מקור ראשון

המשקיעים החדשים

אהרוני נויבואר הוא מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון

הריבית הנמוכה בבנקים בשנים האחרונות גורמת לאנשים לחפש חלופה אטרקטיבית למינוף הכסף, והתוכניות חסרות המעוף שמציעים הבנקים מגדילות יותר ויותר את טווח הגילאים של המשקיעים באופציות השונות. אלה הם "המשקיעים החדשים". בהם גם ילדים בני 14 ששמרו את כספי מתנות בר־המצווה, חיילות משוחררות שזכו במענק שחרור נחמד, וסטודנטים שחסכו את הוצאות המעונות בתקופת הקורונה.

השנים האחרונות היו מצוינות להשקעה, וראיה לכך הם בתי ההשקעות שרווחיהם הממוצעים על השקעה במניות בחמש השנים שחלפו הגיעו לכ־%09. גם הביטקוין זינק בתקופה הזו לכמה שיאים, והנדל"ן לא מפסיק לעלות.

בשנת ,1927 רגע לפני "השפל הגדול", היה ג'וזף קנדי, אביו של נשיא ארה"ב לימים ג'ון קנדי, משקיע בבורסה. באחת הפעמים כשהלך לצחצח נעליים ליד בניין הבורסה, החל מצחצח הנעליים לשוחח איתו ולתת לו המלצות להשקעה. כשג'וזף שאל אותו מאיפה יש לו כסף להשקיע בבורסה, השיב האיש: "לקחתי הלוואה מהבנק, הריבית האפסית שהבנקים לוקחים והרווח הגדול בבורסה יגרום לי בזמן הקרוב להפסיק לצחצח נעליים".

ג'וזף קנדי מכר מיד את כל תיקי המניות שלו ואף השקיע ב"שורט" (הימר על ירידות). לאחר זמן התברר שקנדי לא רק הציל את הונו, אלא הפך לאיש עשיר מאוד. כששאלו אותו איך ידע שהבורסה תקרוס, השיב קנדי: "אם מצחצח הנעליים לוקח הלוואה מהבנק כדי להשקיע בבורסה, אנחנו בבועה שכבר התפוצצה, ואנשים פשוט עוד לא יודעים את זה".

מאה שנים אחר כך, יש מקום לשאול: האם המגמה של חמש השנים האחרונות תימשך, או שאנו לפני בועה שעתידה להתפוצץ?

לעניות דעתי, בזירת הנדל"ן המחירים ימשיכו להאמיר, עד שיימצא פתרון לבעיות בקצב התחלות הבנייה לעומת הביקושים העולים, למחסור בקרקעות זמינות לבנייה ולבירוקרטיה הנוקשה. גם ביו"ש, התהליך האיטי של הנפקת אישורי הבנייה לעומת הביקוש העולה יוצרים עליות מחירים חדות.

בנושא השוק המנייתי, נפגשתי השבוע עם מנכ"ל חברת הביטוח "הכשרה" מר שמעון מירון. הוא סיפר לי שהוא נמצא בסופו של תהליך פיתוח יישומון, בשיתוף כל בתי ההשקעה הגדולים במשק. היישומון יאפשר לכל אדם עם סכום התחלתי נמוך להשקיע בבתי ההשקעות הגדולים, לצפות בנעשה בשוק המנייתי בזמן אמת ולעבור מבית השקעה אחד למשנהו ללא תשלום מס.

כלי מעין זה, הפתוח למשקיעים החדשים, ייצור סירקולציה תמידית והתחדשות של המשקיעים בבורסה, שהיא כבר לא רק לבעלי הון. לטעמי אין בכך סכנה, כיוון שאנשים בישראל אינם לוקחים הלוואות עבור השקעה בבורסה כמו בעבר, כאשר 40 אחוזים מסך ההלוואות בבנק היו למטרה זו. כך שאני לא צופה שמצחצחי הנעליים עתידים להפיל את הבורסה ולפוצץ לנו את הבועה.

כלכלה

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281651078307064

Israel Hayom