מקור ראשון

קולנוע

"צבא המתים" של זאק סניידר מנסה לשלב בין סרט זומבים לסרט שוד בהצלחה חלקית בלבד

צבא המתים ארה"ב ,2021 במאי: זאק סניידר. 148 ד', נטפליקס

לאחר שהנחית עלינו לפני כחודשיים את ארבע השעות הגדושות של "ליגת הצדק של זאק סניידר", מגיע כעת לנטפליקס סרטו החדש של הבמאי, "צבא המתים" - סרט זומבים בומבסטי ועמוס בן כמעט שעתיים וחצי. סניידר ממשיך לעבוד הכי בגדול, והסרט החדש הוא רק יריית פתיחה לקראת יקום הזומבים החדש של נטפליקס. סרט מקדים בשם "צבא הגנבים" כבר מוכן וישוגר מתישהו בהמשך השנה, כמו גם סדרת אנימציה שתרחיב את ההתרחשויות המוצגות בסיקוונס הפתיחה של "צבא המתים". כל התוכניות הללו היו יכולות להיות בשורות מלהיבות עבור חובבי הז'אנר, לו רק צבא המתים היה סרט מוצלח יותר.

הקונספט דווקא מגניב לאללה - לאחר שמגפת זומבים פרצה בלאס־וגאס, מצליח הצבא לסגור את העיר ולבודד אותה לגמרי. יומיים לפני שהצבא מתכנן להפיל פצצה גרעינית שתחסל סופית את ממלכת הזומבים, פונה איש עסקים נכלולי לגיבורנו סקוט וורד (דייב בטיסטה), לוחם מעוטר ששרד את מהומות לאס־וגאס, ומציע לו משימה רווחית ביותר: על סקוט לבחור צוות מיומן שיחדור לעיר הנצורה ויגנוב בזמן שנותר 200 מיליון דולרים השוכבים בכספת ענקית במרתף של אחד המלונות. לפנינו אם כן מיקס בלתי צפוי בין סרט זומבים לסרט שוד, משהו שאמנם קצת קשה לומר עליו "איך לא חשבו על זה קודם", אך כעת משחשבו, דווקא נשמע לא רע בכלל.

לסניידר כבר יש ניסיון עם סרטי זומבים: סרטו העלילתי הראשון 2004־מ היה עיבוד עדכני ל"שחר המתים" הקלאסי של ג'ורג רומרו, שלמרות היותו דל תקציב, נחשב בעיני רבים כסרטו הטוב ביותר. אז עכשיו, כשהוא חמוש בשנים של ניסיון ומרופד בתקציב נטפליקסי נדיב, סניידר לוחץ על הדוושה בכל הכוח ואינו מקמץ בדם, כדורים וכמובן - ראשים מתפוצצים. מלא ראשים מתפוצצים. והכול ארוז בווירטואוזיות הוויזואלית ובפומפוזיות שהפכו לסימן ההיכר שלו - כולל הילוכים איטיים למכביר, פוקוס רדוד במיוחד וזמן ריצה מרוח שאיכשהו מצליח להחזיק את עצמו. אה, ואם לא אהבתם את הכבדות של סרטי די־סי, הפעם סניידר מנסה גם להקליל עם לא מעט בדיחות, חלקן אפילו מעלות חיוך.

הבעיה המרכזית טמונה בחלק השוד של הסיפור. כל מי שראה סרט בסדרת "אושן "11 ודומיה יודע שמדובר בז'אנר אלגנטי, מדויק ורב ניואנסים. והרי הניגוד הזה לז'אנר הזומבים הוא בדיוק מה שהופך את הקונספט למעניין כל כך. אלא שהדמויות של סניידר חד־ממדיות מכדי לייצר קונפליקטים מעניינים ורוב המהלכים שהוא זורע - כמו הצטרפותן למשימה של דמויות נפיצות דוגמת בתו של סקוט וקצין הביטחון המפוקפק של הלקוח, מובילים לתפניות עלילתיות נדושות שתצפו מקילומטרים. לראשונה בתולדות הקולנוע אנו מקבלים סרט שבמרכזו שוד שאשכרה מתנהל פחות או יותר לפי התוכנית. חידוש מאוד לא מרענן. בסיכומו של דבר, "צבא המתים" הוא סרט זומבים לא רע בכלל שנושא על גבו בקושי רב גם סרט שוד כושל. קצת מבאס שלאחר סיבוב הניצחון שהיה לו סוף־סוף בזכות ליגת הצדק החדש, סניידר שוב מוציא סרט שהוא רק "כמעט", אבל לא מספיק.

תוכן העניינים

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283467849214046

Israel Hayom