מקור ראשון

ירוקים זה לזה

מה צריכים אנשי משבר האקלים כדי להתחבר לשמרני ודתיי ציון, שכרגע בעיקר מביטים בהם מהצד בהסתייגות

הידעתם כי - כמו שכתוב בלא מעט אתרי אינטרנט רשמיים העוסקים בחינוך, יהדות וסביבה - "השבוע שבין פרשת נח לפרשת לך לך מצוין בשנים האחרונות ברחבי העולם היהודי כשבוע של יהדות וסביבה"? יש לשער שלא. משהו פשוט לא עובד בקשר בין אנשי איכות הסביבה ומתריעי משבר האקלים לציבור הדתי האורתודוקסי (והימני ברובו). אני לא מתכוון להיכנס הפעם לוויכוח עובדתי עם אנשי משבר האקלים. עשיתי זאת בעבר, בטור שפירט מדוע אני "הססן אקלים", המפקפק בחלק גדול מההפחדות ונבואות הזעם הקשורות לשינויי האקלים. כל זה לא השתנה, אבל לרגל חג סוכות הבא עלינו לטובה, חג של יציאה לטבע וחיבור אליו, וגם לקראת "שבוע היהדות והסביבה" שכנראה שמעתם עליו כעת לראשונה, אנסה לפנות מכאן לאנשים החרדים למצב הכדור ולהסביר כיצד יוכלו להתחבר יותר לציבור הגדול והחשוב הזה, שכרגע מרגיש די מנותק ממאבקם.

ראשית, הניחו לילדים

אפשר להבין את תהליך הרדיקליזציה המואץ של מתריעי משבר האקלים. מבחינתם, כדור הארץ הולך לאיבוד בין האצבעות שלנו, וכל יום שעובר בלי שמתחולל שינוי ניכר מקרב את קץ האנושות כפי שהכרנו אותה. אלא שאחת התופעות הבעייתיות ביותר ברדיקליזציה הזו היא קולות רבים ותכופים יותר ויותר שמתמקדים בבעיה הראשונה במעלה של האנושות כיום, לדעתם: הבאת ילדים לעולם. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מורים להם באופן חדמשמעי שהפעולה המזהמת ביותר שאדם יכול לעשות היא הבאת ילדים.

מעבר לצרימה הקשה שיוצר הקישור בין המעשה הנפלא של בריאת אדם למונח "פעולה מזהמת", אנשי משבר האקלים חייבים להבין שהם דוהרים לקיר בטון במהירות 200 קמ"ש. כן, לדעתכם אתם צריכים לעבור את קיר הבטון הזה, אבל הטפה לעקרות מבחירה או ניסיון שכנוע להסתפק בילד אחד או שניים יוצרים התנגדות מיידית בקרב קהל שמרני, דתי ומסורתי - והקהל הזה הוא הרבה יותר אנשים משאתם יכולים להפסיד. ברגע שאתם מדברים על הגבלת ילודה כחלק הכרחי מהפתרון למשבר האקלים, סיימתם את דרככם בציבור הזה. זכותכם להמשיך ולהתריע, רק דעו שאיש אינו מקשיב.

היו פחות שמאלנים

אין כאן בקשה שתשנו את דעותיכם הפוליטיות. ובכלל, שמאל אינה מילה גסה. העניין הוא שכמעט כל העוסקים במלאכת האקלים גם מזוהים פוליטית באופן מובהק עם דעות שמאל פוליטי, ולכן האוזן והעין השמרניות־ימניות לוקחות מרחק. נכון, גם בעולם זה ככה - אנשי שמאל מובילים את המאבק האקולוגי גם באירופה ובארה"ב - אבל במדינת ישראל אתם לא יכולים להרשות את זה לעצמכם, פשוט כי אתם מעט מדי אנשים. נסו לגייס כמה אנשי ימין בולטים לשורותיכם, דמויות שיבנו גשר לציבור הזה, שכרגע מנותק מכם בלי קשר למסרים שאתם רוצים להעביר, אלא רק כי אתם בעד הקמת מדינה פלסטינית.

זה אולי לא קל, אבל אפשר לעשות זאת בשום שכל. צעדים בוני אמון אפשריים יהיו למשל תלונות של המשרד לאיכות הסביבה בראשות תמר זנדברג על זיהום אוויר שגורמים הפלסטינים באמצעות בלוני תבערה שמכחידים שטחי טבע, כולל חיות הנלכדות למוות באש, או על זיהומים נוספים שערביי יו"ש אחראים להם, כמו שרפת הצמיגים הקבועה והמזהמת סביב היישוב אביתר.

אפשרו שיח פתוח

לפני כמה שבועות שוחחתי עם איש תקשורת בכיר. איכשהו הגענו לנושא שינויי האקלים והעזתי לומר שיש לי כמה ספקות

ושאלות. המבט שלו השתנה מיד, נעשה זגוגי והוא פלט משהו כמו: "אל תתחיל איתי עכשיו עם ההבלים האלה, אין לי סבלנות לזה". כן, אני מבין שהנושא הפך אצל חלקכם למדיר שינה ואצל חלקכם לטרנד שמגדיר שייכות חברתית, שכל מי שמעז לחרוג ממנה במשהו הופך לאויב. אבל זו בדיוק הדרך להישאר צודקים וצדיקים בעיני עצמכם ולא לחולל שום שינוי.

האפשרות לשיח פתוח נכונה בכל נושא. אנשים רבים אינם מוכנים לנהל דיון בנושא שמבחינתם כמוהו כדת. אך אם עתיד כדור הארץ באמת בנפשכם, אין לכם זכות לוותר על השיח הזה. אם המטרה היא רק להרגיש טוב עם עצמכם ותו לא, המשיכו כרגיל.

אולי אתם טועים

כולנו מכירים בגרסה כזו או אחרת את נבואת השווא על גללי הסוסים. אחת הגרסאות שלה היא כזו: בשנת 1894 פרסם עיתון לונדוני מכובד מאמר חוזה שחורות שהתריע מהמכשול הגדול ביותר לצמיחת התחבורה בחברה המודרנית: הצטברות גללי הסוסים. לדבריהם, בחישוב פשוט של מספר הסוסים המשמשים לתחבורה בעיר לונדון ובקצב גדילתם הצפוי, רחובות בירת הממלכה הבריטית יהיו מכוסים עד שנת 1950 בגללים שיתנשאו לגובה שלושה מטרים. כבר בשעת כתיבת המאמר פיתחו ממציאים ומהנדסים את המכונית, ומשבר גללי הסוסים נעלם עוד לפני שהופיע.

איני טוען שמשבר האקלים דומה למשבר גללי הסוסים. איני יודע מה ילד יום. מה שאני כן טוען הוא שלא פעם ולא פעמיים, נבואות זעם שהיה עליהן קונצנזוס מדעי רחב התנפצו לקרקע המציאות והיו כלא היו. זה לא אומר שהדבר נכון גם הפעם - אם כי יש מדענים שכבר היום טוענים שהתבהלה מיותרת, וצריך לשמוע גם אותם (ע"ע "אפשרו שיח פתוח") - אבל זה בהחלט מחייב אתכם, שרוצים להוביל שינוי תודעה שיביא לשינוי התנהגות, לפתוח את הראש וגם את הלב. ושיהיה לכולנו בהצלחה.

אריאל שנבל

he-il

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281749862486574

Israel Hayom