מקור ראשון

ברגע האחרון: שרת התפוצות הגישה לממשלה את ההצעה לכונן מנגנון היוועצות עם יהודי העולם

תיק התפוצות צפוי להימסר לידי מפלגת העבודה, והמועמד הבולט הוא נחמן שי

צביקה קליין

הצעה שכותרתה "חיזוק הקשר והיוועצות עם יהודי התפוצות" הוגשה למזכירות הממשלה השבוע בידי שרת התפוצות היוצאת עומר ינקלביץ'. מטרתה לכונן מנגנון שימסד את הקשר בין מדינת ישראל ליהודי העולם, ויאפשר להם להביע את דעותיהם על נושאים שרלוונטיים אליהם בישראל, מדינת העם היהודי.

מלבד החלק ההצהרתי, ההצעה כוללת שלוש משימות מעשיות. הראשונה היא להטיל על משרד התפוצות לקיים "פגישות היוועצות קבועות על מדיניות הממשלה בנושאים הנוגעים לחיי העם היהודי בתפוצות" עם נציגי קהילות יהודי העולם, לפחות שלוש פעמים בשנה, "וכן פגישות נושאיות עם נציגים קהילתיים מכלל היבשות בהיקף שלא יפחת משלוש פעמים בשנה". לפגישות יוזמנו גם נציגי המוסדות הלאומיים ונציגי ארגונים יהודיים.

עוד הוצע למנות את שר התפוצות לחבר קבוע בוועדת השרים לחקיקה, כדי שיוכל להביא את עמדת יהדות העולם אל הפורום - שאינו בעל מעמד חוקתי אלא מתקיים אך ורק על פי תקנון הממשלה. המטרה היא שעמדת יהודי העולם תישמע "בטרם תחליט ועדת השרים על עמדת הממשלה באשר לחקיקה זו או אחרת".

לצד שתי ההצעות מבקשת ינקלביץ' להחליט על הקמת "מטה מקצועי קבוע בתוך משרד התפוצות שתפקידו ניהול שיח, היוועצות וקשר רצוף ושיטתי עם העולם היהודי באופן שיאפשר למשרד התפוצות למלא את תפקידו כגורם האמון על הקשר בין מדינת ישראל ליהדות העולם בצורה מיטבית".

בחודש ינואר 2019 מינה משרד התפוצות ועדה ציבורית לבחינת אפיקי הפעילות הממשלתית להבטחת הקשר בין ממשלת ישראל לקהילות היהודיות בעולם. בהתאם למסקנות הוועדה, שאומצו בממשלה, השיקו במשרד עבודת מטה שכללה שולחנות עגולים עם גורמים משפיעים ברחבי העולם היהודי, ומקרב המשתתפים עלתה הסכמה כוללת "שהדיאלוג בין ישראל לעולם היהודי נחוץ ויש לבססו ולחזקו, בייחוד כאשר ממשלת ישראל מקבלת החלטות המשפיעות באופן ישיר, ממשי ועמוק על החיים היהודים בתפוצות".

מעבודת המטה במשרד גם עלה שכדי להשיג את המטרה בת־ שקולו של העם היהודי פוצות יישמע בממשלת ישראל מבק־ יש לבנות בהדרגה אמון בין שני הצדדים. ההחלטה שת מהממשלה לאפשר בניית תשתית ארוכת טווח, שאיננה פוליטית, לקידום הקשר עם הקהילות היהודיות בעולם.

מי שהציעה את הרעיון הראשוני למנגנון המייצג את יהודי התפוצות מול ממשלת ישראל היא ח"כ לשעבר תהלה פרידמן. בראיון לשירית אביטןכהן במקור ראשון אמרה פרידמן לפני כשנה: "הצעות החוק שאקדם הן חובת היוועצות עם יהודי התפוצות בנושאים הקשורים אליהם, משהו כמו שימוע או נציב העם היהודי". בסופו של דבר מקודם הנושא דרך הממשלה, לאחר שהשרה ינקלביץ' החליטה לעבוד על הנושא בעקבות מסמך מדיניות של מכון ראות שעסק בו.

השרה ינקלביץ' צפויה לסיים את תפקידה עם השבעת הממשלה החדשה ביום ראשון. תיק התפוצות יימסר כמסתמן לידי מפלגת העבודה. אחד המועמדים לתפקיד הוא נחמן שי, שעשוי להיכנס לכנסת עם הפעלת החוק הנורווגי.

חוץ

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281706912622686

Israel Hayom