מקור ראשון

שקרים קטנים גדולים

"חפה מפשע" היא מיני–סדרה שמספרת את סיפורה של מורה שהואשמה ברצח תלמיד שלה ויוצאת לחופשי. אבל יותר מכול היא עוסקת בשקרים הקטנים שאנחנו מספרים לעצמנו

// אודליה גולדמן "חפה מפשע",

אשלה, חרי חמש שנים שבהן ישבה המורה סאלי בבית הסוהר באשמת הרצח של מאטי, תלמיד קרוב

ראיות חדשות מגיעות במפתיע והיא יוצאת לחופשי. לכאורה היא יכולה לחזור לחייה, אבל רק לכאורה - משום שלא מעט אנשים עדיין מאמינים שהיא אשמה. וכל זה כשאמה המבוגרת שכחה אותה, בעלה התגרש ממנה וכבר מאורס למישהי אחרת, ואת מׂשרתה כמורה אף אחד לא מתלהב להשיב לה משום שיש עדויות שהיא והתלמיד המת ניהלו מערכת יחסים אסורה.

מכאן והלאה נפרשות בפנינו שתי תעלומות גדולות - מי באמת רצח את מאטי ואיך סאלי תצליח לשקם את חייה. שתיהן מציבות מולנו שני גיבורים שונים בצירים שונים של הסיפור - סאלי, שמנסה לחזור לחיים, ובלש המשטרה מייק בריית'וויט שמנסה להבין מי הרוצח שחמק מהמשטרה לפני חמש שנים, תוך שהוא מתמודד עם האבל על מות בתו.

"חפה מפשע" היא מיני־סדרה בריטית שכוללת ארבעה פרקים. העלילה עומדת בפני עצמה אבל היא גם סוג של עונה שנייה לסדרה "חף מפשע", שבה סּופר על נאשם שזוכה מרצח אשתו לאחר שבע שנים. מי שראה את העונה הראשונה יודע כבר לצפות למעברים החדים שבין השמחה הגדולה על החופש מול מפח הנפש לנוכח העולם שהמשיך קדימה ולא יכול לחזור לאחור וההתמודדות עם המציאות החדשה. | | י"א בתשרי תשפ"ב | 17.9.2021

בשני המקרים חוזרים הנאשמים לערי־ספר עם קהילות סבוכות. וגם במקרה של סאלי כמעט כל אחת מהדמויות שסובבות אותה מסתירה משהו ויש לה אג'נדה משלה. סאלי ובלש המשטרה מנסים להתיר את סבך הסודות ולעזור זה לזה. האינטרסים שלהם לכאורה זהים: אם בריית'וויט יצליח להוכיח שהיא לא ניהלה מערכת יחסים אסורה עם תלמיד, סאלי תוכל לקבל חזרה את מקום העבודה שלה, ואם היא תעזור לו למצוא את הרוצח היא תקבל פחות מבטים חשדניים והוא אולי יצליח להעניק לעצמו מעט נחמה בתקופת האבל הקשה שלו. אבל כל אחד מהם מנסה לחתור אל הצדק בדרכו ולא תמיד הם עוזרים זה לזה. לפעמים הם אפילו מפריעים זה לזה משום שלא תמיד הרצון לחזור לחיים מסתדר עם החתירה לאמת.

"חפה מפשע", היא סדרת מתח שטוב שהוגבלה למעט פרקים כי היא אפורה ונבנית מהדרמה המאופקת של מערכות יחסים פגועות אך מתפקדות־לכאורה. המתח שבו חייהם של כולם - הורים וילדים, בני זוג וחברים - נבחנים מחדש בצל תעלומת הרצח, מנוצל כאן עד תום. אין בסדרה מרדפים או גילויי מז"פ מטלטלים, אלא חשיפה איטית של האמת, תוך נבירה סיזיפית במגרעות הנרצח והסובבים אותו, עד לרגע שחלקי הפאזל מתחברים יחד והרוצח מתגלה כאילו מעצמו.

התעלומה השנייה, זאת שקשורה בחייה של סאלי, היא כבר חידה מסוג אחר. כמו ניסיון כושל להרכיב פאזל שחלק מהחלקים שלו הוחלפו בחלקים מפאזלים אחרים, סאלי מתעקשת בתחילה לא לקבל את השינויים שקרו בחמש השנים שעברו. המסע שהיא עוברת עד היכולת שלה להשלים עם האובדן הוא קשה ונוגע ללב, וכמו בחיים האמיתיים, גם חסר קתרזיס מספק. אלה ארבעה פרקים איטיים ועשויים היטב שמצליחים לשרטט מגוון של דמויות פגועות ומה שמניע אותן, וגם להראות לנו את השקרים הקטנים שאנשים מספרים לעצמם ולאחרים, ואת מחיר החשיפה שלהם.

טלוויזיה // קרן מלמד־מרגלית

he-il

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

2021-09-17T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282716230128174

Israel Hayom