מקור ראשון

קרנות הפנסיה המוזלות לא מוזלות לכולם

דמי הניהול במכרז השלישי לקרנות ברירת המחדל מיטיבים בעיקר עם חוסכים צעירים

אליצפן רוזנברג

רשות שוק ההון פרסמה השבוע את תוצאות המכרז לבחירת קרנות הפנסיה שיציעו דמי ניהול מוזלים לציבור החוסכים. הקרנות שנבחרו הן מיטב־דש ואלטשולרשחם, שזכו גם במכרז הקודם בשנת ,2018 ואליהן יצטרפו כעת גם בתי ההשקעות מור ואינפינטי.

שני בתי ההשקעות האלה אינם פעילים כיום בתחום הפנסיה, ויקימו קרנות פנסיה חדשות. קרנות הפנסיה הקיימות כבר של מיטב ואלטשולר ישמשו קרנות נבחרות מ־1 בנובמבר 2021 ועד 31 באוקטובר .2024 קרנות הפנסיה שיקימו אינפיניטי ומור ייקבעו כקרנות נבחרות ממועד השלמת הקמתן (לקראת אפריל )2022 ועד 31 באוקטובר .2024

המכרז לבחירת קרנות הפנסיה המוזלות מתקיים זו הפעם השלישית מאז .2016 עד אז, במקרה שהעובד לא הודיע למעסיק לאן להעביר את ההפקדות החודשיות לפנסיה, המעסיק בחר בעבורו את החברה שתנהל את החיסכון. שיקוליו העדיפו לעיתים קרן שאינה טובה בהכרח לעובד, ועלולה לגבות ממנו דמי ניהול יקרים יותר. במשרד האוצר ביקשו לפתור את הבעיה בעזרת מכרז בין קרנות פנסיה שיציעו דמי ניהול זולים, ואליהן ינותבו העובדים כל עוד לא הביעו במפורש העדפה אחרת. הליך בחירת הקרנות המוזלות נועד לחייב את המעסיקים לנתב את כל מי שלא הגדיר היכן להפקיד את כספי ההפקדות הפנסיוניות אל הקרנות המוזלות - ומכאן השם "קרנות ברירת מחדל", אם כי בהמשך שונה שמן ל"הקרנות הנבחרות".

מטרה נוספת בהקמתן הייתה לאפשר לציבור הרחב להצטרף לקרנות הללו, שדמי הניהול בהן זולים במיוחד. נכון לחודש מאי ,2021 הצטרפו לקרנות ברירת המחדל כ־008 אלף חוסכים, ולא כולם עובדים חדשים במשק. בשנת 2020 העבירו החוסכים הללו 8.2 מיליארד שקלים מקרנות הפנסיה "הרגילות" לקרנות הנבחרות, מלבד ההפקדות השוטפות; הן מנהלות כעת כ־05 מיליארד שקלים.

קרנות הפנסיה גובות דמי ניהול הן מההפקדות - הסכום החודשי המנוכה מהשכר ומועבר לחיסכון - והן מסך החיסכון שנצבר בקרן. דמי הניהול המרביים שמתיר החוק לגבות 6 אחוזים מההפקדות ו־5.0 אחוז מהצבירה כולה. לדמי הניהול השפעה עצומה על סך החיסכון שייצבר במרוצת השנים עד הפרישה. כל הפחתה של אחוז בדמי הניהול מההפקדה או עשירית האחוז בדמי הניהול מהצבירה, משמעותה תוספת של עשרות ואף מאות אלפי שקלים במרוצת השנים - ולפיכך הגדלת הקצבה העתידית.

במכרז החדש נקבעו דמי ניהול חדשים, אבל לא כל אחד יעדיף אותם על פני התנאים הקיימים בקרן שלו. כל מי שיבחר להצטרף לקרן נבחרת מנובמבר ואילך ייהנה מדמי ניהול של אחוז יחיד )1%( מההפקדה ועוד 0.22 אחוזים מהצבירה. לשם השוואה, כיום הקרנות הנבחרות גובות 1.499 אחוזים מההפקדות החודשיות ו־1.0 אחוז מהצבירה בקרן באלטשולר־שחם, 2.499־ו אחוזים מההפקדות החודשיות 0.05־ו אחוז מהצבירה במיטב־דש.

המשמעות היא שחוסכים צעירים, שלא הספיקו לצבור חיסכון פנסיוני נכבד, וחוסכים ששכרם נמוך עד בינוני, ישלמו דמי ניהול נמוכים יותר בהשוואה לקרנות ברירת המחדל כיום. מנגד, חוסכים בעלי שכר גבוה שצברו סכום ניכר בחיסכון הפנסיוני, צפויים לשלם דמי ניהול גבוהים מהקיים בקרנות המוזלות, אם כי אלה עדיין דמי ניהול נמוכים יותר מהממוצע המקובל בענף הפנסיוני.

במצב הזה נוצרה למעשה "הזדמנות אחרונה" עד סוף חודש אוקטובר לכל מי המעוניינים להצטרף למסלול הנוכחי, לפני שיחלו תעריפי המכרז החדש.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, משה ברקת, אמר בעקבות פרסום תוצאות המכרז: "קרנות הפנסיה שנבחרו בהליך יעניקו לציבור החוסכים בישראל רמות שירות ותפעול גבוהות, לצד ניהול מיטבי של כספי החוסכים. כניסה של שני שחקנים חדשים לשוק הפנסיה (אינפיניטי ומור) תתרום להגברת התחרות בשוק החיסכון ארוך הטווח הישראלי. בנוסף, ההליך השנה שם דגש מיוחד על חוסכים צעירים, פנסיונרים וחוסכים בעלי הפקדות נמוכות".

כלכלה

he-il

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281612423533102

Israel Hayom