מקור ראשון

חברים מספרים 1 על נפתלי

מ"צוות גיורא" בסיירת מטכ"ל, דרך ימי ההייטק ותקופת מנהטן, ועד שנות המרוץ הפוליטי שיגיעו אל פסגתן ביום ראשון הקרוב. לוחמים, יועצים ועמיתים לדרך מספקים עדות אופי על ראש הממשלה הבא, נפתלי בנט

עטרה גרמן

"יום אחד האיש הזה יהיה ראש ממשלה", זה היה אחד המשפטים הראשונים שנאמרו למיכל צור כשהצטרפה כשותפה לחברת ההזנק "סאיוטה", על שותפה החדש נפתלי בנט. מי שאמר לה זאת היה בן אנוש, שותף אחר בחברה ומי שלחם לצד בנט בסיירת מטכ"ל. "הוא אמר לי בריאיון הקבלה שככה אומרים עליו החבר'ה בצוות", מתארת צור.

נפתלי בנט נולד במרץ 1972 למשפחת עולים מארה"ב שהתגוררה בשכונת אחוזה החיפאית. שם משפחתם המקורי היה דוידוביץ'. נפתלי הוא השלישי והצעיר בבניהם של ג'ים, האב שנפטר לפני שבע שנים בגיל ,73 ואימו מירנה. שני אחיו הם אשר, שמתגורר בחו"ל, ודן. בילדותו המוקדמת חיה המשפחה על ציר ישראל־ארה"ב, בין תקופות שליחות במונטריאול ובניו־יורק. בשובם לישראל השתלב בנט בבית הספר היסודי בעיר ובישיבה התיכונית יבנה, במקביל לכניסתו להדרכה בסניף בני עקיבא.

עם השנים נוצר קשר הדוק בין נפתלי לבת דודתו ליסה בנט־אחרק, כיום סמנכ"לית שיווק בחברת קלטורה. "הם באו לבקר אותנו בווירג'יניה, וארבע שנים אחר כך עלינו לישראל", היא מספרת. "המשפחה היחידה שלנו בארץ זו משפחת בנט בחיפה". הקרבה המשפחתית הפכה לחברות קרובה. המשפחות יוצאות לטיולים משותפים וסועדות יחד בשבתות ובחגים.

"הוא היה ילד מאוד שמח ומצחיק, ילד חכם ומהמם שתמיד מספר בדיחות וקורא המון ביוגרפיות היסטוריות", היא זוכרת. "תמיד אמרתי לו 'אתה תהיה ראש הממשלה, תקרא לי ואני אהיה שרת החינוך'. היה ברור שהוא מנהיג. בצבא היינו מתכתבים, ולפעמים הוא היה מגיע אליי לשירות הלאומי ולוקח אותי לטיול יומי. יורדים עם אוטו למדבר יהודה, מוציאים מפה ופשוט מתחילים ללכת. הוא למד לנגן בגיטרה, אבל רק שירי ארץ ישראל. עד היום אני צוחקת עליו שהוא שומע נעמי שמר ואילנית. זה מה שהוא אוהב לשמוע כל הזמן. הוא היה מרדים את הילדים עם גיטרה

ושר להם את זה".

לאחר שהושפע עמוקות מהספר "מכתבי יוני" ומדמותו של יוני נתניהו, מפקד סיירת מטכ"ל, בחר בנט הצעיר לשרת אף הוא ביחידת העילית. לימים קרא גם לבנו הבכור יוני. באוגוסט 1990 הצטרף בנט ל"צוות גיורא", הראשון בתולדות סיירת מטכ"ל שבלט בהרכבו, ארבעה חברים דתיים, וכונה "הצוות של הדוסים". "אני הקיבוצניק השמוצניק מרשפים, מפקד לראשונה ביחידה שהתחילו בה שישה חבר'ה דתיים וסיימו את המסלול ארבעה", שחזר השבוע מפקד הצוות, סא"ל במיל' גיורא לוי. "זו פעם ראשונה שהכיפות הסרוגות נכנסות במסה אחת באופן מבורך לתוך היחידה". מלבד בנט היו בצוות הזה ח"כ מתן כהנא, עמנואל מורנו שנפל בפעולה סודית במלחמת לבנון השנייה, ולוחם נוסף.

חבריו לצוות מכנים אותו "נפתול", והם צועדים יחד שנים רבות אף שחלקם חדלו משירות מילואים פעיל. "אחד הדברים שראיתי אצלו כבר אז, שהוא הקיף את עצמו באנשים שהוא סומך על דעתם והם יעצו לו בקבלת ההחלטות", אומר לוי. לדבריו, "מי שמייחס לנפתלי הססנות או חוסר שיקול דעת, לא מכיר את נפתלי ולא יצא איתו לקרב. הוא מאוד שקול, ובוחן את הדברים מאלף ואחד כיוונים". הוא מזכיר את הביטוי השגור ביחידה, "גז ברקס", ומסביר כי "בצמתים של הנהגה נפתול לא מהסס ללחוץ על הבלמים ואף לשים סביבו אנשים חזקים כדי לאתגר את עצמו".

עופר גואש מכיר את בנט יותר משלושים שנה. הם עברו יחד את כל המסלול הצבאי בצוותים מקבילים, ונשארו חברים טובים. "אנחנו מתכתבים כל יום", הוא אומר. בעיניו בנט הוא אדם שמציב מטרות ומצליח בהן, ממוקד ונטול גינונים.

הנה תיאור של אירוע מתקופתם כלוחמים, מפיו של גואש: "יצאנו לפעילות מבצעית בדרום לבנון, היינו בעמדת הסוואה 72 שעות בתנאים לא קלים. מעט אוכל, צרכים במקום, צפופים אחד על השני, והמחבלים לא הגיעו. זה לא אירוע פשוט. כולם רוצים להתקפל, הטייסים באוויר שעושים מעגלים מעל הים ומחכים להזנקה רוצים לחזור לבסיס, המבצע לכאורה נגמר ואיתו האוכל והמים, ומחבלים אין. מתוך העמדה נפתלי הצליח לשכנע את כל הפיקוד, עד האלוף, שייתנו לנו עוד 48 שעות. החיילים רצו להרוג אותו באותו רגע, אבל לשמחתנו אחרי 24 שעות המחבלים יצאו". בעיני גואש זה "לא סיפור הרואי על אומץ מיוחד, אבל כן סיפור על קבלת החלטות. דווקא ברגעים הכי קשים כשאתה רק רוצה להתקפל, נפתלי יודע לקבל את ההחלטות הנכונות. החלטה לא קלה, אבל כזו שהוכיחה את עצמה".

לאחר שסיים את המסלול המפרך של היחידה, שוכנע בנט על ידי מפקד יחידת מגלן לשעבר טל רוסו, להפוך למפקד פלוגה ביחידת מגלן, וזאת בגיל 23 בלבד.

רכב חבוט אחרי האקזיט

בשנת ,1999 כמה שנים לאחר סיום שירותו הצבאי, הקים בנט עם שותפים את "סאיוטה", חברת הזנק בתחום אבטחת מידע. זמן קצר לאחר מכן מינו אותו השותפים האחרים למנכ"ל שלה. "הוא מנהל מעולה, אחד המנהלים הטובים שעבדתי איתם. ידע גם לתת חזון כלפי חוץ וגם לנהל אופרטיבית, לייצר תוכניות ולהוציא אותן לפועל", אומרת מיכל צור, שותפתו ב"סאיוטה" יחד עם בן אנוש וליאור גולן.

המוצר המרכזי של החברה היה פתרונות לאבטחת מידע בנקאי ברשת. "זו הייתה עבודה לחוצה ואינטנסיבית, גדלנו לכ־041 אנשים", מתארת צור. "כולם זוכרים שסאיוטה עשתה אקזיט יפה, אבל זו רכבת הרים עם עליות ומורדות ורגעים קשים, וכל הזמן אתה נדרש לפעול ולא לאבד תקווה".

השלושה, שגדלו בין חדרה לגדרה, נאלצו לבלוע את הסמן הימני של החברה. "אני לא מסכימה איתו בהרבה מאוד דברים", אומרת צור על בנט, ודווקא מזהה קווי דמיון בין ההרפתקה של החבורה הצעירה ההיא לממשלה המתרקמת כעת. בשני המקרים, היא מאבחנת, זו "חבורה שנכנסת לשותפות כשכל אחד דומיננטי בדרך שלו ועם חוזקות ייחודיות. אם הממשלה הזאת תתנהל כמו שסאיוטה התנהלה, אני צופה לה גדולות ונצורות".

בת הדודה ליסה, שגם היא עבדה בסאיוטה, מספרת על התקופה הזו: "נפתלי לימד אותי פעם איך לראיין עובד חדש. הוא כותב על דף את התכונות החשובות לתפקיד, נובר ושואל שאלות עד שהוא מסמן וי על כל הרשימה.

.1 נפתלי בנט (שני משמאל) עם החברים בסיירת מטכ"ל. מימין: המפקד גיורא לוי .2 בביקור עם לפיד בגבעת־היובל בעלי, 2010 .3 כמנכ"ל מועצת יש"ע בכינוס מליאת המועצה, 2010 .4 עם אורי אורבך, 2012 .5 בתפקיד יו"ר הבית היהודי עם איילת שקד, 2013

יכולות אפשר ללמוד, אבל מוסר עבודה, נאמנות ולויאליות הם הבסיס מבחינתו".

בעת מבצע חומת מגן ,2002־ב שהה בנט עמוק בעולם ההייטק והתגורר במנהטן עם רעייתו גילת. הוא החליט לחזור ארצה במיוחד. "באתי", הצהיר באוזני גואש, עמיתו הוותיק לנשק. "אין לי תפקיד, אני אהיה הנווט בצוות שלך". בעיני גיורא לוי, הדבר מעיד על אופיו של בנט: "הוא מרופד בכסף, עוזב עמדה של מנכ"ל חברה מצליחה, דואג שמישהו יחליף אותו שם, ומצטרף ללחימה בטול־כרם כשאין לו כאן שום תפקיד מיוחד. הוא היה מוכן להקריב את עצמו יותר מפעם אחת, גם במישור הפוליטי, במחיר אישי קשה. אני מתחלחל לראות עכשיו אנשים קוראים לו 'בוגד'. זה מדיר שינה מעיניי". לדברי מיכל צור, מעובדי החברה שחיו אז תקופה בארה"ב, בנט היה מהיחידים שחזר לעשות מילואים בארץ.

במלחמת לבנון השנייה שימש בנט כסגן מפקד פלוגת נ"ט של יוצאי יחידת מגלן, במטרה לסכל משגרי רקטות. "כל יום בסביבות 15:00־14:00 הייתי עולה בקשר ושואל מה קורה, והיו אומרים לי 'תישאר במקום'. הייתה שם בעיית רוח לחימה בדרגי הפיקוד, זה החריד אותי", תיאר בנט את הימים הללו בריאיון ל"זמן חיפה" בשנת .2012

אותה מלחמה, שבה איבד את חברו הקרוב ביותר, קצין סיירת מטכ"ל סא"ל עמנואל מורנו, הייתה נקודת מפנה בחייו של בנט. "עד האירוע הזה, מעולם לא ראיתי את נפתלי מזיל דמעה או יוצא מקור הרוח", מציין לוי. "והיה להם אצלי מסלול נורא נורא קשה, אין אחד שלא בכה. אבל כשנפתלי מתחיל לדבר על עמנואל זה פורט לו על נימי הרגש הכי עדינים, אלה הפעמים הראשונות שראיתי אותו בוכה ונחנק. הוא אהב אותו, היה כמו אח שלו. הנפילה של עמנואל הזיזה אצלו משהו וגרמה לו לעזוב את ההייטק ולצאת לחיים ציבוריים. זו הייתה חברות אמת ואחוות לוחמים ברמות הגבוהות ביותר. נפתלי הוא בן אדם של חברים, אחד שנשכב על הגדר, לוקח החלטות קשות ועומד מאחוריהן".

היועץ האסטרטגי משה קלוגהפט, שעבד בעבר עם בנט, קושר בין הפרק הצבאי של בנט לזה הפוליטי. "המנטליות של סיירת מטכ"ל היא שיש משימה ולא חוזרים עד שמבצעים אותה. זה מאוד אופייני לו, לטוב ולרע. הוא כמו המפקד של עצמו. הוא מוריד לעצמו פקודה, וברגע שהיא התקבלה אצלו, הוא הופך להיות החייל שמבצע ולא רואה בעיניים".

לאחר שנה וחצי של עבודה עם איילת שקד כראש המטה של נתניהו, אז יו"ר האופוזיציה, חזרו השניים להייטק. בשנת 2009 מונה בנט לעמוד בראש חברת סולוטו. המייסד שלה ישי גרין מספר כי כשיצאו לגייס כסף נאמר להם באחת מקרנות ההון־סיכון: "אם תשכנעו את נפתלי לבוא, קיבלתם סכום של שישה מיליון דולר השקעה". וכך היה. בנט, מספר גרין, לימד אותם לעבוד בעמידה. "הוא אנרגטי מאוד ולא יכול לשבת, אז ככה עבדנו. הוא יודע להקשיב ולקחת החלטה, וכולם עושים מה שהוא אומר כי הוא מנהיג בטבע שלו, לא כי הוא המנכ"ל ואתה חייב".

לאחר ארבעה חודשים בלבד שבהם קידם את החברה, שבהמשך עשתה אקזיט והוסיפה לחשבונו עוד כמה מיליונים, הוא כינס את אנשי החברה להודעת פרידה: "אני מצטער, חשבתי שיש לי עוד זמן לעשות סיבוב בהייטק. אבל אני צריך לעזוב ולהיכנס לפוליטיקה".

יו"ר מועצת יש"ע דאז, דני דיין, הציע לבנט להחליף את פנחס ולרשטיין בתפקיד מנכ"ל המועצה. והוא הגיע. אמביציוזי, ובעיקר היחיד מהחבורה שלא נשא את התואר מתנחל. "הוא בא אחרי אקזיט, אבל היה מתלבש בבגדים פשוטים, בחולצות טריקו, אתה לא רואה עליו גינונים", מספר לנו יגאל דילמוני, מנכ"ל מועצת יש"ע הנוכחי, שאותו בנט גייס לעבוד עימו במשימת ההסברה. "הוא לא התנהג כמו מישהו שהכסף מסנוור ומנהל אותו, אלא בא לעשות ולקדם".

"באתי לפגוש אותו במועצת יש"ע, וכשראיתי איך אחרי האקזיט הוא נוסע ברכב חבוט ורועד, זה הדבר שהכי כבש אותי", נזכר גם קלוגהפט. "אדם שיכול להרשות לעצמו רכב אחר נוסע בטרנטה על הג'בלאות, זה מאוד נגע בי".

לימים חיבר בנט את ישי גרין לתוכנית היכרות של אנשי הייטק עם יו"ש. "כשהוא עזב התראיינתי בגל"צ ואמרתי 'יום אחד הוא יהיה ראש ממשלה'. האמנתי בזה כמו שאני מאמין עכשיו".

בספרון בשם "אקזיט", שיצא לאור ,2012־ב חלק בנט מסקנות ותובנות מניסיונו בהייטק לטובת יזמים צעירים. בפתחו הוא מצטט את נשיא ארה"ב תאודור רוזוולט: "התהילה שייכת לאיש שמצוי בזירה, אשר פניו נשחרו מאבק, זיעה ודם; לאיש אשר חותר בתעוזה, ששוגה שוב ושוב, מכיוון שאין מאמץ ללא טעות... אשר במקרה הטוב, רואה לבסוף ניצחון והצלחה גדולה, ובמקרה הרע, אם נכשל, לפחות נכשל בעת שהעז". בתחתית העמוד הוא מודה "לראש הממשלה בנימין נתניהו אשר הכיר לי אמרה מופלאה זו".

אמונה בלי הצגות

עמיחי סיבוני, חבר מועצת העיר אשקלון, ליווה את בנט כיועץ פוליטי ומקצועי במשרדי הממשלה השונים שכיהן בהם, וכעת הוא מספר לראשונה על הבוס. "אדם מאוד ענייני, שכל הזמן עסוק בקידום המטרות שהציב לעצמו. לפני קבלת החלטות הוא היה אומר לצוות - 80% מהות, 20% פוליטיקה. אחד הכישרונות הבולטים שלו, היה להיכנס לחדר עם חמישים איש שרוצים לסקול אותו באבנים, ולצאת משם אחרי שעה כשכולם מכבדים אותו ותומכים בו".

במקרה מסוים, לאחר שתקלה של סיבוני יצרה הד תקשורתי, "הוא פגש אותי שעה אחרי שזה התגלה ואמר לי 'סיבוני, הייתה תקלה, תלמד מזה, מכה קלה בכנף, ממשיכים הלאה". הגיבוי הזה חזר על עצמו בכינוס נציגים מוניציפליים של הבית היהודי. "אחד הנוכחים יצא עליי במאתיים קמ"ש. בנט נעמד ואמר 'אם אתה לא מתנצל בפניו, אני עכשיו עוזב את המקום', והוא התנצל". סיבוני רואה בכך דוגמה לאמון ויחסי אנוש. "הוא נותן לאנשים שלו גיבוי ואמון מלא. בכל מקום ומשרד נפתלי בוחר את חמשת הנושאים שהם ספינת הדגל שלו, מנהל אותם 'ברחל בתך הקטנה', וכל שאר הנושאים מעביר אלינו. הוא ידע שבכל נושא שצריך לקבל החלטה עם השלכות עליו, יבואו וישאלו אותו. אתה מקדם את הנושא כמו שאתה מבין, והוא אומר לך בגדול כן או לא".

במערכת הבחירות ,2015־ב נזכר סיבוני, יצאו בכירי הבית היהודי לשבתות ברחבי הארץ. "שבת אחת היינו ב־72 מקומות רק ברחובות. הבן־אדם הולך במהירות, מתייחס לכולם, נותן לכל אחד תחושה שהוא איתו, עונה לשאלות, מדבר בצורה עניינית. בשבת הראשונה הוא הגיע עם מזוודת טרולי, בשבת האחרונה כבר רק עם מברשת שיניים".

במהלך השנים העדיף בנט להתרחק מזיהוי עם תכנים דתיים. הוא לא שש להתייעץ עם רבנים, וגודל כיפתו עורר לא מעט דיונים. עם זאת, אחד מוותיקי מועצת יש"ע מגדיר אותו "נפש חרד"לית בגוף של לייטי". השבוע, כאשר דיבר בנט על מניעיו בהקמת הממשלה עם לפיד, אמר כי מה שמעניק לו דרייב בחיים הוא "נצח ישראל".

הדבר בא לידי ביטוי גם באורח החיים הצבאי. "הם לא קיבלו ממני פטורים", מספר גיורא לוי. "יש את הלו"ז, ומי שרוצה להכניס תפילה עושה את זה בזמן הפרטי שלו. עמנואל היה יותר חזק מבחינה דתית והעמיד אותם במקום, אבל נפתול היה שם, הוא לא עשה את זה כלאחר יד. אחרי הנפילה של עמנואל הוא מאוד התחזק". בעיני גואש, בנט "הוא לא דוס במובן של להניח תפילין לאנשים ברחוב. האמונה אצלו מאוד חזקה, זה לא קשור לגודל הכיפה. הוא מהאנשים היותר מאמינים שאני מכיר, שם בכיס הקטן את כל החרדים שעושים הצגות, איש ערכי מאוד".

ביום ראשון עתיד בנט להישבע אמונים כראש הממשלה ה־41 של מדינת ישראל, לאחר שבבחירות השיגה ימינה בהנהגתו שבעה מנדטים בלבד. חבריו לדרך מתקופות חייו השונות אינם מופתעים שהאיש שראו בו מנהיג לאומי הפך לכזה, אך מודים כי שיערו שהדבר יקרה בשלב מאוחר יותר.

"ברמה האידיאולוגית הוא בא לפוליטיקה מהרגע הראשון כדי להיות ראש ממשלה", קובע קלוגהפט. "אמרתי לו הרבה פעמים: רפורמה במתמטיקה זה חשוב, אבל פוליטיקאי צריך להקדיש גם כמה ימים בשבוע לפוליטיקה. אחרת לא תגיע לשם. הוא אדם של הכול או כלום. הוא היה בכלום, עכשיו הוא בהכול - ראשות ממשלה. זה לא מפתיע".

דילמוני מוסיף: "אחרי חצי שנה שעבדתי איתו אמרתי לחברים 'תראו, יש אצלנו מישהו שיום אחד יהיה ראש ממשלה'. הם צחקו עליי, 'אתם במועצת יש"ע חושבים שאתם מנהלים את העולם, אז כל אחד אצלכם הופך לראש ממשלה'. אין לי מושג איך הוא יהיה, אבל ראו עליו שהוא חדור מוטיבציה אישית ולאומית לעשות למען עם ישראל".

משה קלוגהפט: "המנטליות

של סיירת מטכ"ל היא שיש משימה ולא חוזרים עד שמבצעים אותה. זה מאוד אופייני לו, לטוב ולרע. הוא כמו המפקד של עצמו. הוא מוריד לעצמו פקודה, והופך להיות החייל שמבצע ולא רואה בעיניים" צילומים: דובר יש"ע, יח"צ, אלבום פרטי, מרים אלסטר - פלאש 90

מאיר דויטש

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281994675431518

Israel Hayom