מקור ראשון

ראש מועצת גוש עציון לשעבר: אני יזמתי את ההסדרה בחירבת זכריה

הודיה כריש־חזוני

תפנית בפרשת הכוונה להעניק אישורי בנייה לפלסטינים בגוש עציון. שאול גולדשטיין, שעמד בראש מועצת גוש עציון עד לפני כעשור, מגלה כעת: "הסדרת הבנייה לתושבים הפלסטינים בחירבת זכריה הייתה יוזמה שלי".

דברי גולדשטיין נאמרו לאחר שבתחילת השבוע הת־ קבל אצל תושבת גוש עציון מכתב ממשרד הביטחון, כמענה לפנייה שלה בנוגע לתוכניות ההסדרה ליישוב הערבי במרכז הגוש, המעוררות חשש ביטחוני רב בקרב התושבים באזור. נכתב בו שהיוזמה להסדרת הבנייה של המשפחות הפלסטיניות בחירבת זכריה החלה "בידיעה ובהסכמה" של המועצה האזורית גוש עציון.

ראש המועצה לשעבר גולדשטיין, כיום מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אומר שלא מדובר ב"ידיעה והסכמה" אלא ביוזמה שלו. "תושבי חירבת זכריה גרים בשכנות לתושבי גוש עציון, ויש לנו יחסים מצוינים איתם. חלקם עובדים אצלנו בחברה לפיתוח, בבית הספר. ביקשתי להסדיר את תנאי החיים שלהם, להוסיף להם כביש פנימי, תאורה, להסדיר את מערכת הביוב.

"במנהל האזרחי אמרו לי אז שאי אפשר להסדיר, כי יש שם בתים בלתי חוקיים. לא ייתכן שאנשים גרים מאות מטרים מאלון־שבות, מטרים ספורים מראשצורים, במקום שהביוב זורם בו ברחובות ואין תאורה בלילה. כיהודים, אנחנו לא יכולים לסבול את זה. התפיסה שלי ימנית, אבל בלתי אפשרי שנשאיר את השכנים שלנו בכזו עליבות. מדובר בשטח ,C ואני חושב שאנחנו חייבים להסדיר.

"היו שם כשלושים בתים, אם אני זוכר נכון. ההצעה הייתה להסדיר אותם ולהוסיף כמה יחידות דיור כדי שיוכלו להתפתח כמו שכל יישוב רוצה, כך שנגיע לחמישים. התחלתי משא ומתן עם המנהל האזרחי והמשרד לשיתוף פעולה אזורי כדי שיממנו את החיבור לביוב שלנו. התחלתי לדבר עם הנכבדים של הכפר על כך שיצטרכו לממן את התשלומים השוטפים של חשמל, מים, ביוב. בעיניי זו לא בושה, זו גאווה".

אך אז התברר שהמנהל האזרחי הכין תוכנית לכ־004 יחידות דיור, ולא ל־05. "את התוכנית הזו פעלתי לסכל כי היא מגלומנית", אומר גולדשטיין. "אין כוונה שתקום שם עיר חדשה שתהווה אבן שואבת לערביי הסביבה, רק להסדיר את הקיים". זה היה לפני כ־51 שנה. כיום גולדשטיין מבין את חששות התושבים, אך עדיין תומך בהסדרה מצומצמת. לדבריו יש דרכים למנוע התפתחות בלתי חוקית מעבר לכך. "אנחנו צריכים להוביל את זה, לא להיגרר".

ראש המועצה הנוכחי, שלמה נאמן, אומר לנו השבוע ש"היום אנחנו נמצאים במקום אחר לגמרי. אנחנו מתנהלים ישירות מול משרד הביטחון והגורמים הרלוונטיים, ובטוחים ששום תוכנית בנייה של הרשות הפלסטינית לא תאושר בגוש עציון". נאמן הדגיש בעבר את הבעייתיות בכך שהאישור לפלסטינים פורסם בצמוד לפרסום סדר היום של מועצת התכנון העליונה לאישור בנייה ביישובים היהודיים.

אבל מנהל בית ספר שדה כפר־עציון ירון רוזנטל, הפעיל בענייני גוש עציון, חושש מאוד מהתוכנית העומדת לקראת אישור, וטוען כי "השקט הביטחוני יופר". לדבריו מטה המאבק מתנגד לכל בנייה בחירבת זכריה, והוא קורא לראש המועצה להצטרף אליו: "הניסוחים המסורבלים והאמירות המפותלות לא משרתים את המאבק".

יאיר שרקי

he-il

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281578063794734

Israel Hayom