מקור ראשון

דג, לרבות שאינו דג

האם קיים דג כסוף, קטנטן וחמולתי? ומהם סיכוייו להתיידד עם לווייתן?

כתב ואייר: פאול קור

תקציר העלילה: דג כסוף קטנטן חי לו בחמולה רבת דודים, אך מפעם לפעם הוא מעדיף לשחות מחוץ לביצה המשפחתית. יום אחד הוא פוגש לווייתן, שמספר בבכי כי איבד את הוריו. המשפחה הכסופה המורחבת מתגייסת לעזור לו, וסוף טוב הכול טוב.

"על שולחן הסטודיו שלי שכבה קופסת סיגריות פתוחה וקרן שמש נפלה על נייר הכסף ונצצה בתוכו, וכך, בשבריר שנייה, נולד הרעיון לכתוב ספר על דג כסף". כך תיאר האמן והסופר פאול קור את לידתה של הדמות הראשית בטרילוגיית כספיון. ואני תוהה, האם כספיון הוא דג כלשהו שמשייט במעמקי הים? "דג כזה קיים רק במוחו של היוצר", אומרת ד"ר שבי רוטמן, מנהלת אוסף הדגים במוזיאון הטבע, אחרי שהיא מעיינת שוב בסיפור. "יש הרבה דגים כסופים בים, ואני יכולה רק לנחש שהדומים ביותר לכספיון הם דגי סרדין או אנשובי ודומיהם, כי פאול קור מתאר דג להקה של ים פתוח. דגי להקה נעים ביחד, אבל הסיטואציה של דג אחד שפורש מדי פעם היא מציאותית".

בקיצור, יש סיכוי סביר שכספיון הוא סרדין. מאכזב קלות. השאלה הבאה היא האם דג כלשהו יכול לחיות לצד לווייתן בלי להיאכל. "בהחלט לא", עונה ד"ר רוטמן. "לווייתן יאכל כל דג שיזדמן לו. לפי מה שאני רואה באיור שבספר, ללווייתן יש שיניים גדולות שיכולות להעיד שהוא לווייתן מזיפות. ללווייתנים מהקבוצה הזו יש בפה מערכת סינון: הם מכניסים כמות גדולה מאוד של מים, ואז מסננים בעזרת המזיפות את מה שנמצא במים האלה, כולל דגים קטנים כמו סרדינים. כך שבטבע הדגים הקטנים הם הטרף של הלווייתן. אין ציד מכוון שלהם, אבל הם נקלעים לשם".

במפגש הראשוני עם הלווייתן, רואה כספיון מולו הר שחור וגדול. רק כשעל ההר נראית עין דומעת, הדג הקטן מבין שזה אינו אלמנט גיאוגרפי. האומנם יש דבר כזה, לווייתן שבוכה? ד"ר רוטמן שוב עונה בשלילה: "אם ללווייתן יש דמעות, המטרה היחידה היא סיכוך העין. יונקים ימיים שעולים ליבשה מפרישים חומר מהעין כדי שלא תתייבש. אבל לגבי רגשות, אני יכולה לומר שהלווייתנים בהחלט חווים אותם. הם מלווים את הגורים שלהם עד גיל די מתקדם, ומתאבלים על צאצא שמת. תועדה אפילו נקבת לווייתן שסירבה להאמין שהגור שלה מת, והסתובבה עם גופתו. מחקרים חדשים מראים שבניגוד למה שחשבנו בעבר, דגים מרגישים כאבים פיזיים. כאב הוא לא רגש, אבל זו יכולת מתקדמת מאוד במוח". והאינטראקציה בין סוסוני ים, מדוזות ודגים שרובצים יחד, היא הגיונית?

"יש בהחלט אינטראקציה בין דגים ומינים שונים של בעלי חיים ימיים, אבל ספציפית הדוגמה שנתת היא פחות ריאלית. סרדין לא יכול לפגוש סוסון ים, כי הם לא חיים באותו בית גידול. סוסון ים נשאר בריף, והסרדין הוא דג שחי למעלה, קרוב לפני המים. פגישה של מדוזה וסרדין היא אפשרית בהחלט".

1244

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282591675885662

Israel Hayom