מקור ראשון

לא עוד קצין דת

הרב מרדכי פירון המשיך את מהפכת הרבנות הצבאית ויצר בה שינויים, ממקהלת הרבנות ועד בית דין לעגונות. ביוגרפיה חדשה במלאת שבע שנים למותו

/ יואל רפל /

"באחד הימים בעת שכיהן כרב ראשי לצה"ל, נקרא הרב מרדכי פירון בדחיפות אל הרמטכ"ל. מופתע ניסה הרב לברר מדוע הוזעק. השיב לו ראש לשכת הרמטכ"ל, 'זה עניין רציני מאוד'. משנכנס הרב פירון ללשכה אמר לו הרמטכ"ל 'תראה, זה לא נוגע לך אישית, זה נוגע לרבנות. גילינו בעיה תקציבית, נודע לנו שהרבנות הצבאית משלמת מדי שנה הון עתק לאנשים שכותבים על קלף יקר מזוזות ותפילין. יש כאן בזבוז כספי גבוה מאוד. מדוע לא תדפיסו על נייר במחיר זול יותר, במקום הדפסה במחיר שאינו יקר. אתם, ברבנות, קונים קלף יקר לאין ערוך'".

תגובתו של הרב פירון הייתה צחוק סוער שהפתיע את כל המפקדים הבכירים שישבו באותה עת אצל הרמטכ"ל. משנרגע, נתן להם הרב פירון שיעור קצר וחשוב בהלכות תפילין ומזוזות. התברר כי הנושא היה זר להם לחלוטין.

את הלקח המשמעותי של אותו אירוע קיבל באותו יום הרב פירון, כאשר התבררה לו מידת הבערות של הקצונה הבכירה בכל הקשור להלכה ולמסורת היהודית. איש מבין המפקדים הבכירים לא ידע לענות על שאלת הרמטכ"ל, והיו חייבים להזעיק את הרב הראשי לצורך תשובה מוסמכת לשאלה הפשוטה. לרב פירון היה ברור, כותב חגי הוברמן בספרו, שהוא חייב לפתח מערכת קורסים בנושאי דת ומסורת בעבור סגל הפיקוד הבכיר והזוטר. לימים אף החליט שלא להשתחרר מצה"ל לאחר פרישתו מתפקיד הרב הראשי, אלא להשיב בחיוב להצעה שהפנה אליו הרמטכ"ל, להצטרף לסגל המדריכים של המכללה לביטחון לאומי ולעסוק בקורסים בנושאי יהדות.

את הרב מרדכי פירון ז"ל הכרתי היטב, וקשרי הידידות שלנו נמשכו שנים ארוכות. שנות עבודתי במחלקה להווי ומסורת של קול ישראל חפפו לשנים שבהן שידר את תוכניתו השבועית "בנתיבי אגדות חז"ל", ושימשתי כעורך התוכנית מראשיתה ועד שהופסק שידורה .)1972־1969( חסד גדול עשה כעת חגי הוברמן בכתיבת הביוגרפיה של הרב פירון, שדמותו הייחודית נתקפחה.

הרב פירון מוכר אולי פחות מעמיתיו מכיוון שכיהן כשש שנים "בלבד" כרב הראשי לצה"ל, בשונה מקודמו הרב גורן וממחליפו הרב גד נבון, שכל אחד מהם שימש בתפקיד עשרים ושלוש שנים. בצה"ל הסיקו את הלקח משתי הקדנציות הממושכות מאוד של כהונה בתפקיד אחד, וכהונת הרב הראשי אינה נמשכת כיום מעבר לחמש־שש שנים וברוב המקרים אף פחות. בשיחה עמו מוסיף הוברמן, עיתונאי ותיק ומחברם של ספרים רבים, כי "הרב גורן דאג לאורך כל השנים שלא למנות לו 'יורש'. קצינים רבים, מהם בכירים, פרשו עקב כך לאורך השנים מהרבנות הצבאית. הרב פירון והרב גד נבון היו מהבודדים שנשארו במערכת. אין ספק שהרב פירון היה המועמד הטבעי להיות מחליפו של הרב גורן. גם הרב גד נבון, ששירת שנים רבות כרב פיקוד הצפון, שאף להחליף את הרב גורן, אבל הוא הכיר בבכירותו של הרב פירון. להערכתי בין הרב פירון לרב גד נבון הושגה ככל הנראה הבנה מראש, שהרב פירון יכהן חמש־שש שנים בתפקיד, שלאחריהן יעביר את התפקיד לרב נבון".

ראש ענף הווי דתי

בשונה מהדעה המקובלת בציבור, מתוכן הספר עולה בבירור כי הרב פירון הוא מחולל המפנה הגדול בדמותה, תפקודה והתקבלותה של הרבנות הצבאית הראשית. אישיותו הלבבית, חינוכו ותרבותו במרכז אירופה (אוסטריה) שלפני השואה, לימודיו התורניים הממושכים - עשר שנים בישיבת מרכז הרב, שבראשה עמדו באותם ימים הרב יעקב משה חרל"פ והרב צבי יהודה קוק שהיה לו כאב - והשכלתו האקדמית הרחבה מלימודיו באוניברסיטה העברית, יצרו מודל של רב המשלב תורה ומדע; מי שעל פניו לא שייךסו"ףבאופן טבעי" לדמות הרב שביקש הרב גורן לפתח ולטפח בצה"ל. בצדק מקדיש הוברמן מקום נרחב לדיון ולהשוואה בין שני הרבנים, גורן ופירון, שייסדו את הרבנות הראשית והנהיגו אותה במשך עשרים ושמונה שנים.

דמותו ואישיותו של הרב פירון, כפי שעולה מן הספר, היו הביטוי המובהק ביותר לחיי תורה עם דרך ארץ. סיפור חייו של פירון - שנתקל באנטישמיות עוד בשנות בית הספר היסודי בווינה ועלה לכיארתוץבמכידתובלאציחלורם:ה?"?א?נשלוס" 1938־ב - חורג במידה רבה מן המקובל לגבי בני דורו שעלו באותם ימים. אלה הצטרפו ברובם למפעל ההתיישבות החקלאית שיעדיו היו הקמת יישובים, גאולת אדמות ועיבודן למען יצירת מפת ארץ ישראל יהודית. אצל הרב פירון פרק חיים זה הסתיים באופן מהר יחסית, בשתי תקופות לא ארוכות שעשה במקווה ישראל ובישיבת כפר הרוא"ה בראשות הרב נריה, שאליו היה קרוב במיוחד, בימים שהישיבה הייתה עדיין חלק אורגני מהכפר עצמו.

בצדק מקדיש הוברמן חלק משמעותי מהספר לתרומתו הסגולית של הרב פירון לצה"ל בכלל ולרבנות הצבאית בפרט. אני מדגיש "צה"ל בכלל" מכיוון שעל פי השקפתו, מיום שהוקם צה"ל והונחו יסודות הרבנות הצבאית, הוא ראה לנגד עיניו את כלל חיילי צה"ל ולא רק את החיילים שומרי התורה והמצוות. הרב פירון האמין כי פעילותה של הרבנות צריכה לשמש מקור השראה לאווירה הכללית בצבא, ועל כן נטל על עצמו במשך שנים ארוכות את תפקיד ראש ענף הווי דתי. הוא לא הלך בגדולות ולא שאף לפסוק הלכות. הוא ראה לנגד עיניו את חייל הש"ג בבסיס שבטה, את הטנקיסט בחטיבה 7 או את הטכנאי בטייסת חיל האוויר. הוא ביקש להביא את רוח היהדות לאלה שבאו מארבע קצוות תבל והתקבצו למדינה יהודית, כדי שלא יאבדו את המסורת שהביאו מצפון אפריקה או מעיראק, מרומניה או מתימן.

על רקע זה, למשל, יזם את הקמת מקהלת הרבנות הצבאית, שהייתה בשורה מרעננת בתחום התרבות היהודית. השקפתו, שאותה מתאר הוברמן יפה, הייתה "אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידך". ובכל זאת, כאשר נדרש לפסוק בנושאים הקשים ביותר, הכריע וגם זכה לגיבוי מצד הרבנים הראשיים וראשי ישיבות. לדעתי הוא האחראי למפעל ההלכתי הגדול והחשוב ביותר בתולדות צה"ל, כשגאל מעגינותן אלמנות רבות של חללי מלחמת יום הכיפורים שמקום קבורתם לא נודע. כמי שפגש אותו באותן שנים לעיתים מזומנות, אני מעיד שליבו נקרע ונפשו יצאה לסייע לאלמנות, שברובן היו נשים צעירות. תמיכתו של הרב עובדיה יוסף שהיה באותם ימים הרב הראשי לישראל, ושיתופו הפעיל

עיון - מקור

דּבִרי תורה פירוש נשים לתורה עורכת: אלונה ליסיצה / כרמל פירושים מגוונים לכל הפרשות שכתבו עשרות נשים יהודיותישראליות מרקעים שונים. לספר מבנה קבוע בעל ארבעה חלקים: הפרשה, פירוש "בנות רש"י", פירוש ארוך ושירה.

שיחות ר' חיים מוולוז'ין עם תלמידי הישיבה רפאל שוח"ט / אדרא חושף לראשונה את דמותו של ראש הישיבה המיתולוגי בפן היומיומי שלה, מתוך שאלותיהם של תלמידיו בשנותיו האחרונות. מהתשובות מתגלה מלומד בהלכה וקבלה, בעל חוש הומור והשקפת עולם מגוונת.

על האדמה אידיאל השמיטה ואתגר הקיום בארץ שמעון ישראלי / הוצאה עצמית המחבר מנתח את טיבה ואופייה של מצוות השמיטה ואת המתח המובנה שבין האידיאל והקושי לממשו, בוחן את מערכת היחסים שבין האדם לאדמה ומציע משמעות רוחנית קיומית לאדם המודרני. Israelis@post.bgu.ac.il

שיעורים על ספר התניא הרב שג"ר / ידיעות ספרים בשיעוריו מציע הרב שג"ר פרשנות עכשווית וקיומית לחיבור יסודי זה, מעניק משמעות מחודשת למונחי יסוד חב"דיים ופותח צוהר למשנתו שלו בנושאי אמונה וספק, תפילה ולימוד תורה ועוד.

זאוס, פרומתאוס ואלוהים מבט פסיכוהיסטורי על תרבות המערב ברוך כהנא / ידיעות ספרים הספר מעמיד במרכז את המאבק הרעיוני העתיק שבין תרבות ישראל לתרבות יוון, ומציע מבט פנורמי על תרבות המערב באמצעות מודל פסיכולוגי־היסטורי, המספק הסבר להבנת המבוי הסתום שאליו נקלעה.

חקר המוח והמוסר הרהורים על עץ הדעת טוב ורע מלאת טריינין / כרמל מטרת הספר להנגיש מידע שמקורו בחקר המוח על המנגנונים העצביים שמאפשרים קליטה ופענוח של מידע, ולהראות שבבסיסם אלה מנגנונים רגשיים המשפיעים על קבלת החלטות מוסריות ורציונליות.

סיפורת - מקור

חג המכשפה עינת בדי / כתר תמנע ובעלה נשארו לאחר ירח הדבש באיטליה, ללא כסף וללא עבודה, ומאז היא נאבקת להישרדותה ועובדת בעבודות מזדמנות. כשאציל איטלקי עובר לגור באחוזה הסמוכה, נדמה לרגע שהחיים משתנים.

האיש משה דוד סנה / כרמל סיפורו של משה המקראי שנתיב הזיכרון נפתח בלבו, וסיפור אהבתו לציפורה שלה הוא מספר לפרטי פרטים את סיפורם המשותף.

הדס בקצה הלילה גלי מיר־תיבון / עם עובד נערה שנמלטה מפולין וביקשה להשתלב בחברה הצברית, מסתתרת בזחל"ם פגוע שכל יושביו נהרגו בעיצומו של קרב לטרון במלחמת העצמאות. האם אחד משני המתחרים על ליבה יגיע לחלץ אותה?

בית הפגודה דניאל שנער / ידיעות ספרים החיים שבנה סער בעמל רב, בחברה שלו ובחייו הזוגיים, נראים כמתפרקים. במקביל תוקף את אירופה גל פיגועים מחרידים, והוא נקרא על ידי המוסד לאתר את אויבו הוותיק העומד מאחוריהם.

סיפורת - תרגום

מצפן מתיאס אנאר / מצרפתית: משה רון / חרגול ומודן פרנץ ריטר הוא מוזיקולוג המוקסם מתרבות המזרח וגם משרה הבלתי מושגת שאינה משיבה לו אהבה, חוקרת תרבות צרפתייה המתחקה אחר משיכתם הגורלית של הרפתקנים מערביים אל מסתרי המזרח.

מלון אדלון רודיקה דנרט / מגרמנית: אברם קנטור / ספרית פועלים יד הגורל מפגישה שתי נשים: קתרינה היא אדריכלית צעירה, ומי שמתגלה כסבתה מציעה לה את עזרתה בשחזור בנייתו של מלון ישן שנשרף לאחר שחרור ברלין. כך נחשף סיפור משפחתי סבוך.

ריקוד של לבנים פול בייטי / מאנגלית: ארז וולק / עם עובד סאטירה שנונה שבמרכזה נער אפרו־אמריקני, משורר הקורא קלאסיקות, שעובר עם משפחתו לשכונת גטו וחייו משתנים. הוא מוכתר למשורר השכונות ונהיה למושיע התרבות האפרו־אמריקנית כולה.

בפיר המעלית לינווד ברקלי / מאנגלית: מיכל כהן / מודן בתוך ימים מתרסקות שלוש מעליות בבניינים במנהטן, כשמכונית תופת מתפוצצת בסמוך עולה החשד שמדובר בטרור. עיתונאית חושפת שחיתות עולה על מכנה משותף לתאונות ונאבקת מול שלל אינטרסים.

תגובות

he-il

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

2021-07-23T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282789244464395

Israel Hayom