מקור ראשון

אחרי בנט וא־סיסי: משלחת המודיעין המצרי תיפגש עם סנוואר בשבוע הבא

אסף גבור

נשיא מצרים נחוש לקדם את ארצו ולמצב אותה שוב כמדינה הערבית החזקה באזור. השבוע הוא נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט בשארם א־שייח', פגישה רשמית ופומבית ראשונה עם ראש ממשלה ישראלי מאז בחירתו לנשיאות .2014־ב בכותרות אחרי הפגישה דובר על קידום פסגה בינלאומית לחידוש תהליך השלום מול הפלסטינים, אבל נראה שלא־סיסי חשוב יותר לקדם את ענייני מדינתו.

העיתון "אל־מצרי אל־יום" הציב בשערו תמונה של השניים, ומעליה הציטוט מדברי אסיסי על מחויבותה של מצרים לפתרון שתי המדינות. אך רוב המאמר עסק בנושא קריטי יותר למצרים: בעיית המחסור במים בעקבות הסכר שבנתה אתיופיה על הנילוס, המשמש לייצור חשמל ומייבש את 100 מיליון אזרחי מצרים. המצרים מנסים לגייס את ישראל, שלאחרונה הגדילה את השפעתה באפריקה, ללחוץ על אתיופיה לכבד את ההסכמים ולהעביר את מכסת המים הדרושה למצרים. בפגישתו עם בנט אמר א־סיסי כי "זה נושא שאנחנו מחשיבים אותו כעניין של חיים ומוות. ישנה הבנה משותפת לנו ולישראל בנוגע לסכר הרנסנס. סיכמנו שיש לפתור את הבעיה במסגרת משא ומתן ודיאלוג ער".

בפגישה עלו בעיות המטרידות את שתי המדינות, ובהן הגרעין האיראני ופעילות הטרור האזורית של איראן, וכן המעורבות הטורקית האזורית, בין השאר בלוב, שכנתה של מצרים.

גם המתיחות ברצועת עזה, בעקבות ירי הרקטות לעבר ישראל ותגובת צה"ל, נידונה בין המנהיגים. גורמים פלסטינים גילו כי משלחת רמת דרג של המודיעין המצרי תגיע לרצועת עזה בימים הקרובים ותיפגש עם מנהיג חמאס יחיא סנוואר ועם בכירים בעזה, ברמאללה ובירושלים כדי לדון במצב הביטחוני.

המקורות אמרו לעיתון "אלראי" כי המשלחת המצרית תגיע לרצועת עזה לכל המאוחר בשבוע הבא, דרך מעבר רפיח. מלבד סנוואר וצמרת חמאס, חברי המשלחת ייפגשו גם עם מנהיגי הפלגים הפלסטינים האחרים. הביקור יתמקד בנושא הפסקת האש ובלימת סבב לחימה נוסף, שעלול לעכב את פעולות השיקום של הרצועה. על פי המקורות, המצרים ינסו להבהיר לחמאס ולג'יהאד האסלאמי כי המשך ההפרות הביטחוניות יספק לישראל גלגל הצלה והזדמנות לחמוק מההתחייבויות הקשורות להקלת המצור על תושבי רצועת עזה.

המפגש עם ראש הממשלה הישראלי נולד גם מרצונם של המצרים להתקרב לממשל ביידן, שאיתו נפגש בנט לפני כשבועיים. א־סיסי כינס בתחילת השבוע אירוע מיוחד שבו הציג את האסטרטגיה המצרית הלאומית בנושא זכויות האדם. הוא אמר כי מצרים מכבדת את האמנה לזכויות אדם וחירויות יסוד, וממשיכה במאמצים הלאומיים לחזק את המדינה לצד הגנה על כבודו של האזרח המצרי.

הממשל האמריקני בראשות ג'ו ביידן מתרשם חלקית ממאמציו של א־סיסי. ביידן, בדומה לנשיא ברק אובמה שהוא היה סגנו, מציב את נושא זכויות האדם במצרים בראש סדר העדיפויות. דרישתו של אובמה לקיים בחירות דמוקרטיות במצרים, הביאה את המדינה לתהפוכות שלטוניות ולעליית האחים המוסלמים לשלטון. אובמה גם הקפיא את הסיוע הכספי שמעניקה ארה"ב למצרים, בשל העוינות שגילה מובארק לאחים המוסלמים.

כעת ממשל ביידן הולך בדרכו, והשבוע קבע הקונגרס האמריקני כי 300 מיליון דולרים מתוך הסיוע האמריקני לצבא המצרי, שעומד על 1.3 מיליארד דולר, יותנו ברפורמות בנושא זכויות אדם. 130 מיליון מתוכו יוקפאו לעת עתה.

במישור הכלכלי דנו בנט וא־סיסי בהגברת היקף התיירות בין המדינות. חברת התעופה "איג'פט אייר" הודיעה כי בימים הקרובים תחל להפעיל ארבע טיסות שבועיות קבועות בין קהיר לתל־אביב. גם מעבר טאבה חזר לפעילות מלאה, לאחר שההגבלות והמכסות שהוטלו על מעבר תיירים ישראלים לסיני בעקבות מגפת הקורונה - בוטלו.

פרויקט כלכלי גדול יותר שמקדם א־סיסי הוא בתחום הגז הטבעי המצרי שהתגלה במאגר "זוהר". במהלך ישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר במצרים סוכם על העברת גז מצרי לתחנות הכוח בלבנון. הגז יעבור בצינור הגז הערבי שהונח ביולי 2008 - ממצרים, דרך ירדן וסוריה ללבנון. הצינור העביר גז מצרי משנת 2009 עד ,2011 השנה שבה החלו המהפכות במצרים ומלחמת האזרחים בסוריה.

"במסגרת תפקידה של מצרים כלפי האחים הערביים בכל הנושאים, ובהתאם להנחייתו של הנשיא עבד אל־פתאח אסיסי לסייע ככל האפשר לעם הלבנוני, מצרים פועלת לתיאום מהיר של הגעת הגז הטבעי המצרי דרך סוריה וירדן ללבנון, כדי לסייע בשימור יציבותה של לבנון ולהקל על העם הלבנוני", אמר טארק אלמלא, שר הנפט והמשאבים הטבעיים המצרי. שר האנרגיה והמים הלבנוני, ריימון רג'אר, הודה לירדן, למצרים ולסוריה על היוזמה שנקטו להבאת הגז המצרי ללבנון. "יוזמה זו לא הייתה יכולה להתקיים ללא שיתוף הפעולה בין ארבע המדינות, ובליווי צמוד של הבנק העולמי בתקופה קשה זו שעוברת לבנון, כדי להבטיח את ההוצאות הכספיות שיאפשרו ללבנון לחתום על הסכם זה". על פי השר הלבנוני, מצרים עתידה לספק גז מצרי לתחנת החשמל הלבנונית כך שהיא תוכל לייצר 450 מגה־וואט, מה שיאפשר לאזרחי לבנון ליהנות מחשמל במשך ארבע שעות ביום.

בדרך זו עתידה מצרים להחזיר סוף־סוף את ההשקעה במרבץ הגז הטבעי "זוהר" ולהרוויח מזומנים מהבנק העולמי, שחסרים גם הם בקופתה. היא עתידה גם לצבור נקודות במישור הבינלאומי ובמישור האזורי המזרח־תיכוני כמדינה שדואגת למדינות הערביות.

יאיר שרקי

he-il

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281569473860142

Israel Hayom