחתי את הפרויקט בשתי ידיים ונהניתי מכל רגע. במשך השנים גדלה הספרייה והתפתחה וכל הזמן יש חידושים והפתעות".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"יש הרבה דברים כיפיים אבל הכי כיף לקנות ספרים חדשים. אני קונה מה שאני רוצה ומישהו אחר משלם! יש יותר טוב מזה? זה לא ממש מדויק כי צריך לחשוב טוב לפני שאני קונה ספר, רכש ספרים זו תורה שלמה ולוקח כמה שנים להבין מה כדאי לקנות. אחת מהדילמות הקבועות היא האם לקנות ספרים 'טובים' או 'נחשבים' שהרבה פעמים אף אחד לא נוגע בהם, או לקנות מה שהולך גם אם זו לא רמה הכי גבוהה (סטייל 'יומנו של חנון') - העיקר שיקראו, וצריך להגיע לאיזון מסוים".
ספרי קצת על הספרייה.
"הספרייה מאוד יפה ומזמינה, השקענו הרבה בריהוט, בעיצוב ובנראות, אני קונה ספרים חדשים כל חודש ומשתדלת להיות מעודכנת בכל מה שיוצא, בעיקר בספרות נוער ששם לצערי יש ממש מחסור בספרים טובים. יש בעיקר ספרי פנטזיה וילד שלא אוהב או לא מתחבר לפנטזיה נמצא בבעיה".
איך אפשר לעודד את הילדים לקרוא?
" קודם כול דוגמה אישית. כשהילד רואה את אמא שקועה בספר הוא מבין שיש כאן משהו כיפי. תנו לילד לבחור את הספר שהוא רוצה - גם אם זה לילדים קטנים יותר, גם אם זה קומיקס. העיקר שייהנה ותהיה לו חוויה חיובית".
מה הכי מעצבן בעבודה כספרנית?
"כשבטוחים שקראתי את כללללל הספרים בספרייה, כשמתרגזים עליי - למה נתת לי את הספר הזה? בגללך לא ישנתי כל הלילה… גם לעטוף ספרים זה לא כיף".
צילום: שריה דיאמנט
איך הגעת לעבוד כספרן?
"אני מגיע ממשפחה שעוסקת בספרים כבר כמה דורות. לסבי הייתה חנות לספרים עתיקים ונדירים בפריז, אבי היה ספרן ואחראי על מחלקת הספריות הציבוריות במשרד החינוך והתרבות, ואמי הייתה מוכרת בחנות ספרים".
ספר קצת על הספרייה.
"בתפקידי אני אוצר יהדות במערך המידע בספרייה של אוניברסיטת בר־אילן. אני אחראי על פיתוח האוסף, על הרכישות והמתנות של הספרייה למדעי היהדות, ובמקביל אני אחראי על - אוסף הספרים הנדירים וכתבי היד של האוניברסיטה. האוסף שלנו, של ספרים יהודיים וכתבי יד, הוא השני בחשיבותו בארץ אחרי הספרייה הלאומית, ואנחנו בעצם מספקים עזרה לחוקרים שלנו במדעי היהדות".
למה לעבוד בספרייה?
|
דודי בן־נעים
| כ"ד בסיון תשפ"א | 4.6.2021
| המלצה על ספר
של אומברטו אקו, סיפורו של כתב יד שנגנז ומוסתר על ידי נזיר. זהו ספר שיש בו גם מתח, גם בלשות, גם ספרים עתיקים, והוא משלב את כל האהבות שלי.
"זה תפקיד דומה מאוד לתומכי לחימה בצה"ל. התחלתי את דרכי כסטודנט וכשגיליתי שמאוד לא פשוט לעסוק במחקר, החלטתי שאם המסלול האקדמי לא מתאים לי הרי שבוודאי המסלול של עזרה לאקדמאים תפור עבורי, ואני מנסה לייעץ ולסייע לחוקרים בכל מה שאני יכול".
ספר על משהו ייחודי בספרייה.
"הספרייה שלנו מלאה בחומרים ייחודיים, וחלק מתפקידי הוא להשיג אותם. למשל, רכשתי עבור הספרייה ברכה של הרב קוק בכתב ידו לרב נריה עבור בני עקיבא. רכשתי טיוטה של ש"י עגנון לתפילה לשלום המדינה, שחיבר הרב הרצוג ועגנון סיגנן וערך, ובשנה האחרונה השגתי תרומה של ספרי מסעות לארץ ישראל מלפני מאתיים עד ארבע מאות שנה, מאוד יפים חזותית ומאוד חשובים למחקר".
מה הכי מעצבן בעבודת הספרן?
"השאלה ששואלים אותנו כל הזמן - מה יש ללמוד בספרנות? לסדר ספרים במדף? אז לא. לומדים לחפש נכון, למצוא חומר ואיך להנגיש את החומר עבור הסטודנטים, החוקרים והקוראים".
צילום: אריק סולטן
דיגיטל // אלחנן שפייזר
he-il
2021-06-04T07:00:00.0000000Z
2021-06-04T07:00:00.0000000Z
https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283373359920041
Israel Hayom LTD
