מקור ראשון

סין נגד חקירה מעמיקה של מקור הקורונה

בבייג'ינג מכחישים שהנגיף דלף מתוך מעבדת הווירולוגיה בווהאן, ומבקשים לחקור את "תיאוריית המעבדה הצבאית האמריקנית"

קן מוריטסוגו

סין לא תאשר לארגון הבריאות העולמי לערוך חקירה נוספת בדבר מקורו של נגיף הקורונה, כך הודיע אתמול בכיר במערכת הבריאות הסינית. ֵזְנג ייקסין, סגן מנהל ועדת הבריאות הלאומית, אמר במסיבת עיתונאים שהוא "נדהם" מכך שהדרישה לחקירה מעמיקה יותר על מקורות המגפה כוללת גם את התיאוריה שהנגיף דלף ממעבדה סינית, והגדיר אותה "השערה שמנוגדת לשכל הישר ולמדע... בלתי אפשרי מבחינתנו לאשר תוכנית כזו לחקירת מקור הנגיף".

החיפוש אחר מקור הנגיף עורר סכסוך דיפלומטי שהעכיר את יחסי סין עם ארה"ב ובעלות בריתה. במדינות המערב טענו לחוסר שקיפות של סין בכל הנוגע להתפתחות המגפה בימיה הראשונים, אך בסין אמרו שקולות הביקורת מנסים להפוך שאלה מדעית לסוגיה פוליטית.

תדרוס אדהנום גברה־יסוס, מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, הודה בשבוע שעבר שמוקדם מדי לדחות את הטענות לקשר אפשרי בין המגפה ובין דליפה ממעבדה סינית ממשלתית בווהאן, העיר שהמחלה זוהתה בה לראשונה בשלהי .2019 "הייתי טכנאי מעבדה בעצמי, אני אימונולוג, ועבדתי במעבדה; תאונות מעבדה מתרחשות", אמר תדרוס. הוא הוסיף שהוא מקווה לשיתוף פעולה ולשקיפות מצד סין, בייחוד בנוגע למסירת נתונים ומידע על התפרצות הנגיף. גם שר הבריאות הגרמני ינס שפאן הצטרף לדרישתו של תדרוס, ודחק בבכירים סינים לאפשר את חקירת מקורות הנגיף.

אולם זנג טען כי במעבדת ווהאן לא קיימים נגיפים שיכולים להדביק בני אדם באופן ישיר. הצוות הבינלאומי ששלח ארגון הבריאות העולמי מוקדם יותר השנה ביקר במעבדה, הוא אמר, ופסק שהסיכוי שהנגיף דלף ממנה קטן מאוד. להערכת החוקרים ההם הנגיף הועבר מבעלי חיים לבני אדם, ולפי ההשערות מקורו בעטלפים שייתכן שהעבירו אותו לפנגולינים, שנמכרים בסין כמעדן. הצוות הואשם בכך שנכנע לדרישות מהצד הסיני כשהצהיר מיד לאחר סיום החקירה כי אין צורך בשלב נוסף.

הדיון, שכאמור קיבל גוון פוליטי מובהק, מתמקד בשאלה אם תיאוריית הדליפה מהמעבדה סבירה דיה כדי להיות ראויה למחקר נוסף. לפי זנג אין אמת בטענה שחוקרים וסטודנטים שעבדו במעבדה נדבקו והיו החולים הראשונים שהביאו להתפשטות הנגיף בעיר, או בטענה שהתפשטותו התאפשרה בשל טעויות של פקידים שניסו לטייח את האסון. גם יואן ג'ימינג, מנהל המעבדה לבטיחות ביולוגית במכון ווהאן לווירולוגיה, הדגיש שהנגיף לא תוכנן, יוצר או נחקר לפני ההתפרצות.

לדברי זנג סין תמכה תמיד ב"מעקב מדעי אחר נגיפים", אך היא מתנגדת "לפוליטיזציה של עבודת האיתור". דוברי הממשלה דרשו לחקור דווקא אם הנגיף בעצם יוצר במעבדה צבאית אמריקנית, תיאוריה שאינה זוכה לתמיכה בקרב הקהילה המדעית.

בסין טוענים ששרשרת ההדבקה בקורונה נקטעה כמעט לחלוטין בתוך שטחי המעצמה, בעיקר הודות לסגרים נוקשים ולעטיית מסכות. עוד נטען כי אזרחי סין חוסנו ביותר מ־4.1 מיליארד מנות של החיסונים הסיניים, הנחשבים ליעילים פחות. רק 12 מקרי הדבקה חדשים דווחו באופן רשמי אתמול, ומספר המתים מהנגיף בסין נותר ללא שינוי זה חודשים, ועומד על .4,636

חוץ

he-il

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281612423425291

Israel Hayom