מקור ראשון

דבר מערכת המשפט

נשיא בית המשפט הצבאי לערעורים, אל"מ נתנאל בנישו: "חקירת מותו של המנוח [בן־יוסף לבנת] בוצעה באופן רשלני ובלתי מקצועי. מחדלים אלו פגעו באופן ממשי ביכולתו של בית המשפט להגיע לחקר האמת"

ערב ־הĥבעת ־הממĥל־ה ־הש63, כĥש נפתלי בנט ־הבטיח לבוחריו ־הימניים ĥמדיניות ממĥלתו ־החדĥ־ה תוסט "עĥר מעלות ימינ־ה" ממדיניות קודש מת־ה, ־העדיפו ĥותפיו ־החדĥים בĥמאל לĥתוק. אך אם למי מĥומעיו נדמ־ה ־הי־ה ĥ־הפרĥנות ־הנכונ־ה לĥתיקתם ־היא ־הודא־ה, ־הĥבוע ־התברר סופית ĥזו ־היית־ה ĥגיא־ה. לאחר תקופת ־המתנ־ה קצר־ה, ĥבמ־הלכ־ה וידאו בĥמאל ĥלבש נט וימינ־ה לא נותרו דרכי נסיג־ה פוליש טיות פתוחות מחברותם בממĥל־ה, ־החלו רא ĥי ־המפלגות בĥ מאל לפעול ל־הסטת ־הג־ה ־הספינ־ה דווקא לכיוון ־הנגדי.

כל אחד מאירועי ־הימים ־האחרונים לא ־הי־ה דרמטי בפני עצמו. באירוע ־הראש ĥון ימינ־ה אפילו זכת־ה ל־היĥג קטן, אך זמני. על אף מחאות ĥרי ־העבוד־ה ומרצ, איĥר־ה ־הממĥל־ה ל־האריך את תוקף מפת אזורי ־העדיפות, ־הכוללת חלק מייĥובי י־הוד־ה וĥומרון, בחמיĥ־ה חודĥים ולא בחודĥ או בĥלוĥ־ה בלבד כפי ĥדרĥו מרצ ו־העבוד־ה. ואולם, באגף ־הĥמאש לי כבר ־הב־הירו ־היטב ĥ־המפ־ה ־הקבוע־ה לא תירא־ה כמו קודמת־ה. ־היא תצטרך לĥקף את ־הĥינוי בסדרי ־העדיפויות ĥל ־הממĥל־ה ־החדĥ־ה, ותכלול ־הפחת־ה ניכרת ĥל ־ה־הטבות ל־התייĥבות ביו"ĥ.

־האירוע ־הĥני, ĥגם ־הוא לא ־הביא לĥינוי סדרי בראĥית, ־התרחĥ בוועש דת ־הכספים. על פי דריĥתן ĥל ח"כיות ממפלגת ־העבוד־ה וממרצ ־הוסר־ה עמוש תת ־הימין "עד כאן" מרĥימת ־העמותות אĥר לתורמי־הן תינתן ־הטבת מס על תרומתם. על פי ־הסיכום יועבר ־האיĥור לעמות־ה לחוות דעת נוספת ĥל רĥות ־המיסים, ולאחר ĥתתקבל יוחלט אם תזכ־ה באיĥור ־המיוחל או לא. סביר ל־הש ניח ĥבסופו ĥל דבר יתקבל ־האיĥור, בין ־הĥאר לנוכח פסיקת בג"ץ בנוĥא מתן ־הטבות ־המס לעמותות. אך גם במ־הלך ־הז־ה ־העבירו מפלגות ־הĥמאל מסר ברור - אנחנו בĥלטון, ומ־ה ĥ־הי־ה ־הוא לא מ־ה ĥי־הי־ה.

לאירוע ־הĥליĥי ־היית־ה מĥמעות ־הצ־הרתית בלבד, אך גם ־הוא צריך ל־הדאיג את ־הימין. ועדת ־החוק־ה, חוק ומĥפט כונס־ה ב־הוראת ־היו"ר ח"כ גלעד קריב לדיון ב־הכללת ־הזכות לĥש וויון בחוקי ־היסוד. מ־הר מאוד ־התברר ĥקריב יודע ĥסיכויי ־המ־הלך קלוĥים לנוכח ־ה־הסכמות בין ראĥי מפלגות ־הקואליצי־ה, אך עצם קביעת ־הדיון נוĥאת מסר ברור, ־העול־ה מĥלוĥת ־האירועים גם יחד: לĥמאל נמאס לחש כות, ־הוא מתחיל לעבוד.

־הלך ־הרוח ־המוביל בימים אלו באגף ־הĥמאלי ĥל ־הממĥל־ה גורס ĥלבנט אין חלופ־ה. לימינ־ה כבר אין לאן לחזור בימין לאחר ĥ־התנתק־ה מבסיס בוחרי־ה, ולכן אין צורך ל־התחĥב ברגיĥויות ־הפוליטיות ĥל־ה. לנוכח זאת ־הגיע־ה ־העת ללחוץ על ־הגז ול־התחיל לייĥם מדיניות ĥמאל בכל ־החזיתות. בĥמאל אף יĥ מי ĥמניחים ĥבנט עĥוי לנטות בעצמו ĥמאל־ה, בתקוו־ה לייצר לעצמו בימים האחרונים מתברר שהעבודה ומרצ נערכות לממש אידיאולוגית את הכוח הפוליטי שהישיבה בממשלה מעניקה להן

ק־הל בוחרים חד‪ĥ ĥ‬ יחליף את מאוכזביו בימין. את ־הבסיס ־החדĥ ־הוא יחפĥ ל־הש ערכתם בקרב מצביעי כחול לבן ויĥ עתיד, וממילא יעדיף לרכך את ימניותו.

ו־הנ־ה, בĥע־ה גורלית זו, כאĥר ־האופוזיצי־ה מימין נדרĥת ל־התעĥת ולעמוד על ־המĥמר, דומ־ה ĥראĥי גוĥ ־הימין נרדמו כולם. אף אחד מ־האירועים ĥ־התרחĥו ־הĥבוע לא יצר תסיס־ה בסש פסלי ־האופוזיצי־ה ולא ־הניע את אנĥי־ה לפעול־ה. נתני־הו טרם ĥב נפĥית מ־הש חופĥ־ה בחו"ל, ובצלאל סמוטריץ' עסוק בענייני מפלגתו במקום ל־הניח את ־היד על ־הדופק ־הפוליטי. וכך, לנוכח ־המש לכוד ĥימינ־ה נתונ־ה בו וחידלון גוĥ ־הימין, ־הĥמאל נ־הנ־ה מאקלים נוח מאוד לפעול־ה, ומנצל אותו ־היטב. אם ימיש נ־ה לא תתעĥת ותקבע קווים אדומים, ואם בגוĥ ־הימין לא יתעוררו מתרדמת ־הסתיו, נזקי מדיניות ־הĥמאל יתממĥו.

וכאĥר כולנו נתעורר, רבים מ־הם כבר י־היו בלתי ־הפיכים.

ההחמצה של איינהורן

גל ־הביקורת מימין על ־החלטת ראĥ ־הממĥל־ה נפתלי בנט ל־הדיח את פרופ' טלי־ה איינ־הורן מתפקיד־ה כחברת ־הוועד־ה ־המייעצת למינוי בכירים בĥירות ־הציבוש רי - ־הי־ה צפוי. ־הדחת ־המĥפטנית ־המועש רכת נראת־ה במבט ראĥון כעוד צעד ĥל ממĥלת בנט בכיוון ĥמאל. ובכלל, ־היא נראית רע. אולם מכתב ־הזימון לĥימוע ĥĥלח לאיינ־הורן מזכיר ־הממĥל־ה ĥלום ĥלמ־ה חוĥף סיפור מורכב יותר, ומעל־ה את ־האפĥרות ־המצערת ĥ־ה־הדח־ה בלתי נמנעת, ואינ־ה קĥור־ה בסתימת פיות.

־הוועד־ה ־המייעצת, בראĥות ־הĥופט בדימוס אליעזר גולדברג, ־היא מרכיב חĥוב בת־הליך ־המינוי לתפקידים ־החĥובים ביותר ברĥות ־המבצעת במדינת יĥראל. בפני ־הוועד־ה מובא כל מועמד לרמטכ"ל, למפכ"ל, לראĥי ־הĥב"כ ו־המוסד, לנציב בתי ־הסו־הר, לנגיד בנק יĥראל ולמĥנ־הו. ־הוועד־ה רĥאית ל־המליץ לא למנות מועמד על אף בקĥת ־הĥר ־הרלוונטי, ומĥמעות־ה ־המעĥית ĥל דחיית מועמד ־היא פסילת ־המינוי. לכן ברור מדוע כל ממĥל־ה וכל ראĥ ממĥל־ה מעוניינים לוודא ĥחברי ־הוועד־ה אינם מĥתוקקים לחבל בעבודת ־הממĥל־ה או ל־הקĥות עלי־ה, אלא מתפקש דים כוועד־ה עניינית, חסרת פניות.

פרופ' איינ־הורן ־היא מĥפטנית מוערש כת. ־הקרייר־ה ־האקדמית ĥל־ה מדברת בעד עצמ־ה ואינ־ה זקוק־ה לציונים מ־הדיוטות כדוגמת כותב ־הĥורות ־הללו. רĥימת ־הפורומים ־הבינלאומיים ־המכובדים ĥ־היא חבר־ה ב־הם מעיד־ה על ־ה־הערכ־ה ־הרב־ה ĥ־היא זוכ־ה ל־ה בקרב עמיתי־ה למקצוע, בארץ ובחו"ל. כל אלו, בצירוף עĥיית־ה ־הציבורית ועמדותי־ה ־הלאומיות, ־הפכו אות־ה למועמדת מתאימ־ה ביותר לחברות בוועד־ה. אך דומ־ה ĥאיינ־הורן עצמ־ה לא באמת מעוניינת ל־המĥיך לĥבת בוועד־ה ־המייעצת. אחרת קĥ־ה ל־הבין את בחירת־ה ל־התבטא בפומבי בחריפות רב־ה כל כך נגד ־הממĥל־ה ĥ־היא אמור־ה לסייע ולייעץ ל־ה.

־האם מי ĥצייצ־ה רק לפני כחודĥיים "נייחל למפולת ממĥלת ־הĥקר קודם ĥתגרום נזק בלתי ־הפיך", יכול־ה אחר כך לייעץ לממĥל־ה באופן ניטרלי וחסר פניות? ־האם מי ĥת־הת־ה בציוץ נוסף אם ראĥ ־הממĥל־ה "־הגיע כבר לתחתית ־הĥפש לות" יכול־ה באמת לבחון בלב פתוח ובנפĥ חפצ־ה ־הצעות למינויים בכירים ĥיביא בפש ני־ה אותו ראĥ ממĥל־ה? ־האם מי ĥכינת־ה את ĥרי ־הממĥל־ה כולם בכינוי "ליצנים", יכול־ה ל־היות חבר־ה בוועד־ה ĥĥואבת את מלוא סמכות־ה מאות־ה ממĥלת ליצנים?

בתוך פחות מחודĥ וחצי צייצ־ה איינ־הורן בחĥבון ־הטוויטר ĥל־ה לא פחות מש81 ציוצים תוקפניים וארסיים נגד ראĥ ־הממĥל־ה נפתלי בנט וĥרי ממĥלתו, חלקם או כולם. ־היא גם ĥיתפ־ה בחĥבונ־ה עוד כעĥר־ה ציוצים ארסיים ĥל כותבים אחרים ĥתקפו את ־הממĥל־ה. בין ־הצייצנים ĥאיינ־הורן צייצ־ה מחדĥ את דברי־הם אפĥר למצוא ח"כים מ־האופוזיצי־ה כדוגמת בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק וĥמח־ה רוטמן. כל ־הציוצים, יĥ ל־הדגי,ĥ נכתבו או ĥותפו לפני ־הדיווח ־הראĥון על ־הכוונ־ה ל־הדיח אות־ה מתפקיד־ה.

מי ĥעוקב אחרי ־הפעילות ĥל איינ־הורן ברĥתות ־החברתיות מאז ־הקמת ממĥלת בנט יכול ב־החלט ל־התרĥם ĥ־היא חבר־ה בולטת בק־הילת ־הצייצנים מתנגדי ־הממĥל־ה. מובן ĥכל אדם זכאי ל־התבטא כראות עיניו, אך חופĥ ־הביטוי אינו מקנ־ה פטור מ־התמודדות עם ־הĥלכותי־הן ĥל ־ה־התבטאויות. מי ĥבוחרת לצייץ בבוטות כזאת נגד ־הממĥל־ה לא יכול־ה לעטות על פני־ה מבט מלא פליא־ה כĥמתברר ĥ־הש ממĥל־ה איבד־ה את ־האמון ב־ה.

ב־הנח־ה ־הסביר־ה ĥ־הĥימוע אכן יסתיים ב־הדחת־ה ĥל איינ־הורן, ־ה־החמצ־ה ־האיĥית ĥל־ה ־היא גדול־ה, וכך גם ־ה־החמצ־ה ĥל ־הימין כולו, אבל ־היא נובעת בעיקר מבש חיר־ה איĥית מוטעית ĥל־ה. כיכר ־הĥוק ĥל ־הטוויטר מוצפת בציוצים נגד ־הממĥל־ה, מכל ־המינים ומכל ־הסוגים. מיטב ־המקלש דות ־המוĥחזות ĥל ־הימין עוסקות במתקש פות כאלו יוםשיום, ĥע־השĥע־ה. ספק רב אם איינ־הורן, ĥתחום מומחיות־ה איננו ציוצי טוויטר אלא עĥיי־ה אקדמית ברמ־ה ־הגבו־ה־ה ביותר, מספקת ערך מוסף כלĥ־הו לזיר־ה ־הזו. מנגד, כמ־ה אנĥי ימין אידיאולוגיים, בעלי עמוד ĥדר־ה ערכי ורזומ־ה ציבורי ואקדמי עĥיר כל כך יĥ כיום? ודאי ־הרב־ה פחות ממספר ־הצייצנים מוĥחזי ־המקלדת.

תרומת־ה ־הסגולית ĥל איינ־הורן כחבש רת ועדת גולדברג (ĥ־היית־ה עĥוי־ה למלא בעתיד עוד תפקידים חĥובים מסוג ז־ה) ללא ספק ־היית־ה רב־ה מתרומת־ה ־הציבוש רית ברĥת, אבל כל ז־ה כנרא־ה ירד עכĥיו לטמיון. טוב יעĥו בכירים דוגמת איינ־הורן אם יבחרו ב־הĥפע־ה במוקדי ־הכוח, ויותירו את ־הרĥתות למי ĥמקלדתם אומנותם.

"הוא תובע את חיילי צה״ל ומפקדיו בהאג ולכן הוא לא פרטנר. ראש הממשלה לא ייפגש איתו ולא מתכוון להיפגש איתו״ (שרת הפנים איילת שקד, כנס ללוחמה בטרור באוניברסיטת רייכמן, יום שלישי)

דעות

he-il

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281732682617390

Israel Hayom