מקור ראשון

ראש מועצת שומרון פועל בקונגרס ובסנאט בוושינגטון "כדי להפעיל לחץ נגדי על הממשל בענייני יו"ש"

לדברי יוסי דגן, וושינגטון מכינה את השטח להשקת הליך מדיני ועצירת הבנייה ביו"ש. בביקורו בארה"ב הוא נפגש עם עשרות חברי סנאט וקונגרס, והזהיר מפגיעה קשה ביחסי שתי המדינות

הודיה כריש־חזוני

"אנחנו חייבים להיות מעורבים, לעצור את הסחף ולחדד את הקווים האדומים", מדגיש ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, כשהוא נשאל על מרוץ הפגישות שקיים בימים האחרונים עם אישי ציבור אמריקנים. היום (שישי) צפוי דגן לשוב ארצה, לאחר כשבוע של מסע שכנועים על אדמת ארה"ב. זו הפעם החמישית שהוא יוצא למרתון כזה, והפעם לדבריו פעילות ההסברה נחוצה מתמיד.

"בתקופה האחרונה אנחנו עדים לשיגור בלוני ניסוי מצד הממשל האמריקני, בדיקת שטח עדינה שמטרתה לבנות מערך לחצים אפקטיבי מול ממשלת ישראל. אנחנו שומעים התבטאויות על צורך ב'ריסון הבנייה' בהתיישבות, או דיבורים של גורמים במחלקת המדינה על 'פתרון שתי המדינות'. זו לא אותה אובססיביות שהייתה בתקופת אובמה - לממשל הנוכחי יש נושאים דחופים יותר לעסוק בהם, כמו הקורונה וסין - אבל מופעלים לחצים בעניין הפלסטיני, ונשמעים דברים מטרידים מאוד. אנחנו במועצה האזורית שומרון חושדים שעלול להיות פה הליך מדיני, וייתכן שזה קורה בגלל גורמים ישראליים שביקשו מהאמריקנים להתחיל לייצר לחץ".

"ברור לי שיש גורמים פוליטיים ישראליים שמעוניינים בכך", משיב דגן. "אני לא מתכוון לשבת ולראות בטלוויזיה איך מוכרים את ארץ ישראל ומפקירים את ההתיישבות. מאז הגירוש למדתי שאסור להיות פסיביים, צריכים להיות פעילים בישראל וגם באופן בינלאומי. תפקידי כראש מועצה הוא להיות גם כאן בוושינגטון, לצלצל בפעמונים". היו מי שסירבו להיפגש איתך?

"היו שניים שהתחמקו, אבל קיימתי ארבע פגישות עם חברי סנאט ועשרים פגישות עם חברי

קונגרס. יש נכונות גדולה מאוד לשמוע, גם מצד אלה שלא מסכימים איתי. גם לדמוקרטים מובן שהאינטרס האמריקני הוא לא לייצר קרע עם ישראל, ולא לחזור בהקשר הזה לימי אובמה. אני מזכיר להם שלחץ על ישראל להקפיא את הבנייה או לחזור להליך המדיני המדמם של דירקטיבת אוסלו לא יביא שלום, אבל עלול לערער את המצב הביטחוני, לפגוע בצורה קשה ביחסי המדינות, ולהפוך את ביידן לנשיא שנוי במחלוקת. בפגישות אני מסביר שאני מגיע כנציג המקום היחיד שבו השלום והדו־קיום נבנים מהשטח. דווקא ההתיישבות, על אזורי התעשייה המשותפים שבה, יוצרת חיבור".

חשבתי שתאמר שאתה מגיע כמי שיש לו השפעה פוליטית בתוך המפלגה הגדולה בכנסת.

"אני נפגש בסנאט ובקונגרס עם אנשים יסודיים, והם כבר יודעים שאני עומד בראש הקבוצה השנייה בכוחה בליכוד. ואכן, כשאני מדבר איתם גם כאיש ליכוד וגם כראש מועצה, ומסביר שהדרך הנכונה לצמצום הקונפליקט היא דווקא חיזוק הבנייה, הדברים נופלים על אוזניים קשובות. אני מזכיר שהפרדיגמות הישנות, המערביות, לגבי הסכסוך, רק הגבירו את שפיכות הדמים".

מטרת הביקור שלו, אומר דגן, היא לא רק לשמוע הצהרות תמיכה: "אנחנו רוצים לגבש בארה"ב קבוצה לוחמת ופעילה שתייצר לחץ נגדי מול הממשל, ותיתן גיבוי אקטיבי לישראל מול הלחצים שלדעתי עוד יתגברו. אני כאן כדי להקדים תרופה למכה. אסור לי לטמון את הראש בחול ולומר 'אני רק בונה גנים במועצה שלי'. הגל הזה לא יחלוף אם לא נייצר לחץ נגדי".

מי נענה לך?

"לא מעט גורמים בגבעת הקפיטול הביעו נכונות להיכנס לפעילות מעשית. נמשיך להיות איתם בקשר על מנת לבנות חומה מדינית ופוליטית בצורה. אני מבקש מהם לדבר על זה בקונגרס ובסנאט ולהשפיע באמצעות המדיה. אפשר לעשות את זה. חלק מהמאבק הוא לתת מידע, ואנשים רוצים לשמוע".

בין השאר נפגש דגן עם הסנאטור הרפובליקני ד"ר ביל קסידי, ועם חבר הקונגרס הרפובליקני לי זלדין. זה האחרון, מספר ראש מועצת שומרון, אמר כי יפעל עמו יד ביד. חשוב לדגן להדגיש כי פנייתו לגורמים אמריקניים לא מפחיתה כהוא זה מהאחריות המוטלת על ממשלת ישראל לדאוג לפיתוח ההתיישבות. "אני לא מגיע לכאן כי ממשל ארה"ב הוא זה שקובע. הכדור מעולם לא היה בוושינגטון, הוא תמיד בירושלים. בנט הוא זה שאמור לעמוד איתן ולהודיע שגם לידידים מותר לומר 'לא'. כל מהלך שקשור לבנייה ביו"ש הוא בגלל ממשלת ישראל, וההסתתרות מאחורי ארה"ב לא תעבוד".

גם עם מושל טנסי נפגש דגן בביקורו בארה"ב, כדי לשוחח איתו על פעולות כנגד החרם של בן אנד ג'ריס. רבים מהקשרים שיש לו כיום בבירה האמריקנית, הוא אומר, נוצרו כאשר אירח את אותם אישים אמריקנים לסיורים בשומרון, פרקטיקה שהוא מוביל כבר שנים. זה התפקיד שלך, לייצר הסברה כזו?

"לצערי יש חוסר גדול בהסברה ישראלית. אני מכבד מאוד את משרד החוץ, והלוואי שייקח פיקוד על הדבר הזה. מונה עכשיו ראש מערך הסברה לאומי חדש (אלעד טנא; הכ"ח), ואשמח להיות חייל שלהם. אבל כרגע הבורות לגבי מה שקורה בשטח היא מדהימה".

"אביתר תקום"

בינתיים, מועצת התכנון העליונה (מת"ע) של המנהל האזרחי, המופקדת על אישור תוכניות בנייה בהתיישבות, לא התכנסה מאז תחילת כהונתו של ביידן. על פי ההסכמים שגובשו בשנים האחרונות מול הממשל האמריקני, אמורה מת"ע להתכנס מדי רבעון ולאשר תוכניות בנייה במקובץ. בשבוע שעבר אמרה שרת הפנים איילת שקד בוועידת הגולן של מקור ראשון כי ההסדר הזה נשאר תקף גם מול הממשל הנוכחי.

כבר לפני למעלה מחודש הוגש סדר יום למת"ע שקיבל את אישורו של שר הביטחון, אולם שביתה של עובדי המנהל האזרחי מנעה את כינוס המועצה. בשבועיים האחרונים שוב נדחה הכינוס, הפעם מכיוון ששר הביטחון בני גנץ דרש שסמוך לישיבת המועצה תתקיים גם ישיבה לאישור בנייה לפלסטינים בשטחי .C

"יש חשש גדול מאוד, מוגזם בעליל להבנתי, בנושא הבנייה ביו"ש", אומר דגן. "כך בממשלה הקודמת, וכך בזו הנוכחית מפני לחצים חיצוניים בנושא. חצי מיליון אזרחים בישראל לא יכולים לבנות דירה לילדים שלהם. אם יש דבר שאני מתבייש לומר בוושינגטון, זה עד כמה הממשלה שלי חוששת. אני מצפה לתנופת בנייה, והאחריות היא על ראש הממשלה ועל השרים מהצד הימני. הבוחרים שלהם מצפים לכך.

"הציבור לא ייתן להקים מדינת טרור, בוודאי אחרי הכישלון המהדהד של אוסלו והגירוש. רוב הציבור יודע שיהודה ושומרון שייכים לנו. בפגישה עם חבר קונגרס שאלתי אותו איך היה מגיב אם צרפת הייתה מנסה למנוע ממנו לבנות בית ספר לתושבים שלו. הוא התבלבל לרגע, והבלבול הזה המחיש היטב את הגיחוך בסיטואציה. עד שלא מציבים מראה, אנשים לא מבינים כמה המציאות הזו הזויה".

תקום ישיבה באביתר?

"אני משוכנע לחלוטין שהישיבה תוקם בתקופה הקרובה, ושהמשפחות תעלינה לשם. אני מעדכן ומתואם מול החבר'ה הנפלאים של תנועת נחלה, דניאלה וייס וצבי שרבף, ושל תנועת אמונים בראשות צבי סוכות. מאז חתימת ההסכם אנחנו עוסקים בזה יום־יום מול משרד הביטחון והמנהל האזרחי.

"אם הממשלה הייתה מפעילה את 6,000 השוטרים שכבר היו שם כדי להרוס את אביתר, היינו מקבלים תמונות של אלימות, הגבעה הייתה נחרבת וערביי ביתא היו משתלטים על המקום. ה'רווח' היחיד היה קרע גדול בעם. נכון שהיה לא נעים לומר למשפחות לרדת בצורה זמנית, אבל כל מה שסוכם קורה עכשיו. סקר הקרקעות (שבוחן אם ניתן להכריז על קרקעות באזור כאדמות מדינה; הכ"ח) מתקדם, הוא עוד לא הסתיים.

"אני לא מעלה על דעתי שהממשלה לא תקיים את ההסכם, ואני סמוך ובטוח שבתקופה הקרובה נעלה לשם את הישיבה. זו פריצת דרך היסטורית. לראשונה מזה עשרות שנים, מדינת ישראל מאשרת להקים התיישבות חוקית ורשמית בשומרון. זה מה שהכי חשוב. לא הפוליטיקה, ההתיישבות".

יאיר שרקי

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281590948764920

Israel Hayom