מקור ראשון

האולימפיאדה העצובה בטוקיו: באיחור של שנה, בלי צופים

רק אח"מים ועיתונאים ישתתפו היום בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים; יפן השקיעה בהם הון עתק והזניחה את החיסונים

דותן מלאך, טוקיו

בשתיים אחר הצהריים, שעון ישראל, תצא היום לדרך בטוקיו האולימפיאדה ה־23. מעולם בתולדות המשחקים האולימפיים לא הקדים מסע תלאות כזה את טקס הפתיחה: דחייה בשנה בשל מגפת הקורונה, סימני שאלה בדבר עצם קיום המשחקים, ולבסוף ההחלטה לערוך את התחרויות ללא נוכחות קהל.

השבוע עלה מספר המאומתים בעיר ביותר מאלף ביום, שיא מאז חודש מאי. יפן חיסנה עד היום כשמינית בלבד מ־621 מיליון תושביה.

"המדינה לא מצליחה להשיג די חיסונים", מסביר לי סקוט, עורך דין יפני שגדל בהוואי וחזר לגור בטוקיו בשנים האחרונות. "בשבילי ובשביל רבים אחרים שאני מכיר, העובדה שאסרו עלינו להיכנס למשחקים היא אכזבה עצומה. קניתי כרטיסים לכמה מעמדי גמר, אבל זה כבר לא יקרה".

היום בשעה שתיים בצהריים, שעון ישראל, תצא לדרך בטוקיו האולימפיאדה הו23 בעידן המוו דרני. מסע התלאות שקדם לטקס הפתיחה הוא יוצא דופן: דחייה בשנה בשל מגפת הקורונה, סימני שאלה בדבר עצם קיום המשחקים, וההחלטה לערוך את התחרויות ללא נוכחות קהל ביציעים, בפעם הראשונה בהיסטוריה, בשל מצב החירום שהוכרז בטוקיו בשבועות האחרונים. הסיבה לכך היא עלייה מתמדת במספר מקרי הקורונה החיוביים שמתגלים במטרופולין הענק מדי יום: בשבוע החולף עלה מספר המאומתים היומי בעיר ליותר מאלף ביום, שיא מאז חודש מאי. יפן חיסנה עד היום כשמינית בלבד מו621 מיליון תושביה.

"אחת הבעיות הגדולות כאן אצלנו ביפן היא שהמדינה לא מצליחה להשיג די חיסונים, לצד זה שאין מערכת בדיקות טובה כפי שיש במקומות רבים אחרים בעולם", מסביר לי סקוט, עורך דין יפני שגדל בהוואי וחזר לגור בטוקיו בשנים האחרונות. "בשו בילי ובשביל רבים אחרים שאני מכיר, העובדה שאסרו עלינו להיכנס למשחקים היא אכזבה עצומה. קניתי כרטיסים לכמה מעמדי גמר, וזו הזדמנות נדירה להיות באולימפיאדה שהמדינה שלך מארחת, אבל הפעם זה כבר לא יקרה. חבל מאוד. אני מודע לכך שרבים ביפן התנגדו לקיום המשחקים בגלל המצב, אבל יש רבים אחרים ששמחים מאוד שהאולימפיאדה יוצאת לדרך, ועצובים שיוכלו לצפות בה רק בטלוויזיה".

הישראלים באים

למשחקים הגיעו משלחות מו402 מדינות בעולם, מלבד משלחת הפליטים הבינלאומית, ובסך הכול צפויים להשתתף בה 11,238 ספורטאים, שיתחרו בו933 תחרויות בו33 ענפים. ישראל שולחת למשחקים את המשלחת הגדולה בכל הזמנים, עם 90 ספורטאים שיתחרו בו51 ענפי ספורט. הראשון, שנכנס לפעולה כבר היום, בשעה שבע בבוקר שעון ישראל, הוא הקשת איתי שני, בן ,22 אלוף ישראל בארבע השנים האחרונות. שני עשה היסטוריה ביוני כשקבע את הקריטריון האולימפי בתחו רות בפריז, והיה לראשון אי פעם שמייצג אותנו בענף הקשתות.

מחר יצטרפו אליו המתעמו לים אלכס שטילוב, שזו האוליו מפיאדה הרביעית וככל הנראה האחרונה בקריירה שלו, וארטיום דולגופיאט, אלוף אירופה 2020וב ואחד המועמדים הישראלים הבו כירים לזכייה במדליה. הוא צפוי להעפיל לגמר תחרות הקרקע, שתתקיים בשבוע הבא.

מלבדם יתחרו בשבת גם אבישג סמברג, אלופת אירופה בטאקוונדו במשקל עד 49 ק"ג, הג'ודוקא שירה ראשוני (בקטגוריה עד 48 ק"ג), והשחיינים אנסטסיה גורבנקו (מוקדמות 100 פרפר וו004 מעורב אישי), דניס לוקטב (מוקדמות 400 חופשי) ורון פולוו נסקי (מוקדמות 400 מעורב אישי). ביום ראשון ייאבקו הג'ודוקא גילי כהן (עד 52 ק"ג) וברוך שמאילוב (עד 66 ק"ג), עומר שפירא (תחרות אופני כביש), קסניה פוליקרקובה (בדמינטון), סרגיי ריכטר (רובה אוויר לעשרה מטר) וליהיא רז בת הו71, צעירת המתחרות במשלו חת, שתהיה הישראלית הראשונה שמתחרה במוקדמות ההתעמלות במשחקים האולימפיים מאז לונו דון .2012

פתיחת המשחקים תיחגג באופן רשמי כאמור היום, בשתיים בצהריים שעון ישראל, בטקס באו צטדיון האולימפי החדש בטוקיו. הטקס צפוי לכלול מופעים, זיקוו קים ופירוטכניקה, וכן מפגן אוויר של חיל טיס מיוחד של הצבא היפני. עד אתמול טרם נחשפה זהותו של מי שיזכה לכבוד וידליק את הלפיד האולימפי בטקס.

במצעד המשלחות המסורתי צפויה ישראל להיות המשלחת הו71 שתיכנס לתוך האצטדיון, אך רק חלק מחברי המשלחת יחגגו בטקס משום שרבים מהספורטאים לא הגיעו עדיין לטוקיו, ואחרים - מתאבקי הג'ודו למשל - ייעדרו בשל הוראת האיגוד, כדי שישמו רו על רעננות לקראת התחרויות הסמוכות כל כך לטקס הפתיחה.

באצטדיון, המסוגל להכיל 68 אלף בני אדם, יהיו בזמן טקס הפתיחה רק 10,000וכ צופים, ובהם נציגי הוועד האולימפי הבינלאומי, דיפלומטים זרים, אנשי תקשורת ונותני חסות - אך הכניסה נאסרה על פשוטי העם, אזרחים ותיירים כאחד. על אירוע הפתיחה מעיבים גם פיטוריו אתו מול של במאי הטקס, קנטרו קוו ביאשי, לאחר שהתגלה שהתבדח על השואה בתוכנית טלוויזיה שהשתתף בה בשנת .1998

בירוקרטיית הקורונה

ההגעה לטוקיו לקראת המשו חקים הייתה מורכבת במיוחד, גם לאיש תקשורת בעל כל האישורים הנדרשים לסיקור האולימפיאדה. לפרקים נדמה שהמארגנים מנסים לייאש את העיתונאים באמצעות הקמתה של מערכת מורכבת, הכוללת אינספור אתרים ואפו ליקציות, מסמכים בלתי נגמרים שצריך למלא ולשלוח בדדוליינים מוגדרים וחמורים, וספר הוראות וחוקים בן שבעים עמודים (הכוו לל, בין השאר, איסור מוחלט על קריאות עידוד), שגרסאותיו מתחדשות ומתעדכנות מדי כמה שבועות ונשלחות מחדש לעיתוו נאים המצפים לאירוע.

המארגנים עצמם לא עמדו בלוחות הזמנים שקבעו, ורבים מהממשקים שהוקמו לא תפקדו לאורך זמן וחלקם לא מתפקדים עד היום. במשך 14 הימים לפני הגעתו ליפן התבקש כל אורח לדווח מדי יום על מצבו הרפואי באפליקציה מיוחדת, ולהציג בנמל התעופה שתי בדיקות קוו רונה שליליות שנעשו בהפרש של יממה. השבוע התאפיין גם בסיפוו רי אימה שהגיעו מנמלי התעופה בטוקיו: ספורטאים, אנשי צוות ועיתונאים שהגיעו למדינה נאו לצו לחכות עד 11 שעות בשדה עצמו, לפני ששוחררו למלונות ולכפר האולימפי.

הייתי מוכן לכך בעת נחיתתי בנמל התעופה האנדה בטוקיו שלשום אחר הצהריים, לאחר 14 שעות טיסה (התפוסה במטוסים הייתה דלילה יחסית, למרבה המזל), אבל המסע היה מפרך מעט פחות מסיפורי האימה הללו. נדרשתי לעבור ב"מסלול חיול" שארך כשלוש שעות: עברתי מדו לפק לדלפק, הצגתי שוב ושוב את אותם הדפים, הנתונים והקודים, ולא הצלחתי לקבל תשובות לרוב השאלות ששאלתי. בשלב מסוים עברתי בדיקת קורונה (השלישית בתוך ארבעה ימים), ולשמחתי הגיעה תשובה שלילית בתוך כחצי שעה.

לאחר מכן הגיע הרגע שבו האישור שלי הפך לקרדיטציה, התעודה שתסייע לי כעיתונאי להיכנס למשחקים עצמם, בכפוף להזמנה מראש בכל אולם. אחרי בדיקת דרכונים ומכס זכיתי לצאת מנמל התעופה אל אוויר לוהט בו03 מעלות ולחות ששאפה למאה אחוזים.

על הספורטאים ואנשי התקו שורת שהגיעו ליפן נאסרה הנסיו עה בתחבורה המקומית בשבועיים הראשונים לשהותם ביפן. אוטובוס מיוחד לקח ארבעים מאיתנו לחו ניון בעיר, ושם פיזרו אותנו לאו רבעים מוניות (לכל מונית מותר להסיע רק נוסע אחד) שהביאו אותנו לבתי המלון. בכניסה לבית המלון יושב מאבטח 24 שעות ביממה, ומחתים כל מי שרוצה לצאת. כדי לקנות מזון מותר לצאת לסיבוב של רבע שעה; לאחד מאירועי האולימפיאדה היציאה אינה מוגבלת בזמן.

בסיור הלילי הראשון (והקצר) שערכתי גיליתי רחובות שקטים למדי, וחנויות שסגורות ברובן בעקבות מצב החירום, שמחייב את כל העסקים פרט למוכרי המזון לנעול את השערים כבר בשמוו נה בערב. היפנים כידוע אדיבים, חייכנים, מקבלי פנים וסבלנים, ובזמן הקצר שביליתי כאן כבר זכיתי לכמה מחוות אדיבות של אנשים שיצאו ממקום עבודתם כדי ללוות אותי למקום חפצי.

למרות האכזבה שבקיום אירוע אדיר כזה בלי קהל ביציעים, עדיין צפויים לנו 16 ימים מרגשים של תחרויות ספורט, רגעים בלתי נשכחים, שיאים והתרגשויות.

עמוד ראשי

he-il

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281505049242891

Israel Hayom