מקור ראשון

1263

shabbat@makorrishon.co.il www.makorrishon.co.il

מתחיל בעת שהיא רואה באר מים, ובמובן זה לא הבאר היא שלפתע צצה, אלא אצל הגר חל תהליך התעוררות מסוים.

אולם במקביל לכל אלה מתרחש מהלך ראייה נרחב ומשמעותי יותר. בתחילה, כאמור לעיל, נדמה שנוצר קשר מחודש בין אברהם לשמו. השילוב של ברית המילה וביקור המלאכים עורר כנראה בתוכו שלבים נוספים בדרגת הנבואה והשליחות שלו. בין האישיות האמונית ההולכת ומתחזקת ובין תחושת ההתבטלות בפני א־לוהים ("ְוָאנִֹכי ָעָפר ָוֵאֶפר"; יח, כז), שמו של אדם נדמה לזמן מה כלא ברור.

המתפלל הראשון

היחסים בין אדם לשמו אינם אחידים. יש כאלה החשים ניכור לשמם, ויש כאלה הרואים בו את יסוד טבעם. אברהם אבינו ושמו הם מקשה אחת, שכנראה עברה הפרדה זמנית לצורך הבהרה פנימית. באוהל אשתו שמו שב אליו, ואין זה מקרי.

בהמשך, זהותו של אברהם מתגבשת עוד יותר: "ְוַעָּתה ָהֵׁשב ֵאֶׁשת ָהִאיׁש ִּכי ָנִביא הּוא ְוִיְתַּפֵּלל ַּבַעְדָך ֶוְחֵיה" (כ, ז). אברהם הוא הראשון הקרוי נביא, והראשון אשר מיוחסת לו תפילה. הוא האדם הראשון ששיחתו עם א־לוהים היא תפילה, ומהותו המכרעת היא

פרשתוירא

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282454237191416

Israel Hayom