מקור ראשון

הסכמה בין תקווה חדשה לגנץ בעניין הפיקוח על שטחי C

הודיה כריש חזוני

רגע לפני הנחת ההסכמים הקואליציוניים על שולחן הכנסת, לקראת השבעת הממשלה החדשה, הושג סיכום בין מפלגת תקווה חדשה לשר הביטחון בני גנץ בסוגיית המנהלת שאמורה לפקח על ההשתלטות הפלסטינית הבלתי חוקית בשטחי ,C שמעבר לקו הירוק. על פי הסיכום, ייתוספו 50 תקנים נוספים במנהל האזרחי, שיוקצו באופן ייעודי לצורך אכיפה בשטחי .C

סעיף 29 בהסכם הקואליציוני שבין יש עתיד לתקווה חדשה, קובע כי תגובש תכנית, הכוללת הקמת מנהלת לאכיפה, אך לא פורטו הסמכויות או הכפיפות שלה. "במסגרת המו"מ הקואליציוני פועלת תקווה חדשה על מנת לתת מענה אפקטיבי לסוגיה של השתלטות פלסטינית בלתי חוקית על שטחי סי, לרבות הקצאת תקנים ייעודיים לנושא - נושא שהוזנח לחלוטין בכל העשור האחרון", נמסר אתמול בהודעת המפלגה.

מנכ"לית מכון המחקר "פורום שילה", ד"ר ענת רוט, אומרת כי "אם מדובר רק בפיקוח זו כמובן תוספת חיובית, אבל לא כזו שתשנה את כללי המשחק. אלו ישונו רק אם מדובר בחלק ממכלול שלם לטיפול בנושא". בפורום שילה, כמו גם בעמותת רגבים, הציגו בפני חברי הכנסת של תקווה חדשה וימינה הצעה למנהלת שתיתן מענה מקיף יותר לעניין שטחי .C

לדברי רוט, "שטחי C הם עניין בעל משמעות לאומית, שהמנהל האזרחי לא מסוגל להתמודד אתו. אין להם הנחיה כזאת וגם לא יכולת ומשאבים. המענה לא יינתן בצורת גוף של פקחים. צריכה להיות מנהלת עצמאית, שתעסוק במודיעין לגבי תוכניות עתידיות של הפלסטינים, באכיפה, בניהול מערכה משפטית, בייבוש מקורות המימון ובהנעת הסדר מקרקעין. הפלסטינים משתלטים באופן שיטתי ובמימון אירופי על כל השטחים הפתוחים, וצוחקים למדינת ישראל בפנים".

התוכניות לטיפול בבעיה הוצגו בפני נפתלי בנט בעת שכיהן כשר ביטחון, וכן בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שבראשה ישב ח"כ לשעבר צבי האוזר מתקווה חדשה. מי שעוד הכיר את התוכנית של פורום שילה ושל רגבים לפרטיה הוא השר המיועד זאב אלקין, שהשבוע פורסם כי התעקש על הקמת מנהלת משמעותית, אך כעת מסתמן כי הגוף שיוקם לא יהיה דומה למתכונת המוצעת.

לפני כשנתיים התקבלה בקבינט המדיני־ביטחוני החלטה לקיים מערכה לאומית על שטחי .C ההחלטה נחשפה לפני כשנה בדיון של וועדת החוץ והביטחון בראשות האוזר. על פי ההחלטה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אמור היה למנות פרויקטור שיבצע מיפוי של הבנייה הבלתי חוקית, ובהמשך יבהיר מה נדרש מהגורמים התכנונים והאכיפתיים. תוצאות המיפוי והאכיפה אמורות היו להיות מוצגות באופן סדיר לקבינט. אך מאז אותו דיון ראשוני, לא התקיים דיון קבינט נוסף בעניין. עם כניסתו של בנט למשרד הביטחון הוא הכריז כי בכוונתו למנות פרוייקטור לתחום, אולם הדבר לא יצא לפועל. השר הנוכחי גנץ לא עסק בסוגיה וכמובן לא מינה איש.

דו"ח רשמי של משרד המודיעין שפורסם אתמול קובע כי הרשות הפלסטינית בונה בשטחים הפתוחים ביהודה ושומרון במטרה להפוך את היישובים הישראלים למובלעות וליצור לחץ על צירי התנועה ועל נכסים ישראליים, זאת כדי לגרום לישראל לסגת מהם בעתיד.

יאיר שרקי

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281599538440286

Israel Hayom