מקור ראשון

ממשלה חדשה? הסתדרות המורים כבר נערכת למאבק

שרת החינוך המיועדת יפעת שאשא־ביטון אותתה על כוונותיה: "יש לשחרר סמכויות. פשוט לפרק את הריכוזיות" יפה בן־דוד: "הרבה שרים ניסו לעשות עלינו סיבוב, ונשארו בסיבוב"

ריקי ממן

שר החינוך יואב גלנט נפרד השבוע ממערכת החינוך בסימן הגדלת העצמאות של מנהלי בתי הספר. בכנס איגוד מנהלי החיש נוך ברשויות המקומיות, הכריז גלנט על הפעימה השנייה של תוכנית גפ"ן (גמישות פדגוגית וניהולית), שמאפשרת למנהש לים "לנייד" כש03 אחוזים משש עות הלימוד בין המקצועות, ולא להיצמד למערכת השעות שמכש תיב מערך הפיקוח של המשרד.

"למנהל בית הספר יש אחש ריות גדולה בצד הפדגוגי, החיש נוכי, הערכי והביטחוני, אבל יש לו מעט סמכויות, וככה קשה לעבוד", אמר גלנט. ימים אחדים לפני עזיבתו את המשרד הכריז שר החינוך על השלב השני, שיש עניק למנהלים גם גמישות בתש קציבים. "ניתן למנהלים שוברים בסך אלפי, ובהמשך עשרות אלפי שקלים, ותהיה להם עגלת קניות כך שיוכלו להחליט אם הם רוש כשים שעות תגבור לתלמידים, מחשבים, שעות תרבות או טיול שהם רואים בו חשיבות".

בינתיים אותתו השלטון המקומי והסתדרות המורים, כל אחד בדרכו, על המאבקים שהם מכינים לשרת החינוך המיועדת, יפעת שאשאשביטון ממפלגת תקווה חדשה. מזכ"לית הסתדש רות המורים, יפה בןשדוד, אמרה בכינוס המנהלים ששוחחה עם שאשאשביטון כמה פעמים, "והיא אמרה שמה שייעשה, ייעשה בשותפות. אם כך יהיה, כולם ירוויחו. הרבה שרים רצו לעשות עלינו סיבוב ונשארו בסיבוב".

בןשדוד מתכוננת כבר כשש נתיים למשא ומתן על ההסכם הקיבוצי של הסתדרות המורים, וההשבעה הצפויה של ממשלת בנטשלפיד בשבוע הבא מסמנת עבורה את חידוש המאבק להעש לאת שכר המורים. הסכם השכר עם הסתדרות המורים, המייצגת את כלל הגננות והמורות בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביש ניים, פג כבר .2019שב מאז, בהעדר ממשלת קבע זה יותר משנתיים, מועסקים המורים ללא הסכם שכר. בןשדוד ציינה את התנאים שהיא מתכוונת לדש רוש במשא ומתן: "הערכה בלבד אינה מספיקה, צריך גם תגמול כספי, וזאת נעשה איתכם ועם השלטון המקומי. חובתנו וחובת המדינה לדאוג להעלאת שכר למורה החדש, כך שיהיה בין 9,000 10,000של שקלים בחודש".

בשלטון המקומי, מנגד, מתש כוונים לדרוש מהממשלה החדש שה שתעביר אליהם את סמכויות הניהול במערכת החינוך. "השנה האחרונה הוכיחה שככל שמעביש רים יותר סמכויות ניהול לשלש טון המקומי, כך הדברים מגיעים יותר לתושבים, למערכת החינוך ולתלמידים עצמם", אמר לנו השבוע חיים ביבס, ראש עיריית מודיעיןשמכביםשרעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי. "אם רוצים להש ביא את מערכת החינוך לקפיצת המדרגה שאחרי הקורונה, אסור לחזור לבינוניות של ימים עברו".

בזמן משבר הקורונה במיוחד, אומרים ברשויות המקומיות, הוכח שהניסיון להחיל מתווים אחידים על המערכת, תוך התש עלמות מההבדלים בין האוכש לוסיות, נחל כישלון. לכל אורך המשבר ביקר השלטון המקומי את מאמצי משרד החינוך, וביש קש לקבל את סמכויות ההחלטה בדבר אופן הפעלת בתי הספר. בחלק מהמקרים סירבו רשויות מקומיות לקבל את מתווי משרד החינוך, והחליטו באופן עצמאי ומקומי על התנהלות המוסדות שתחת אחריותם.

ביבס דורש שמדינת ישראל תשחרר את סמכויות ניהול מעש רכת החינוך לש76 רשויות עצש מאיות וחזקות, שאינן תלויות במדינה. "במודיעין אני לא צריך את משרד החינוך", אומר ביבס, "אני מעדיף שלא יפריעו. אני מעביר מיליונים רבים למערש כת החינוך מתקציבים עירוניים, כמו שקורה ברשויות רבות, ואני צריך לקבל גם את הסמכויות לנהל. משרד החינוך צריך להבש חין בין רשויות שיודעות להתנהל ומביאות תקציבים מהבית, ובין רשויות פריפריאליות שצריש כות את התמיכה והמשאבים של משרד החינוך".

על פי ביבס, הדבר יכול לפש נות את משאבי משרד החינוך לעסוק ברשויות שדרושים מאש מצים רבים יותר לניהולן ולקיש דומן. "בש76 רשויות נמצאים 65 אחוזים מתושבי מדינת ישראל. בש091 הרשויות הפריפריאליות חיים בסך הכל 35 אחוזים מהש תושבים. הענקת סמכות הניהול לרשויות המקומיות תיתן למש שרד יכולת להתמקד בדבר האמיתי".

שרת החינוך המיועדת יפעת שאשאשביטון התייחסה השבוע לכוונותיה באשר למשרד החיש נוך. ביום עיון של סמינר הקיבוש צים אמרה: "שנים מדברים כאן על למידה אחרת, על פדגוגיה אחרת. אנחנו צריכים לנתב את המאמץ כדי לבנות משהו חדש. צריך לתת יותר אוטונומיה לבתי הספר, יותר אוטונומיה למנהלים ויותר אוטונומיה למוש רים. יש לשחרר סמכויות. פשוט לפרק את הריכוזיות. אני חושבת שאם היו נותנים יותר סמכויות לשלטון המקומי, הדברים היו נראים אחרת".

אם אכן ייענה משרד החינוך לדרישה לבזר סמכויות למחלש קות החינוך ברשויות המקומיות, צפויה התנגדות ניכרת מהסתש דרות המורים. בןשדוד התייחסה השבוע להתנגדות המורים להש שפעתן של הרשויות על המעש רכת בדבריה בכנס איגוד מנהש לי החינוך ברשויות המקומיות: "אנחנו עובדי מדינה ולא רוצים להיות נתונים לשיקולים פוליש טיים של ראשי רשויות. אנחנו חייבים להישאר ממלכתיים, אחרת רשויות חזקות יעופו למעלה והחלשות יתרסקו. פיזור של סמכויות רבות עלול להביא לקריסה".

כלכלה

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281612423342174

Israel Hayom