מקור ראשון

ביידן מנסה לחדש את שיחות הגרעין עם צפון קוריאה

יונג־ג'ין קים, AP

פקידים בכירים בדרום קוריאה ובארה"ב הסכימו אתמול לחדש את הניסיונות להשיב את צפון קוריאה לשולחן המשא ומתן על תוכנית הגרעין שלה. בפיונגיאנג מתעקשים לעת עתה לא לדון בתוכנית, במחאה על "העוינות האמריקנית".

המהלכים הדיפלומטיים שיזמה ארה"ב במטרה לפרק את תוכנית הגרעין של צפון קוריאה בתמורה לסיוע כלכלי ומדיני הוקפאו כבר לפני כשנתיים וחצי, עוד בתקופת טראמפ. אחת המחלוקות העיקריות קשורה בדרישתה של צפון קוריאה לבטל תחילה את העיצומים העוינים שהטילה עליה ארה"ב בגלל ניסויי הטילים והגרעין שלה בעבר.

בחודש שעבר דחתה קים יו־ג'ונג, אחותו רבת־ההשפעה של שליט צפון קוריאה, את האפשרות לחידוש המגעים הדיפלומטיים בנוגע לגרעין. היא אמרה שציפיות האמריקנים מהשיחות "ינחילו להם אכזבה רבה אף יותר". לאחר הצהרתה אמר שר החוץ של קים ג'ונג־און שצפון קוריאה כלל אינה שוקלת אפשרות של קשר כלשהו עם האמריקנים: "קשר לא יביא אותנו לשום מקום, רק יגזול זמן יקר".

ההצהרות הבוטות ציננו את התקוות שצצו כאשר קים אמר שצפון קוריאה מוכנה לדיאלוג או לעימות - אם כי יותר לעימות. כמה מומחים טוענים שהמדינה המסתגרת תכיר ככל הנראה בצורך הדחוף לשוב לשיחות אם הקשיים הכלכליים הקשורים במגפה יחמירו עוד יותר.

סגנית מזכיר המדינה האמריקני ונדי שרמן נועדה אתמול בסיאול עם שר החוץ של דרום קוריאה צ'ונג או־יונג לשיחות על צפון קוריאה, על הברית הצבאית בין סיאול לוושינגטון ועל נושאים אזוריים אחרים. השניים החליטו לחתור להשבתה של צפון קוריאה לשיחות והסכימו שהדיאלוג חיוני לפירוק גרעיני מלא ולשלום קבוע בחצי האי הקוריאני - כך נמסר בהודעה לתקשורת.

בפגישה נפרדת אתמול עם נשיא דרום קוריאה מון ג'יאהאין אמרה שרמן שהיא מקווה שצפון קוריאה תגיב בקרוב להצעה לחידוש הדיאלוג. ממשרדו של מון נמסר ששרמן תדון בסוגיית צפון קוריאה עם בכירים סינים בפגישותיה ביום ראשון בטיאנג'ין שבצפון מזרח סין. הקשרים בין סין לצפון קוריאה אינם חזקים במיוחד, אולם סין היא עדיין בעלת בריתה הגדולה ביותר של צפון קוריאה, וקו הסיוע הכלכלי האחרון שלה.

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג־און הכריז בתחילת החודש שהוא יוסיף לחזק את קשרי ארצו עם סין, בשל הקושי להתגבר על הזעזועים הכלכליים העמוקים שנגרמו למדינה בשל מגפת הקורונה.

עמוד ראשי

he-il

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281539408981259

Israel Hayom