מקור ראשון

כולם

לתגובות: dyokan@makorrishon.co.il

ח"כ משה ארבל

ח"כ בצלאל סמוטריץ' השר חילי טרופר השר יאיר לפיד

ח"כ מירי רגב

שאר היהודים בארה"ב חולקים על האורתודוקסים באשר לדרכים לשמור על המסורת והשושלת

אורתודוקסים קונסרבטיבים רפורמים חסרי השתייכות

כמו אחותה הגדולה, התנועה הקונסרבטיבית בארה"ב, גם התנועה המסורתית בישראל התעלמה ממכתב פרחי הרבנות ש־21 מחותמיו משתייכים אלה. מתוך התנועה מספרים לנו שניסו לקדם פרסום תגובה המוקיעה את המכתב, אך המהלך "מוסמס".

את המתחים בתנועה המסורתית סביב מבצע שומר החומות אפשר היה לזהות גם בעמוד הפייסבוק שלה. "רבני ורבות כנסת הרבנים בישראל והנהגת התנועה המסורתית בישראל מביעים את צערם העמוק וחרדתם לנוכח ההידרדרות המסוכנת במצב הביטחוני ומתפללים להרגעת הרוחות ולהחזרת השקט על כנו", נכתב שם בתחילת המבצע. שי דניאלי, חבר הקהילה המסורתית באשקלון, הגיב בחריפות לנוסח הפושר: "אני קצת המום מההודעה הסהרורית הזו", כתב. "ישראל בכלל ואשקלון בפרט נתונות תחת התקפת טרור מטורפת שמכוונת בראש ובראשונה נגד אזרחים... וזה מה שיש לתנועה המסורתית להגיד? שמחת עולם לכל יושביה? האם התנועה הקונסרבטיבית היא מהאו"ם? מה עם ביטחון ושלום לעמנו? אני רק מקווה שלא משתלטים על מנגנוני התנועה שלנו גורמים אנטי־יהודיים ואנטי־ציוניים... אשתי, אני ושלושה מילדינו יושבים עכשיו בממ"ד, ובא לי להקיא".

כמה ימים אחר כך, אולי גם בשל התגובות הזועמות, פרסמה התנועה "תפילה נוכח הרעה מדרום", בנוסח ציוני ופטריוטי שמייחל לשלום חיילי צה"ל ואזרחי מדינת ישראל. ובכל זאת, לאורך כל ימי הלחימה לא סיפקה התנועה תגובה לכך ש־21 מפרחי הרבנות שלה מאשימים את ישראל באפרטהייד ובשלילת זכויות אדם – ולא טורחים להשמיע מילת ביקורת כלפי חמאס.

מהתנועה המסורתית נמסר בתגובה: "הן התנועה המסורתית בישראל והן התנועה המסורתית בארה"ב מחויבות באופן מוחלט למדינת ישראל, להצלחתה ולשגשוגה. לא לחינם מרבית הטקסים והתפילות שלנו נחתמים בשירת התקווה. המגמות המתוארות בכתבה הן חלק מתופעה רחבה יותר, עמוקה וארוכת שנים, הנובעת בין השאר מהזנחת היחסים ואובדן התקשורת עם יהדות התפוצות. את המשגה הזה יש לתקן במהרה, ואנו מקווים שהממשלה החדשה תצעד קדימה בנושא הזה בכל הכלים העומדים לרשותה". אפשר להגיד 'אם אתה לא מיישר קו עם הדעה שלי, אפסול אותך לחלוטין'".

שלושה דגלים

במוצאי השבת האחרונה, ערב תשעה באב, הנחיתי בכיכר ציון בירושלים מעגל שיח שהתקיים לזכרה של שירה בנקי – הנערה שנרצחה במצעד הגאווה לפני שש שנים. המארגנים ביקשו שהשיח יתנהל בשפה האנגלית, ולמעגל שלנו הצטרפו בין השאר כמה וכמה יהודים שמשתייכים לקהילות פרוגרסיביות בארה"ב. אחת מהם, חזנית מבית כנסת קונסרבטיבי בשיקגו, סיפרה כי בבית הכנסת שלהם אומנם תלוי עדיין דגל ישראל לצד דגל ארה"ב, אך המדינה היהודית עצמה הפכה ל"נושא רגיש מאוד" שנדחק לקרן זווית. "הרב אצלנו כמעט לא מזכיר את ישראל בדברי התורה שלו, כי זה מעורר יותר מדי בעיות בקרב החברים. לאחרונה הוא מנסה לדבר עליה טיפה יותר, כי הוא מרגיש שהוא חייב לעשות זאת, אבל זה לא פשוט בכלל".

לצד שני הדגלים בבית הכנסת בשיקגו, נתלה לאחרונה דגל שלישי, דגל הגאווה - סמל לערכים הפרוגרסיביים, שמקבלים מעמד שווה לנאמנות לארה"ב ולקשר עם ישראל. בבתי כנסת רבים אחרים, כך לדברי החזנית, מתנהל דיון נוקב לגבי השארת הדגל הישראלי בהיכל. "אני כבר לא מוצאת בית כנסת שאוכל להיות חברה בו ולהביע דעות ציוניות ואהדה לישראל בלי שארגיש עוינות כלפיי", סיפרה משתתפת אחרת במעגל השיח, תושבת סן־פרנסיסקו המשתייכת לתנועה הרפורמית.

"כפי שאומר קהלת, 'אין אדם שליט ברוח לכלוא את הרוח'; את המגמה הנוכחית בזרמים הליברליים יהיה קשה לעצור", אומר לי רב מהתנועה הרפורמית, שהעדיף להישאר בעילום שם. לדבריו, הישראלים צריכה לחשוש מההשלכה שתהיה לכך על איפא"ק, השדולה הפרו־ישראלית שנחשבת כול־יכולה. "איפא"ק לא הצליחה לשמר את הקונצנזוס הרחב שלה בקהילה היהודית, וכעת יש לה יריבים מבית, והיא פחות מקובלת מבעבר. אז אולי המתנחלים מרוצים כשבראש איפא"ק עומד יהודי־אורתודוקסי - אבל איך זה יעזור להם אם השדולה תיכשל ולא תצליח לייצג את ישראל כבעבר? לכן אני אומר: השבריריות של היהדות הליברלית בארה"ב היא בעיה גם עבור הזרמים האורתודוקסיים והימניים בישראל". 0

ניסיונות של גורמים בתנועה המסורתית כאן בארץ לגנות את המכתב האנטי־ישראלי של פרחי הרבנות נבלמו ודעכו. תגובת התנועה: "אנו מחויבים לחלוטין למדינת ישראל"

1250

he-il

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282192244010251

Israel Hayom