מקור ראשון

כך יוחלף השלטון: הסמכויות עוברות לראש הממשלה החדש מיד בהשבעה

עטרה גרמן

אם דבר לא ישתבש בתוכש ניותיהם של נפתלי בנט ויאיר לפיד - ואם לא יצלחו מאמצי הסיכול של ראש הממשלה בניש מין נתניהו - ממשלת ישראל הש63 תקום ביום ראשון במליאת הכנסת. לצידו של ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט עומדים 61 ח"כים בלבד, כולל חברי סיעת רע"ם; אבל הרשימה המשותש פת עשויה להימנע או להיעדר מההצבעה, לפחות בחלקה, כך שהממשלה לא בהכרח תעבור על חודו של קול.

לפי כללי הטקס - שלא התש קיים זה 12 שנה וחודשיים - ח"כ בנימין נתניהו יעלה אל דוכן הנואמים במליאה וישמיע נאום לוחמני ותקיף בשבתו כיו"ר האופוזיציה, תפקיד שהוא מכיר משנות האלפיים וגם בראשית שנות התשעים. הוא בוודאי יבטיח שכהונתו כיו"ר אופוזיציה תימשך זמן קצר למדי. אחריו ינאם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. לכל אחד מהשניים יוקצו 15 דקות, ואז יעלה ח"כ נפתלי בנט אל הדוכן. לנאום ראש הממשלה המיועד מוקצה כנהוג "זמן בלתי מוגבל".

בתום הדיון יתקיימו ההצש בעות על בחירת יו"ר הכנסת: ח"כ מיקי לוי מיש עתיד צפוי להחליף את יריב לוין. לוי ימש סור את ההודעה הרשמית על כינון הממשלה, ולאחר מכן יושש מעו הצהרות האמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי והשרים.

בדרך כלל, לאחר ההשבש עה (ולמעשה גם לפניה) מועבר השלטון באופן מסודר, בשיתוף פעולה של צוותי ראש הממשלה הנכנס והיוצא. הפעם, הן בשל היריבות בין האישים והן בגלל אופי הרכבת הממשלה והמאמצים לסכלה שיימשכו עד הרגע האחש רון, נתניהו טרם העביר הודעה רשמית על כוונותיו לקיים טקס חגיגי של "העברת מקל". עם זאת, סמכויות ראש הממשלה והשרים אינן תלויות בשום טקס: מיד בעת ההשבעה הן יעברו לידיים החדש שות.

חלק מהשרים כבר החלו בהש ליך חפיפה מול מקביליהם. יועש צים מטעמה של איילת שקד סבבו לאחרונה במשרד הפנים - מתחת לאפו של השר היוצא אריה דרעי - כדי ללמוד את ענייני המשרד ולהתכונן לעבודה הצפויה להם. גם שרים אחרים בוחרים מנכ"לים, בונים "כוורות" ומשבצים יועצים, והודפים עשרות מסמכי קורות חיים ממועמדים שמבקשים להש צטרף לצוותים החדשים. טקסי החילופים ברוב המשרדים נקבעו ליום שני.

לפי המכון הישראלי לדמוקש רטיה, לרשות בנט עומדים כש53 תקנים לאיוש מיידי ואישי ללא כל צורך במכרז, ובהם ראש הסגל בלשכת רה"מ, מנהל לשכה, יועצי תקשורת, יועץ לקשר עם הכנסת, יועץ לאירועים וסיורים, יועץ לנושאים מדיניים, יועץ ליחסי חוץ, ועד 11 משרות נוספות של יועצים ועוזרים במינויים אישיים. מלבד אלה הוא יזכה לשש מזכיש רות ולצוות נהגים. במעון ראש הממשלה יעמדו לרשותו מיד לאחר ההשבעה מנהל הבית, מנהל תפעול, עוזרי תפעול, עובד מטבח ועובדי משק הבית, המועסקים דרך חברות כוח אדם.

בלשכת בנט הודיעו כי הוא מתכוון להמשיך לגור בביתו ברעננה, והמעון הרשמי ישמש לפגישות ולאירוח מנהיגים. מקור אחר הוסיף שייתכן שבנט יגור במקום כמה ימים בשבוע, בעוד רעייתו גילת וילדיהם הלומדים בעיר יישארו ברעננה. עם זאת, ייתכן שהדבר לא יתאפשר בשל הנהלים הנוקשים של היחידה לאש בטחת אישים בשב"כ. כדי לאפשר זאת יהיה אולי צורך, למשל, בהש לאמת המגרש הריק שמול ביתו ברעננה לתקופה זמנית, כדי להש חנות בו כלי רכב ולשכן בו את צוותי האבטחה.

כל ניסיון להשיג מידע מפי גורם רשמי בדבר נוהל העברת בית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים מידי משפחת נתניהו לידי משפחת בנט עלה בתוהו. בחוק אין כל התייחסות לכך. ההערכה היא שמשפחת נתניהו תבקש למנוע עיסוק תקשורתי ממושך בעניין הבית בבלפור, ותיפרד ממנו במהרה ובדרך הישר. בתוך כך נערכות הכנות בבית משפחת נתניהו ברחוב הפורצים בירושלים, כדי לאפשר לבני הזוג - אם ירצו - להמשיך להתגורר בבירה ולא לעבור להתגורר דרך קבע בווילה המשפחתית בקיסריה.

צוות האבטחה העוטף את בנט שודרג כבר בשבוע שעבר לדרגה של ראש ממשלה. אל המאבטח היחיד שליווה אותו עד כה הצש טרף מעגל אבטחה כבד, ואנשים שהתבקשו להגיע השבוע למש פגשים בנוכחותו נדרשו לעבור בידוק אישי קפדני. גם חלק מאש נשי צוותו נדרשו לעבור תשאול מקיף, לקראת קבלת סיווג ביטחוש ני שיאפשר את כניסתם לתפקידם המיועד.

בשל רמת האיום הגבוהה, גם ראש הממשלה היוצא נתניהו ימש שיך לקבל את האבטחה שקיבל עד כה. וכך לראשונה בתולדות המדינה, שלושה אישים - ראש הממשלה, ראש הממשלה החלוש פי ויו"ר האופוזיציה - יאובטחו באותה רמת סיכון. את שיירותיהם ילוו שני רכבי אבטחה צמודים ובהם חוליית המאבטחים, ניידת משטרה שפותחת את הציר, פרש מדיק וציוד רפואי או אמבולנס, ועוד כמה מכוניות אבטחה המש צוידות בציוד סודי.

יאיר שרקי

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281573768636510

Israel Hayom