מקור ראשון

איך הפכנו מנהיג ימין מובהק לאויב

ינון אחימן הוא מנכ"ל רשת מוסדות אור תורה סטון וראש מועצת אפרת לשעבר

בשבועות האחרונים נוצרה הזדמנות פוליטית להקמת ממשלה חדשה ולמניעת בחירות נוספות. אין ספק שזהו מהלך מורכב ומעורר מחלוקת מבחינת הלגיטימיות שלו, אבל מפגני אלימות מאורגנים של אנשים בציונות הדתית נגד חברי מפלגת ימינה אינם ראויים. זו מפלגה המורכבת מטובי בניה ובנותיה של הציונות הדתית, אנשי ספרא וסיפא המממשים את החזון האידיאי של יהדות, ציונות, עם וארץ במשך שנים. מפגני האלימות שבהם סופגים חברי הרשימה קיתונות של ביקורת ארסית וחסרת מידה, חצו את גבולות השיח המקובלים.

במערכת הבחירות הרביעית ימינה התעלתה מעל המחלוקות והחרמות שאפיינו את רוח התקופה, שבה מפלגות בעלות סל ערכים אידאולוגי מובילות את המערכת הפוליטית לסחרור מתמשך. כמגזר ייחודי שכולל בתוכו מנעד רחב של דעות ותפיסות עולם חוותה הציונות הדתית תקופות של מחלוקות קשות, משברים ופיצולים פוליטיים, אך תמיד ידענו להתעלות מעל למחלוקת ולהישאר מאוחדים, מתוך מכנה משותף שמוטבע עמוק בהוויה הדתית־לאומית.

עם זה, כאדם שפועל במשך קרוב לארבעה עשורים במישור הציבורי והפוליטי וראה דבר או שניים בחייו, איני זוכר מפגני אלימות, גידופים וגילויי שנאה בסגנון משתלח ומתלהם מהסוג שאנו עדים לו כעת. ממשלת האחדות המסתמנת בראשות נפתלי בנט, בהרכבה ההטרוגני מדי, רחוקה מלהיות ממשלת החלומות שייחלנו לה, ועדיין מתקשה אני להבין כיצד קרה שבן לילה הפכנו איש ימין מובהק, שגדל בערוגות הציונות הדתית ושמחנך את ילדיו על בסיס אותם ערכים, לאויב הציבור. אדם בעל רקע צבאי, איש קריירה, שהגיע לחיים הציבוריים מתוך תחושת שליחות אמיתית ולא מטעמים אופורטוניסטיים צרים כאלה ואחרים. שר חינוך ששילב תכנים של זהות והיסטוריה יהודית במערכת החי

איני זוכר מפגני אלימות ושנאה בסגנון משתלח ומתלהם כפי שסופגים כעת בנט ובכירי ימינה

נוך הממלכתית, החלטה שבגינה היה חשוף למתקפה חסרת מעצורים מצד ארגוני שמאל. איש ציבור שמייצג את ישראל בגאון בשדה ההסברה הבינלאומי. כן, זוהי הדמות הציבורית שאנשי ציבור ופוליטיקאים בציונות הדתית בוחרים לכנות בכינויי גנאי. אדם אחר שהם מכנים עוכר ישראל הוא בכלל איש הציונות הדתית ח"כ אלוף־משנה במיל' מתן כהנא, שסופג בשבועות האחרונות איחולים וברכות ברוח דומה. לא התבלבלנו?

עם כל הקושי שבדבר, במערכת הפוליטית שנוצרה, בד בבד עם האווירה הרעילה והשלכות משבר הקורונה, נראה שמערכת בחירות חמישית היא האפשרות הגרועה ביותר מכל החלופות על השולחן, קל וחומר כאשר הסקרים מעידים שהפלונטר הפוליטי לא יבוא לפתרונו, וגם לאחר הבחירות לאף אחד מהגושים לא תעמוד היכולת להרכיב ממשלה.

לפיכך, ממשלת אחדות עתידית בראשות נפתלי בנט, שתורכב ברובה המכריע ממפלגות ימין ומרכז שמייצגות באופן רחב את רצון העם, היא צו השעה. קואליציה שלאחר שנות הגמוניה פוליטית, שובע וניוון פוליטי לא תפעל על פי אינטרסים מגזריים צרים, ולא תהיה כבולה בידי קבוצות אינטרס צרות

כן, אין זו משימה פשוטה, אבל בעת הזו אזרחי ישראל משוועים לנורמליות; במקום שיח של שיסוי ופילוג - שיח מכיל ומכבד; יהדות מקרבת במקום יהדות מרחיקה. חלקים גדולים בעם, ובמגזר בפרט, מבקשים לתת הזדמנות לממשלה שתחזיר את השפיות, תרגיע את הרוחות ותעבוד בשביל הציבור. דבריהם של ראשי הקואליציה המתגבשת יוצרים רושם שאנחנו צועדים בכיוון הנכון. נותר רק לקוות שהקולות הצורמים מבית ישקעו, ולהבות השנאה יומרו באורות של תקווה.

דעות

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281784222034014

Israel Hayom