מקור ראשון

כך מצליחים עשירי ארה"ב לחמוק ממס

המיליארדר וורן באפט, שקרא בעבר לממשל לגבות יותר ממנו ומחבריו, העביר לשלטונות בעשור שחלף רק 0.1 אחוז מרווחיו

אליצפן רוזנברג

"הממשל הידידותי למיש ליארדרים פינק את החברים שלי ואותי מספיק זמן", התלונן לפני כעשור המיליארדר הנודע וורן באפט, שחברת ההשקעות שייסד, ברקשייר האת'וויי, היא מהתאגידים הגדולים בעולם. "הגיעה העת להעלות את המס על האנשים העשירים במדיש נה כדי לסייע בהקטנת הגירש עון התקציבי", כתב אז, בטור מיוחד בניושיורק טיימס. באפט היה עקבי בהצהרותיו בהמשך השנים, והתבטא לא פעם בדבר הצורך להגדיל את נטל נמס על המיליארדרים.

בממשל האמריקני - של ברק אובמה וגם של דונלד טראמפ - לא נענו לתחינתו של באפט למיסוי רב יותר. כך לפחות לפי תחקיר האתר האמריקני "פרופובליקה" , שבדק כמה מס שילמו 25 האנשים העשירים ביותר בארה"ב באמצע העשור שעבר. לפי הפרסום, בשש נים 2014 עד 2018 צמח הונם של 25 האמריקנים העשירים ביותר בכש104 מיליארד דולר במשותף, אך הם שילמו מס הכנסה פדרלי בסך 13.6 מיליארד דולר בלבד; לשם ההשוואה, הם שילמו על צמיחת הונם 3.4 אחוזים.

מתוך המיליארדרים הללו - מולטישמיליארדרים, למעשה - את שיעור המס הנמוך ביותר שילם, למרבה הפליאה, וורן באפט עצמו. לפי הניתוח של האתר האמריקני, באפט שילם רק 0.1 אחוזים מהעושר שצבר 2014שב עד .2018 עושרו של באפט, "האורקל מאומהה", צמח בשנים הללו בלא פחות 24.3שמ מיליארד דולרים, בעוד שווי המס המצטבר ששילם הסתכם 23.7שב מיליון דולר. באפט באמת הצליח באופן מדהים לשלם מס אפסי, אך גם האולטרהשעשירים האחרים אינם טומנים ידם בצלחת ומקפידים על תשלום מס מזערי ביותר.

הונם המצטבר של עשיריש העל - ובהם ידוענים כמו איל ההון היהודי ג'ורג' סורוס, מייסד טסלה וספייסשאקס אלון מאסק, בעלי ענקית המסחר האלקטרוש ני אמזון ג'ף בזוס, ראש עיריית ניושיורק לשעבר ואיש העסקים מייקל בלומברג ואחרים - הסש תכם 2018שב בלא פחות מש1.1 טריליון דולר. מאז ועד היום עלו שוקי ההון, החברות שבבעלותם התעשרו וצמחו, והסכום הוכפל כמעט; ובכל זאת הם משלמים - באחוזים - פחות מס מרוב השכיש רים האמריקנים.

איך זה ייתכן? ראשית, רבים מהם לא משכו משכורות גבוהות מהחברות שהם מנהלים, אלא הסש תפקו בכמה עשרות אלפי דולרים בשנה. 25 המיליארדרים הללו דיווחו על הכנסות משכר בסכום של 158 מיליון דולר ,2018שב

סכום צנוע יחסית שעולה לכדי 1.1 אחוזים מצמיחת הונם. הם גם לא משכו מהחברה דיבידנדים, שמחייבים גם הם הפרשת מס נכבד. הרווחים העצומים המשיכו לתפוח בחברות ובמניות, בתיקי ההשקעות ובאפיקים אחרים שהם מוגנים ממס.

אז איך בכל זאת הם נהנים מתזרים של מיליארדים לרווחש תם השוטפת? הם פשוט משתמש שים בכסף שאינו שלהם, וכמעט בחינם - פריווילגיה ששמורה למיליארדרים כמותם. הבנקים מעניקים להם הלוואות ענק בריש ביות אפסיות, בהתאם לערבויות העצומות שבידיהם. על ההחזרים הם לא נדרשים להצהיר, או לשלם מס. לעיתים הם לוקחים את ההלש

וואות מהחברות שבבעלותם, ללא ריבית כלל.

גם אם חלק מהמולטישמיש ליארדרים הללו מצהירים שהם בעד להעלות את המס על העש שירים ולהגביר את השוויון בנטל, באותה עת הם ויועצי המס שלהם עושים הכול כדי למזער את תשש לום המס לקופה הציבורית, בעזרת תכנוני מס מחוכמים. הכול חוקי וכשר, גם אם לא מריח טוב; כל מי שעומד לרשותו יועץ מס חכם דיו היה עושה זאת.

גם בקרב עשירי ארצנו המצב לא שונה מאוד, וגם אצלנו נשמעו לאחרונה כמה בעלי ממון שקוש ראים להעלות את המס גם על עצמם, אבל ספק אם הם יחדלו מתכנוני המס האגרסיביים ומהש פעלת צבא לוביסטים מול קובעי המדיניות כדי שיוכלו לשלם כמה שפחות.

סוגיית העלאת המס על בעלי ההון בארה"ב עוררה פולמוס רב ערב עלייתו של הנשיא ג'ו ביידן לשלטון, והיא שבה כעת לכותש רות. לאחר שנה של צבירת גיש רעונות עצומים בכל ממשלות העולם כמעט, כולל בארה"ב ובישראל, אין כנראה מנוס מעיש סוק במנגנון המס ובשאלות של צדק חלוקתי. בעיני הציבור, המש ציאות שנקלענו אליה מחייבת את בעלי ההון לתת כתף. המחוש קקים עשויים להידרש "לשכנע" אותם לעשות זאת, תוך התגברות על מאמצי השתדלנות והלחצים הצפויים. חלקם הרי הצהירו שזה מה שהם רוצים יותר מכל.

כלכלה

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281621013276766

Israel Hayom