מקור ראשון

שטח הפקר

כיצד קורה שאחרי פרשות חפציבה, ענבל אור, אלדד פרי ומקרים נוספים, עדיין מאות משפחות שהתאגדו בקבוצות רכישה מוצאות את עצמן בלי דירה ובלי הכסף שהשקיעו?

רכישת דירה באמצעות קבוצת רכישה הייתה עד לא מכבר פופולרית במיוחד. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנים 2016־2009 כעשירית מסך התחלות הבנייה נעשו במסגרת קבוצות רכישה. היקף שוק הדירות החדשות בתקופה הזו, במסגרת פרויקטים של קבוצות רכישה, נאמד בכשישה מיליארד שקל בשנה.

קבוצת רכישה היא למעשה קבוצת אנשים המתקשרת בהסכם כדי לרכוש יחד קרקע ולהקים עליה יחידות דיור בבנייה עצמית. הם רוכשים את הקרקע, בוחרים קבלן, בונים יחד, ובסופו של התהליך כל חבר בקבוצה מקבל את חלקו בפרויקט – דירת מגורים אחת או יותר. זוהי בהחלט דרך להוזיל עלויות.

אולם בפועל, המציאות קצת שונה. בדרך כלל רובם ככולם של חברי הקבוצה אינם בעלי ידע ומומחיות בתחום הנדל"ן. לרוב הם גם לא התאגדו יחד; אין ביניהם קשר, והם אפילו לא מכירים זה את זה. מי שיוזם את גיבוש חברי הקבוצה ומבצע בשמם את הפעולות השונות – רכישת הקרקע, מציאת בנק מלווה, התקשרות עם קבלן וכו' – הוא מארגן הקבוצה, שגוזר על כך קופון שמן. ארגון קבוצה הפך לסוג של מקצוע, עם פוטנציאל לגרוף הון. מיד נגיע לבעייתיות הרבה שנובעת מכך, אך כבר כעת ברור שבמציאות כזו קיימים פערי מידע גדולים בין מה שחברי הקבוצה מצפים לו, בהתאם למה שסיפר להם מארגן הקבוצה, ובין מה שמארגן הקבוצה באמת יודע.

תמיד היו נפילות פה ושם, אך אף שהתקשרות באמצעות קבוצת רכישה אינה מוסדרת בחוק מיוחד, ולמרות שלל סיכונים שנלווים לתהליך הזה, לרוב ההד הציבורי מקבוצות הרכישה היה חיובי, וכך השיטה הזו הלכה והתרחבה במהלך השנים. אף אחד לא ראה לנכון לבחון לעומק את השוק הפרוץ הזה, או להטיל עליו חובות או מגבלות ייחודיות.

הגישה הזו השתנתה לחלוטין אחרי פרשת ענבל אור, שהתפוצצה בשנת .2016 אור, שהייתה בעלת חברת "אור סיטי נדל"ן" וארגנה קבוצות רכישה רבות, נחשבה במשך שנים למלכת קבוצות הרכישה בישראל. היא הצטיירה כסיפור של הצלחה מסחררת, הרבתה להופיע בתקשורת וזכתה למעמד של ידוענית. בתחילת שנת 2016 פתחה נגדה רשות המיסים בחקירה, בחשד להעלמות מס. במקביל החלו להגיע טענות מצד לקוחות על כך שהיא רימתה אותם, תוך הצגת מצג שווא ומתן מידע מטעה.

החברה שלה נקלעה להליכי חדלות פירעון, ולבסוף פורקה. אחרי חקירה ממושכת, בשנת 2019 הוגש נגד אור כתב אישום הכולל סעיפים רבים, ובהם ביצוע עבירות על חוק המע"מ ועל פקודת מס הכנסה, עבירות מרמה בנסיבות מחמירות ועוד. משפטה טרם הסתיים, ומי ששימש כסמנכ"ל הכספים שלה הפך לאחרונה לעד מדינה, מה שעשוי לקדם הכרעה בעניינה. אור השאירה פצועים רבים בשטח – מאות משפחות שהשקיעו את מיטב כספן בפרויקטים שיזמה, ועמדו בפני שוקת שבורה.

אם נדמה היה שפרשת ענבל אור פגעה פגיעה קשה בקבוצות הרכישה, פרשת אלדד פרי הייתה כמעט וידוא הריגה לצורת הרכישה הזו. במשך שנים הצליח פרי לגייס קבוצות רכישה, בזכות שיווק אגרסיבי והבטחה למחירים אטרקטיביים. בדומה לענבל אור, גם פרי אהב פרסום ואת החיים הטובים, הקפיד לנסוע ברכבי יוקרה והתהדר במשרדים מפוארים. בשנה שעברה נחשפו החובות העצומים הרובצים על החברה שבבעלותו. חברי קבוצות הרכישה שארגן מצאו עצמם עם פרויקטים תקועים וללא ביטחונות

מספר הדירות שבנייתן החלה במסגרת קבוצות רכישה

הבעיה העיקרית היא חוסר המודעות לסיכון הרב, ולעובדה הפשוטה שבניגוד לרכישת דירה מַיזם, מארגני קבוצת רכישה כפופים למעט מאוד חוקים ונהלים

המפתחת ומייצרת "עגלות חכמות"

"עובד צריך להבין שהוא חלק קריטי מהמערכת. תנסה, תעז. מבחינתי מי שמנסה אף פעם לא מפסיד - או שהוא מנצח או שהוא לומד"

אליצפן רוזנברג

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282003265625336

Israel Hayom