מקור ראשון

מה הלו"ז

טייבלה התמה ננטשת על ידי בעלה והופכת לעגונה. בבדידותה היא מתבלת את לילותיה בקריאת אגדות שדים המשגשגות בסביבה הכפרית הבורה. שד כזה נוחת בחדרה והיא, האסורה בכל קשר אנושי, מפתחת עמו סיפור אהבה, כיוון שחוקי העגינות לא חלים על שוכני מעמקים. אבל מה חבל שבעולמנו השדים הם בעצם מאוד אנושיים, וה"שד" שגואל את טייבלה מבדידותה הוא בעצם אלחנן, עוזרו של המלמד. ההצגה יכלה להרוויח לו התייחסה באופן ישיר יותר לפער ביחס לעבירות מין בין הזמן שבו כתב יצחק בשביס־זינגר את הסיפור שעליו ההצגה מבוססת ובין ימינו, ובכל זאת מדובר בהצגה קסומה ומהנה שמצליחה לרכך את הקצוות החדים של הסיפור. על הצפייה מעיבה הידיעה שהמאורע המחולל של ההצגה - עיגון נשים - מתרחש גם היום, ובנושא זה המצב לא השתנה דיו מאז נכתב הסיפור

המשפט "סרט חדש של לאו קראקס" מספיק לבדו לשלוח אותי לקולנוע בלי לברר על מה הסרט ומי משתתף. סרטו "הנאהבים מפריז" 1990־מ הוא עד היום אחד הסרטים הרומנטיים והעצובים ביותר שאני מכיר, וסצנת הריצה לקולו של דיוויד בואי בסרטו "זה אצלה בדם" השפיעה על קולנוענים רבים. הסרטים שלו אף פעם לא שגרתיים, ומסקרן במיוחד לדעת מה הוא רקח כשניגש לביים מחזמר. בסרט "אנט" מככבים מריון קוטיאר ואדם דרייבר שפוצחים בסיפור אהבה שלא מתנהל למישרין, והתוצאה שלו הוא תינוקת בשם אנט הנושאת בחובה כישרון מיוחד. לעיתים קראקס מקורי רק לשם המקוריות, אבל מה שבטוח הוא שהסרט לא ישעמם.

"אנחנו חיים מסביב לים כמו נמלים וצפרדעים סביב ביצה", כך תיאר סוקרטס בדיאלוג האפלטוני פיידון. הים הוא הים התיכון, והצפרדעים והנמלים הם אנחנו – בני התרבויות שהתפתחו לחופיו. הזדמנות למפגש עם "הצפרדעים והנמלים" המגוונים כל כך החולקים איתנו את השלולית תתאפשר בפוטמנטה – תערוכת צילום שצפויה להתקיים כל חמש שנים, ותוצג לראשונה בישראל במסגרת העונה הבינלאומית של מוז"א, מוזיאון ארץ ישראל. נושא התערוכה הנבחר השנה הוא "ריתמוס", ובמסגרתו יעניקו 33 צלמים מ־61 מדינות בהן טורקיה, אלבניה, צרפת, ספרד, מרוקו ועוד, את הפרשנות הוויזואלית שלהם לקצב הים־תיכוני.

האורחים של פסטיבל שירת האושפיזין מגוונים ומוכשרים, והיה מעניין מאוד אם הייתי יכול להיות נוכח במפגש פיזי בין לאונרד כהן לקהלת ובין שלמה אבן־גבירול לאלן גינזבורג, אבל למרבה הצער לפחות חלק מהאושפיזין יבקרו בפסטיבל רק באמצעות יצירתם. בין האורחים שיופיעו בעצמם ניתן למנות את אגי משעול, רוני סומק ואריאל הירשפלד, שיקראו כל אחד משירי משורר אהוב עליהם. הפסטיבל, שיציין השנה את השקת מרכז חיים גורי לתרבות, יכלול מלבד "שירה", גם שירים, ובין האמנים שילוו את האירועים ניתן למנות את מורין נהדר ודניאל זמיר, ובנוסף תתקיים גם הילולה מסורתית לרבי נחמן מברסלב.

לא משנה בני כמה אתם, אם אתם חובבי מוזיקה תמצאו מופע לטעמכם בפסטיבל התמר הקרוב. תוכלו לבחור בין מפגש הפסגה של עומר אדם, טונה ויסמין מועלם, לבין המפגש הלא פחות פסגתי של גידי גוב ויהודה פוליקר. בין שאר המופעים במצדה, במופע ערב או מופע זריחה, נמצא את את חנן בן־ארי, קרן פלס, אביתר בנאי, מרגי ומרסדס בנד. בנוסף בשעות הערב המוקדמות יתקיימו הופעות חינמיות פתוחות לקהל ביישובי הסביבה. בעין־גדי יופיעו בין השאר קרולינה, ריף כהן, ומופע משותף של קורין אלאל ורונית שחר, וביישובי כיכר סדום יופיעו אלון עדר וחמי רודנר.

חג שמח!

he-il

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282561611305518

Israel Hayom