מקור ראשון

במקום שאין אנשים

יוסי כהן, תושב עומר שביתו נפרץ שלוש פעמים בשבוע אחד, יזם קמפיין עצמאי לחברה הבדואית. מראשי הרשויות הוא מצפה לגבש תוכנית מעשית במקום להתלהם

שלטי חוצות חריגים משכו את תשומת ליבם של תושבי באר־שבע וסביבתה בחודש האחרון. לשלטים היה קהל יעד ממוקד – גברים בדואים. לצד תמונת צלליתו של גבר צעיר האוחז בידו באקדח, נכתב עליהם בעברית ובערבית: "זה שיש לך נשק לא אומר שאתה גבר! חאלס!". מאחורי הקמפיין לא עומד גוף רשמי אלא אדם פרטי בשם יוסי כהן, שזהותו נחשפה רק השבוע. כהן, תושב היישוב עומר, הוא בעלים ומנכ"ל של "הבונים", חברה לבניית בתים פרטיים הממוקמת בבארשבע. 11 שנים הוא מתגורר בעומר, אבל רק לפני חמישה חודשים החל להיות פעיל בסוגיית הפשיעה הבדואית, בעקבות שלוש פריצות לביתו, שאירעו בשבוע אחד. הוא החליט לדאוג לכך שהנושא לא ֵירד מסדר היום, עד שלא תהיה תוכנית סדורה למיגור הפשיעה.

במקביל להשתתפות בהפגנות, החל כהן לשוחח עם עובדים בדואים בחברה שלו ועם מכרים אחרים בחברה הבדואית כדי להבין יותר את שורשי הבעיה. "הלוגיקה הייתה פשוטה", הוא מתאר. "חשבתי שמה שכואב לנו, סביר להניח שכואב לפחות לחלק מהם. הקשבתי וגיליתי שהם נמצאים באותה מצוקה, רק שבניגוד אלינו הם אינם יכולים לסמוך על המשטרה. לכן גם אנשים נורמטיביים, שהם הרוב בחברה הבדואית, מחזיקים שם בנשק להגנה עצמית. תושב תל־שבע הסביר לי את הצורך שלהם בהתחמשות באמצעות דוגמה פשוטה. הוא אמר שאם אשתי תתקשר למשטרה להתלונן על בדואי שמסתובב בעומר, מיד תגיע ניידת. אבל אם אשתו תתקשר להתלונן ששכן מאיים עליה בנשק, יבקשו ממנה להגיע לתחנה כדי להגיש תלונה".

הקולות ששמע כהן בחברה הבדואית, הובילו אותו לתסכול מהתנהלותם של הפוליטיקאים בסוגיה. "לא יכול להיות שאני, איש העסקים הקטן בבאר־שבע, מגיע לתובנות שמדינאים וראשי רשויות לא מגיעים אליהן. הם רק מתלהמים ומשסעים. ראש מועצת עומר מטפס על גבעה, מצביע על תל־שבע ומשתלח בהם כאילו הם עזה, אבל חוץ מראיונות לתקשורת הם לא מציגים שום תוכנית".

גם התנהלותה של המשטרה לא מספקת אותו. "המשטרה נכנסת לתוך לקיה באמצע היום עם 400 שוטרים ו־002 מצלמות, ואתה לא מבין בשביל מה. הרי ברור שבצהרי היום הם לא ימצאו שם אפילו כדור, אז בשביל מה כל הרושם הזה?". כהן גם לא מתרשם מהאצבע המאשימה שהפוליטיקאים והמשטרה מפנים לכיוון מערכת המשפט, שמקילה עם העבריינים. "כשאני רוצה לעשות מהלך בעסק שלי, אני מחבר את אנשי כל האגפים לתוכנית אחת. במקרה הזה אין תוכנית כוללת, ולכן אי אפשר להסתפק בהשלכת האחריות על בתי המשפט".

את השלטים הראשונים בקמפיין האישי שלו בחר כהן לכוון לגברים בחברה הבדואית, ולנסות לדבר לשכל הישר. השלטים הבאים, שיעלו בימים הקרובים, מכוונים לראשי הרשויות. המסר שלהם יהיה: "חלאס לקשקש. דורשים תוכנית להצלת הנגב!".

"הכי מדאיג אותי שבעוד חודשיים, כשיתחיל החורף וכולנו נתכנס לבתים, הפוליטיקאים ייעלמו, ושוב לא תהיה שום תוכנית משמעותית שתגייס את כל הרשויות הרלוונטיות לטיפול בבעיה", אומר כהן, ומצפה מראשי הרשויות בנגב שלא ירפו מהסוגיה. "הם השופר שלי. אני לא מדבר עם שרים בממשלה אלא עם ראש המועצה שלי. ממנו אני מצפה שלא יסתפק בראיונות משתלחים בתקשורת, ויוציא את כולנו מהבתים כדי לדרוש תוכנית

כהן: "המשטרה נכנסת לתוך לקיה באמצע היום עם 400 שוטרים ו־002 מצלמות. הרי בצהרי היום הם לא ימצאו שם אפילו כדור, אז בשביל מה כל הרושם הזה?"

אלישיב רייכנר

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281857236737272

Israel Hayom