מקור ראשון

פזית רבינא

תבשנות עלומה. בחודשים האחרונים נעלמו בטורקיה תשעה פלסטינים, שמונה גברים ואישה אחת,

העשרים והשלושים לחייהם. חמישה מהם נעלמו במהלך ספטמבר. לפחות ארבעה נעלמו באיסטנבול, אחד נעלם בעיר קוניה שהיא גם מרכז דתי ידוע, ואחד באזור הגבול בין טורקיה ליוון. חבריו של מוחמד סאלהב, סטודנט לרפואה בעיר קוניה, סיפרו לבני משפחתו כי רגעים לפני שנעלם נראה עולה על ואן שחור – כנראה רכב החוטפים. גם מחמוד אבו־נאבה נעלם כאילו בלעה אותו האדמה. בשמונה השנים האחרונות הוא התגורר באיסטנבול וניהל עסק מצליח לייעוץ נדל"ן בעבור פלסטינים שרצו להתאזרח בטורקיה ולרכוש דירה.

גל ההיעלמויות הכה את הפלסטינים בתדהמה. בתחילה התרוצצו שמועות כאילו המוסד חטף אותם. הרשתות החברתיות החלו לבעור, שמועה רדפה שמועה. אבל ברשות ובעזה לא מיהרו לקנות את גרסת החטיפה על ידי המוסד, ודרשו תשובות. ככל שנקף הזמן הגיעו לטורקיה עוד ועוד בני משפחה מודאגים בניסיון לחפש אחר יקיריהם. במקביל הוגשו תלונות רשמיות למשטרת איסטנבול, שם התקבלו באדיבות ובנכונות לעזור. המשטרה החלה לסרוק מצלמות רחוב באזור מגוריהם של הנעדרים, בתקווה להתחקות אחר תנועתם לפני ההיעלמות, אבל תוצאות - אין.

העיסוק בנעדרים טיפס אל הדרגים הגבוהים ביותר. הקונסול הטורקי בירושלים אחמט דרמייר בא לפגישות במשרד החוץ ברמאללה, שם הבטיח כי הרשויות בארצו עושות כמיטב יכולתן לאתר את הצעירים הנעדרים.

הביטחון הטורקיים, לאחר שהוצא נגדם צו מעצר מטעם התובע הכללי באיסטנבול. ההצגה שערכו המשטרה ומשרד החוץ הטורקי מול משפחות הנעדרים, כך על פי סוכנות שיהאב, נובעת ממדיניות טורקית שלא לומר דבר עד תום החקירה. ומצב זה יימשך כל עוד יימשך הקרע העמוק בין המודיעין הטורקי למודיעין של הרשות.

סוהייב החדש

עד כאן גרסת חמאס לפרשת ההיעלמות. כאן מתחילה גרסת הרשות הפלסטינית, שהיא לא פחות פנטסטית. הערוץ שדרכו מעבירה הרשות את גרסתה מכונה בשם המבלבל "גאזה ניוז". הערוץ מצטט "מקורות עיתונאיים" וטוען כי סוגיית הנעדרים הפלסטינים בטורקיה היא פברוק ושקרים תקשורתיים של חמאס שהופצו במטרה לכסות על האמת הקשה. והאמת היא שהמשבר בין תנועת חמאס ובין הרשויות בטורקיה נוצר לאחר שהמודיעין הטורקי חשף רשת כלכלית איראנית הפועלת בטורקיה למימון פעילות הזרוע הצבאית של חמאס. הרשת, כך על פי הערוץ, נחשפה כבר לפני כמה חודשים בעקבות מעקבים והאזנות שהביאו למעצרם של סוכני כוח קודס האיראני. אותם סוכנים פעלו בשיתוף עם אנשי חמאס, ובהם גם העצורים הפלסטינים שחשבו שהם עובדים למען חמאס אך בפועל היו משּוטים בעבודה למען איראן. הם נעצרו בהחלטה של התובע הכללי הטורקי, ומואשמים בפעילות כלכלית ומודיעינית למען איראן ונגד האינטרס הטורקי. ההלם שנוצר במנגנונים הטורקיים, כך על פי גרסת גאזה ניוז, היה עמוק ונבע מכך שכל הפעילות למען איראן על אדמת טורקיה הייתה בידיעתם המלאה של מנהיגי חמאס. ניסיון של הנהגת חמאס לסגור את התיק מול טורקיה כשל.

אם משהו נשמע לכם מוכר, זה לא במקרה. 2019־ב ברח מטורקיה למלזיה איש חמאס סוהייב יוסף, אחיו של "הנסיך הירוק" מסעב יוסף, בנו של מנהיג חמאס ביו"ש חסן יוסף. בניגוד למסעב, שהיה גאוות המשפחה עד שנחשף ונאלץ להימלט, האח סוהייב היה הכבשה השחורה. הוא היה לא יוצלח, התפרנס בקושי מעבודה בישראל בשווארמה שמש ברמת־גן, ועל פי מקורות יודעי דבר פלרטט גם עם השב"כ, שהחליט לא לגייסו. הכול השתנה לאחר שעבר לטורקיה והתחיל לעבוד בעבור חמאס באיסטנבול, עד שהסתבך גם איתם וברח למלזיה. משם התקשר לכתב ערוץ 12 אוהד חמו, והזמין אותו לבוא לראיין אותו. באותו ריאיון חשף סוהייב כי אנשי חמאס־טורקיה מנהלים אורח חיים נהנתני וראוותני. אבל העיקר הוא עבודתם המבוססת על תוכנות תרגום וריגול איראניות שהם מפעילים מחדר מלחמה חשאי באיסטנבול, ומנסים ליירט מידע ישראלי חשוב שכנראה משרת גם את האיראנים. עכשיו, כך נראה, הם מיירטים מידע גם מתוך הרשות הפלסטינית.

כשסוהייב התראיין לפני כשנתיים הוא נראה שמן, מוזנח וקצת פתטי. מאז לא שמענו עליו. וראה זה פלא: בימים האחרונים, עם פרוץ מלחמת הגרסאות והמאבק בין פת"ח לחמאס, עלה גם סוהייב יוסף מתהום הנשייה. התברר שהוא מנהל דף בפייסבוק ובו הזמין את קוראיו לצפות בריאיון עימו בסקיי ניוז בערבית, ולשמוע ישירות מפי הסוס על עלילות איראן וחמאס בטורקיה. הפעם הוא נראה אחרת לגמרי. שלושים קילו פחות, מגולח ומצוחצח בחליפת מעצבים יוקרתית, סוהייב יוסף חוזר למרכז הבמה.

ובמלחמת המראות הזאת, לא נותר אלא לתהות אם הוא פועל מטעם עצמו או מופעל בידי אחד משירותי המודיעין המזרח־תיכוניים – של ישראל, הרשות הפלסטינית או מדינות המפרץ. את הזרקור לריאיון של סוהייב, שאיכשהו הגיע לסקיי ניוז, הפנתה דמות טוויטר נשית, בעלת תמונת פרופיל מצוירת ותלתלים ג'ינג'יים העונה לשם אימשין, ומתוארת ברשת כ"חובבת המתעניינת בעזה". ואם לשפוט על פי המאבק הניטש בין פת"ח לחמאס, לא מן הנמנע שמדובר בכלל בגבר שחור שפם שעיסוקו ביצירת דמויות פיקטיביות ברשתות החברתיות.

שורה תחתונה: לא קל להיות פלסטיני בימים אלה. ומי שחשב שטורקיה היא גן עדן וצדק לעומת עזה, לא הביא בחשבון את הסיכונים המקצועיים הכרוכים בכך.

מנגנוני המודיעין הטורקיים נכנסו להילוך גבוה לאחר שאותם צעירים נעו באופן מעורר חשד, ובפשיטה עליהם באיסטנבול נמצאו גם סכומי כסף גדולים. מטרתם הייתה איסוף ידיעות על תנועותיהם של אותם מנהיגים פלסטינים

רן ברץ

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281822876998904

Israel Hayom