מקור ראשון

תג מחיר

מנפט ועד תירס, מחירי כלל הסחורות בעולם זינקו בעקבות הקורונה. אך העננה שמרחפת על היבולים החקלאיים, עלולה להשפיע על הצלחת שלנו לאורך זמן

מחיריהם של משאבי טבע רבים בעולם, כגון מתכות יקרות או גידולים חקלאיים, נקבעים על פי רמת ההיצע והביקוש שלהם. קל לדמיין שוק גדול עמוס בשקי חיטה או במטילי זהב, שבו מוכרים וקונים מתמקחים על המחיר, אך בקביעת מחירי הסחורות העולמית לא עובר אפילו גרם אחד של סחורה. כל הפעילות נעשית באמצעות חוזים של קנייה ומכירה, בדומה למסחר במניות בבורסה. גם אתר הסחר של הסחורות הללו נקרא בורסה - הבורסה לסחורות. הבורסה המובילה לסחורות נמצאת בשיקגו ונקראת Chicago ‪Board of Trade‬ או בקיצור .CBOT בורסות נוספות לסחורות נמצאות בניו־יורק ובלונדון.

כדי לעשות סדר יש המחלקים את שוק הסחורות לשלוש קטגוריות משנה: השוק הגדול ביותר הוא שוק האנרגיה - נפט וגז מסוגים שונים. השוק השני הוא המתכות - אלומיניום, פלדה, עופרת, נחושת, זהב, כסף, פלטינה ופלדיום. השוק השלישי הוא הסחורות החקלאיות, שגם אותו יש המחלקים לסיווגים שונים, כגון שוק הגרעינים - הכולל בין השאר חיטה, תירס, סויה, אורז, כותנה ועוד; שוק לסחורות רכות הכולל סוכר, קקאו, קפה ורכז תפוזים; ושוק הבשר.

ככלל, שוק הסחורות העולמי חווה בשנה האחרונה עליית מחירים משמעותית. הקורונה שפגעה בשרשרת האספקה מצד אחד, והזינוק בביקושים בתקופות ההתאוששות שבין גל לגל, מצד שני - הקפיצו את מחירי הסחורות. אך בניגוד לשאר המשאבים, דווקא הסחורות החקלאיות חוות מציאות חדשה ומדאיגה שאינה קשורה לקורונה, ושגם בחלוף המגפה והשפעותיה היא עלולה להמשיך את מגמת עליית המחירים.

הסחורה החקלאית רגישה במיוחד לשינויים בהובלה העולמית. הקורונה פגעה באופן קשה מאוד הן בהובלה הימית, שבאמצעותה מועברים רוב הסחורות החקלאיות, והן בהובלה האווירית. עיכובים בהובלה שמובילים למחסור זמני במדינות היעד הם גורם משמעותי לעליית מחירים. אך מעבר לכך, עצם העובדה שאפשרויות השינוע הצטמצמו אל מול ביקוש גואה לתחבורה עולמית, גרמה לעליית מחירים חדה במחירי ההובלה, וזו כמובן משפיעה בעצמה על מחירי המוצרים והסחורות.

גם אם תופעות הלוואי של הקורונה והשפעתן על מחירי הסחורות הן זמניות, יש גורמים אחרים שהם בעלי השפעות אקוטיות וארוכות טווח - שינויי האקלים. למזג האוויר יש השפעה מכרעת על מחירי היבולים. אלה רגישים במיוחד לעלייה בחום ולמחסור במים, או מנגד לכפור קיצוני, והשינויים האקלימיים הללו משפיעים באופן ישיר על ההיצע.

דוגמה לכך ניתן לראות במחירי הקפה. היצואנית הגדולה ביותר של "הזהב השחור" היא ברזיל. במהלך השנה האחרונה זינק מחירו של הקפה בבורסת הסחורות האמריקנית ביותר .40%־מ הרקע לכך הוא בעיקר מזג האוויר הקיצוני שחוותה ברזיל בחודשים האחרונים. התחזיות למחסור בהיצע גוררות עלייה חדה במחיר הסחורה בשווקים. גם וייטנאם, שהיא היצואנית השנייה בגודלה אחרי ברזיל, חוותה בשנה שחלפה שינויי אקלים, שהשפיעו גם הם על מחירי הסחורה.

ברזיל היא גם אחת היצואניות הגדולות של סויה, תירס וסוכר, וכמותה גם ארה"ב וארגנטינה. המדינות הללו סובלות לאחרונה מבצורות מתמשכות ואף משריפות ענק (כגון במערב ארה"ב). למציאות הזו יש השפעה על הגידולים השונים, ובהתאם גם על מחירם. בדומה לזינוק

(בורסות החוזים בארה"ב)

אליצפן רוזנברג

he-il

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281968905818670

Israel Hayom