מקור ראשון

רות, סוף מסלול

אחרי 20 מדורים כינסנו לאירוע סיום חגיגי את משתתפות פרויקט "רות, סוף" של עמותת אלומה ובני משפחותיהן. באירוע השתתפו בין השאר תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, והעיתונאית חן ארצי־סרור שהרצתה על תמורות בקרב נשים דתיות. לרגל האירוע ביקשנו מכוכבות המדור לעדכן מה השתנה בחייהן מאז הפרסום, אילו תגובות הן קיבלו על המדור, ולהעניק עצה או תובנה לבנות דתיות העומדות לפני שירות בצה"ל צוות אלומה שיתף את הצעירות ובני משפחותיהן בכך שמדי יום ראשון מוקד המידע של אלומה קרס מבקשות להשתתפות במדור, כולל אבות שהתחננו וטענו ש"הבת שלהם הכי מעניינת", וגם כמה סבתות ששלחו לנו תמונות מלאות גאווה מטקסי הסיום בצבא. בכל יום שני, המשתתפת של המדור באותו שבוע הצטרפה לסטורי של אלומה באינסטגרם ושיתפה בחוויות מהשירות. בהזדמנות זו נאמר תודה לכל מאות הצופות שלקחו חלק. והנה אנקדוטה מעניינת שמלמדת על השפעת המדור: מורה בבית ספר במרכז הארץ שאין בו הכנה לשירות צבאי, תלתה מדי יום ראשון את המדור על לוח בית הספר, כדי שהתלמידות יכירו את מגוון התפקידים ויקבלו מידע.

שובל גנץ הודתה שהחשיפה לא הייתה קלה עבורה, אבל בדיעבד היא חשה שזה היה שווה. "הרגשתי שיש פה משהו משמעותי ועוצמתי שאנשים נחשפים אליו, וזה חיזק את התחושה שהייתי צריכה לעשות את זה למרות המבוכה". שובל קיבלה תגובות מחזקות מהסביבה אבל גם הצעת שידוך. בחור שקרא את המדור פנה אליה באמצעות מכרה משותפת והם יצאו לדייט.

זו ההזדמנות לגלות שלא רק היא: שלוש משתתפות נוספות קיבלו בעקבות המדור פניות – או ליתר דיוק התחילו איתן בפייסבוק – והיום הן בזוגיות. נאחל להן בשעה טובה ונחזיק אצבעות!

תמר (רוזנבאם) וענונו סיפרה שנערות שבעבר סייעה להן בנושא ההכנה לצבא יצרו איתה קשר אחרי פרסום המדור, כדי לומר לה שוב תודה. בנוסף, היא נרשמה למיונים לקבלת מלגה של "אלומה" במסגרת מיזם מיוחד שבו בוגרות מלוות תלמידות י"א וי"ב בהליך ההכנה לשירות צבאי.

אביטל פריד שהופיעה במדור ועקבה אחריו מדי שבוע, הופתעה לגלות בו את שירן סבג. אביטל נזכרה שליוותה את שירן עוד כמלש"בית שהתלבטה בנוגע לשירות הצבאי וחיפשה כתובת להתייעץ אתה. האיחוד בין השתיים היה מרגש. אגב, אמא של אביטל פגשה באירוע את מנכ"לית אלומה, תמי איזנמן חלמיש. הן התחבקו בהתרגשות ונזכרו שהיו חניכות יחד בבני עקיבא, בשבט הצבי בסניף בני ברק. אצל שירן התחדדה בעקבות המדור ההבנה וההערכה להשקעה הרבה של גורמים שמנסים לסייע ולהיאבק כדי לשנות את הסטיגמות על שירות צבאי לבנות.

עמית בר־לב והילה קרנר נזכרו בקורס הגדנ"ע שבמסגרתו פיקדו על משתתפות אלומה לפני כשנתיים. הקשב המפקדת!

עמית סיפרה שמרוב שאנשים התלהבו, הם דאגו להעביר לה הביתה עותקים של העיתון, וכרגע היא עומדת כבר על למעלה מעשרה עותקים מודפסים של העיתון שבו הופיעה. אפילו בשבוע האחרון – כמעט חצי שנה אחרי שהמדור שבו השתתפה פורסם – עוד מכר שלה הגדיל ראש והקפיץ לה הביתה עותק נוסף. היישר לאפסנאות.

כאשר שירה ציגנלאוב קראה את מילותיה שלה בעיתון, היא נזכרה שוב כמה העולם המקצועי של פיתוח הסימולטור מרתק. "זה חידד לי כמה אני רוצה לקחת את העולם של העיצוב התעשייתי לעבודה בעיצוב מוצרים לעולם הביטחוני או הרפואי". מאז הפרסום קיבלה שירה כמה הצעות עבודה מעניינות, ולאחר סיום שנה ג' היא מתכוונת להגיש קורות חיים לחברות המובילות בעולם בתחומים אלו.

נעה כוחאי עדכנה שבתקופה האחרונה היא עבדה במשרד ירושלים ומורשת תחת השר הרב רפי פרץ. גם אליה הרבה אנשים שלחו את המדור ופרגנו מאוד

- החל מאנשי מילואים שעמם עבדה, צוות בית הספר שבו למדה, וסטודנטים שלומדים איתה לתואר. בשבוע שעבר ניגשה אליה באוניברסיטה מישהי שלא הכירה ואמרה: "נעה, נכון? ראיתי אותך בעיתון!". כבוד!

נעמה לוי סיפרה לנו כיצד בזכות הודעת פייסבוק לפני שלוש שנים היא קיבלה ליווי הדוק מכנרת ממוקד אלומה, קשר שלא נפסק עד יום השחרור.

אופיר רגב (מידן), שהופיעה במדור הראשון בתחילת ,2021 עדכנה שהחליטה להחליף מסלול לימודים. היא נפרדה מלימודי הפסיכולוגיה ועברה למדעי המחשב, כדי למנף את הידע שרכשה בשירות הצבאי.

הלל מזיג (וייל) שמחה על ההשתתפות במדור. היא הרגישה שנתנו למלש"ביות אפשרות לסקור מגוון רב של תפקידים, ולהסיר ולו במעט את מסך הערפל שקיים בכל הנוגע לצבא - בציבור בכלל ובחינוך הדתי לבנות בפרט.

אודליה חיימי סיפרה שהמדור סיפק הצצה לדברים שעשתה במהלך השירות הצבאי ושלא כולם סביבה בכלל הכירו. "אנשים שמחו לקרוא ולראות שאם רוצים משהו מספיק, הוא הופך לאפשרי".

עבור כרמל (לנדאו) סעדיה השיתוף האישי הוביל לא מעט בנות לראות את התפקיד בפרט ואת הצבא בכלל באור שונה, חיובי ומשמעותי יותר. "המדור זימן לי שיחות טלפון עם אותן בנות, שוחחנו לעומק וניסינו יחד לדייק את תהליך הגיוס".

משפחתה וחבריה של אלי נוישטיין ממש נהנו מהפרסום. גם עכשיו מדי פעם, כשהיא נפגשת עם חברים של חברים הם עוד מזכירים לה את המדור. "אני מאחלת לכל המתגייסות גיוס קל, ולכל מי שמשרתת שיהיה לה שירות משמעותי". "הייתה לי הזכות הלא מובנת מאליה להיות חלק מדבר שלכאורה נראה קטן, דף בעיתון, אבל הוא עצום", אמרה לנו בהתרגשות אוראל עוז. "כמה השפעה וחשיפה העיתון הזה נותן למטרה כל כך חשובה ונעלה". היא ציינה שהתגובות על הכתבה היו עוטפות ומפרגנות.

מבחינת צוף בלולו, המדור סיפק לקוראים הבנה עד כמה השירות שלה היה משמעותי. "אנשים שלא ידעו מה עשיתי בצבא התרגשו לקרוא את הכתבה, ופתאום הבינו את התרומה שלי כחיילת דתייה. אני רוצה להגיד לבנות שהולכות להתגייס שלא יוותרו על הרצון שלהם ושילכו עם הלב".

הנושא של גיוס בנות דתיות לצבא תמיד בער אצל מעיין גבע, אבל מאז המדור שבו הופיעה היא מרגישה שהפכה לשגרירה של העניין. "אני מאמינה שמי שתיקח על עצמה את האתגר רק תרוויח", אמרה לנו השבוע.

ליאור מינאי מקווה שהדברים אכן נגעו ושינו מעט את התודעה כלפי שירות בנות דתיות בצבא. היא מבקשת להעביר מסר חשוב לכל המתלבטות: "הכי חשוב לבחור ולחפש תפקיד שמתאים לך, ולא להיות מונעת מלחץ חברתי".

ירושלים בן אברהם אמרה שזה אמנם לא פשוט להיות חיילת דתייה בגלצ או חיילת דתייה בכלל, אבל "זה אפשרי ברגע שמגדירים את הגבולות". היא סבורה שגיוון בצבא ובתקשורת הוא עניין קריטי, וחשוב שיהיו חיילות דתיות מרקעים שונים גם בתפקידים האלה. לצד זה, היא הדגישה: "חשוב לשים לב לא לוותר לעצמך ועל עצמך לכל אורך השירות, גם אם זה נראה נוח יותר".

ליאת דרייר, שנטלה חלק במדור החותם, סיכמה: "זהו פרויקט חשוב ושמחתי לקחת בו חלק. מקווה שהמדור בכל שבוע עזר לבנות צעירות להיחשף לתפקידים שונים בצבא".

1244

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282338272815198

Israel Hayom