מקור ראשון

ענף הגלידות גלגל בשנת 2018 סכום של

גלידריות, פיצוציות, קיוסקים ומזנונים בתי קפה ומסעדות

יצרן גלידה קטן בישראל. "גלידה אפשר להכין בחדרון של 20 מ"ר, כמו שעושים באיטליה. כל מה שצריך זה מכונה לפסטור ועוד מכונה לייצוב הגלידה, אבל כאן מתייחסים אלינו כאילו אנחנו מפעל ענק. ביקשו מאיתנו שירותים בהפרדה מגדרית, מקלחת לעובדים, חדר אוכל לעובדים, מחסן יבש ומחסן רטוב, מקרר נפרד לחומרי גלם ומקרר נוסף לתוצרת בתהליך. אין לנו צורך בכל הדברים האלה. באמצע הדרך שינו את ההנחיות. ויש גם רגולציות של איכות סביבה וכיבוי אש. אין לזה סוף".

אפרסקים בחורף

ובינתיים במשרד החקלאות, המהפך מאלון שוסטר לעודד פורר לא היה יכול להיות ברור יותר. שר האוצר ושר החקלאות הכריזו השבוע על רפורמה נרחבת בענף החקלאות, כזו שאם תיושם תשנה את חוקי המשחק בתחום. שוסטר, בן להתיישבות העובדת, היה באופן מובהק שר החקלאים (כפי ששרים רבים נוטים לעשות בתחום משרדם). פורר, כך נראה, מעדיף להיות שר החקלאות, כזה שחושב גם על מי שצורך את תוצרתה ולא רק על החקלאים שמגדלים אותה.

התוכנית מדברת על הפחתת מכסים רוחבית בעבור כלל הפירות והירקות, לפי מתווה הדרגתי. באופן מיידי יופחת המכס על רשימה של מוצרים חקלאיים ובהם אבוקדו, שום, אננס, ארטישוק, שעועית, ואפילו ביצים. אפשר יהיה לייבא למדינת ישראל ביצים ללא מכס, והמשמעות המעשית היא סוף למשטר התכנון ומכסות הייצור של ענף ההטלה. חלק מהרפורמה ייושם באמצעות צווים לביטול מכסים ששר האוצר יוציא באופן מיידי, וחלקה יחכה לחוק ההסדרים ולתקציב. בהמשך יופחתו בצורה הדרגתית מכסים על פירות וירקות נוספים, וכלל המהלך יתפרס על פני כחמש שנים עד להשלמתו המלאה.

הארגונים שמייצגים את החקלאים הגיבו בהיסטריה רבתי. אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר כי "מדובר במהלך שישמיד את החקלאות הישראלית", לא פחות. מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות בישראל, הגדיר את הכוונה לבטל את חוק הגליל, שנותן עדיפות בקבלת מכסות ביצים ללולנים בגליל "ניסיון לפורר ולרסק את יישובי הצפון", וקבע כי "את מה שחיזבאללה מנסה לעשות שנים רבות, עושה ליברמן באבחת סכין". מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל התריע כי "תוכנית משרד האוצר לרפורמה בחקלאות עתידה להמיט חורבן על ענף החקלאות בישראל, שתיכחד לחלוטין באם רפורמה זו תאושר". ראשי המועצות האזוריות אף הכריזו על שביתת אזהרה ביום ראשון הקרוב.

מהתגובות החריפות מצטיירת תמונה של ניסיון לפגיעה מסיבית בחקלאות הישראלית, אבל למעשה התוכנית כוללת תמיכה משמעותית בה, בהיקף של כ־3 מיליארד שקלים. בין התקציבים שיגיעו לחקלאים: 420 מיליון שקלים בתמיכה ישירה, כלומר כסף שייכנס לחשבון הבנק של כל חקלאי בעבור כל דונם מעובד; תמיכה ייעודית בענף ההטלה, בסך של 8 אגורות לביצה עד 500,000 ביצים (כלומר עד 40 אלף שקלים בשנה לכל בעל מכסה), עם עדיפות לחקלאים בגליל כדי לחזק את הפריפריה; השקעה של יותר מ־2 מיליארד שקלים בעבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות; השקעה במחקר ופיתוח בחקלאות בהיקף של 600 מיליון שקלים ועוד. חלק מנציגי החקלאים טוענים שהתמיכות הישירות במסגרת הרפורמה אינן די גבוהות, אבל ללא ספק מדובר בסכומים נכבדים.

פילוח מכירות גלידה

60-55% 5% 40%

2014 2015 2016

ריקי ממן

he-il

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282024740285707

Israel Hayom