מקור ראשון

למה לא כל יום

המרואיינים מעניינים והנושאים רלוונטיים, אבל ההסכת של N12 מנסה לתפוס הכול מהכול, ולא בהכרח מצליח

אחד ביום

שאליו ד מיינו שאתם מחפשים מידע על משהו. כל דבר. עיירה באירופה, מוזיאון בניו־יורק, יסוד כימי או מצב התחבורה בדרום מזרח הודו - המקור הראשון

כנראה נפנה, הוא אלוהי הגוגל, כשהתוצאה הראשונה תהיה כנראה ויקיפדיה. עם זאת, בבואנו להגיש עבודה אקדמית או סתם בניסיון להישמע חכמים, ויקיפדיה מפסיקה להיות רלוונטית. באקדמיה אסור להסתמך עליה כמקור אמין, ומידע שהגיע ממנה תמיד ייחשב מפוקפק משהו. לא ידוע מי כתב אותו, מה היו האינטרסים שלו ואולי סתם נפלה טעות.

ההסכת "אחד ביום" מבית ,N12 מתיימר להיות ויקיפדיה. "אנחנו כאן להבין טוב יותר מה קורה סביבנו" מצהיר המגיש (הנהדר), אלעד שמחיוף, הכתב האירופי של הערוץ, בפתיחתו של כל פרק. הנושאים שבהם עוסקים ב"אחד ביום" מגוונים - ממצב הפקקים בישראל והסיבות להם, דרך הניסיונות להבין מה מנסה חמאס לעשות ואיך מתנהלת רשת אל־ג'זירה, ניתוחים פוליטיים של המו"מ להרכבת הממשלה והמרוץ לבית הנשיא, האולימפיאדה, המרוץ למאדים ועוד ועוד. ארבע פעמים בשבוע מארח שמחיוף מגוון נרחב של מומחים בתחומים שונים כדי לנסות ולהבין, כאמור, מה קורה בעולם.

ההגשה, כאמור, מצוינת ומעניינת, תמהיל הנושאים נרחב מספיק כדי שגם מי שלא מתעניין בכל נושא יוכל למצוא לעצמו את הפרק המתאים לו. משך הזמן הקצר יחסית של ההסכת - לא יותר מחצי שעה ולפעמים כרבע שעה , נוח, ממקד את הדיון ולא מכביד על השומעים,

וחילופי המרואיינים והדוברים מרענן. כמו בוויקיפדיה, תמיד יש עניין.

אבל לצד כל זה, בסוף מדובר בהסכת, וכזה שמוצג כנושא הדגל של אתר ,N12 מהבולטים בישראל. הניסיון לשמור על הרמה הגבוהה מצד אחד ולספק מדע פופולרי או פרשנויות פוליטיות שוטפות מאבד, לטעמי, את היכולת לעמוד ברף. בהאזנה קבועה, ניכר ההבדל בין הפרקים שנעשתה לקראתם עבודת הכנה כמו הפרק על משבר ההנהגה החרדית או להבדיל על חיפוש אחר החיים במאדים, לבין פרקים שהם לא יותר מפרשנות פוליטית או ביטחונית נרחבת מעט יותר ממה שקורה באולפנים. הצורך להגיב למה שקורה בחדשות ולנסות להישאר אתר חדשות מתנגש חזיתית עם הרצון לייצר הסכת מגוון ופופולרי.

בנוסף, לא מעט פרקים מתאפיינים באחידות ובהבאת צד אחד בלבד של המשוואה, כך למשל בפרק על מצב התחבורה בישראל או בפרקים העוסקים בפוליטיקה האמריקנית, שבהם קולו של צד אחד, זה שמושמע לרוב בתקשורת הישראלית הממוסדת, גובר באופן חד־משמעי. גם ההגשה, לטעמי, מתפספסת לא פעם. שמחיוף הוא מבכירי הכתבים הישראלים בחו"ל, אדם בעל ידע נרחב ועמדות מרתקות. הצמצום שלו לעמדת המגיש שמדי פעם מציג שאלות חוטא ליכולותיו.

אז נכון, השוק קשוח מאוד ורווי. בתאגיד השידור העמידו סוללת הסכתים שהיא כמעט מונופול בתחום, בכל נושא ומכל כיוון אפשרי, וגם גופי תקשורת אחרים לא טומנים ידם בצלחת. אך נראה ש"אחד ביום" מתיימר להיות הכול, כל הזמן ובכל נושא, ואולי כדאי קצת להרפות, להעדיף הכנה מעמיקה יותר ואולי אפילו פרקים ארוכים מעט יותר על פני הרצון להיות בכל מקום כל הזמן, ולהעדיף איכות על פני כמות. בכל זאת - כאן לא ויקיפדיה.

הסכתים // יהונתן קליין

he-il

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

2021-06-11T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283639647905886

Israel Hayom