מקור ראשון

מגלות לתפוצה

הרב יונתן זקס אהב את מדינת ישראל והגן עליה, אך הכיר גם בחשיבותו של הקיום היהודי בתפוצות. שנה לפטירתו

הרבנית יפית קליימר מלמדת בבתי המדרש של מת"ן ובמרכז יעקב הרצוג / יפית קליימר /

מי שמאזין לתורותיו של הרב לורד יונתן זקס, שבימים אלה מלאה שנה לפטירתו, שומע הרמוניה, מניפה של רעיונות המתיישבים יפה מכל כיוון עם עיקרי תורתו. יש שיאמרו שזה הרמוני מדי, יפה מדי, יש שיאמרו שזה שמיימי, נבואי. בין כך ובין כך, המקשיב היטב לדבריו, רעיונותיו, ניתוחיו ודרשותיו, יבחין במורכבות מרתקת ועומק מפעים, ואף בחדשנות דתית.

כמו דרשן טוב היה הרב זקס נוהג לתבל את הרצאותיו בסיפורים. אחד החביבים עליו היה על הטיול לאילת שעשו הוא ורעייתו לפני שנים רבות. נהג המונית הבין שהם בריטים, וסיפר שבדיוק חזר מטיול באנגליה. "נו, ואהבת?", שאלו, והנהג ענה בהתלהבות: "הבניינים העתיקים מרשימים, הדשא ירוק כל כך, והאנשים כל כך מנומסים". וכאן עצר הנהג את שטף דיבורו, הצביע על הנוף המדברי הצחיח ואמר: "אבל זה, שלנו". "זה שלנו", חזר ואמר הרב זקס לקהלים בארץ ובחו"ל. על מי חשב באומרו "שלנו" – על ישראלים? על יהודים? ומהו ה"זה"?

בשורות הבאות אבקש לשרטט את התובנות המורכבות העולות מעמדתו של הרב זקס בשאלות הללו. אין חולק שאהבתו למדינת ישראל הייתה גדולה. השתאותו ממנה הייתה גלויה. פעמים רבות ניצב מול נשיאי עולם לדרוש בשלומה וטובתה. אלא שלדעתו, המשימה היהודית הגדולה שלפנינו מצריכה גם ישראל חזקה וגם זהות יהודית חזקה בתפוצות. חזונו היה הרבה מעבר למדינת ישראל, על הצלחותיה וכישלונותיה, הישגיה וחולשותיה. הוא ראה למרחוק ובגדול, וביקש לעורר אותנו לבחינה מחודשת של שאלת "היהדות היום לאן". למדינת ישראל מקום

AP

קריטי במתווה שהציע, אך כך גם ליהדות התפוצות.

בספרו "משבר וברית" – שלטעמי הוא מהטובים והחשובים בחיבוריו – סוקר הרב זקס ביד אמן של היסטוריון, פילוסוף, סוציולוג ותיאולוג, את מצב היהדות והיהודים ערב השואה וטרום הקמת המדינה, ולאחריה. קריאתו חדה וברורה: התשובה לשאלות מיהו העם היהודי ומה מקומה של ארץ ישראל ליהודים, השתנתה בעקבות השואה והקמת המדינה.

במאה ה־91, היהודים תלו תקוות לשחרור מגורל השונּות. אך בעקבות השואה ונוראותיה הם התעוררו מהחלום שהאוניברסליות תיטיב עימם, ושהם יתקבלו במשפחת העמים כשווים בין שווים. השואה הנכיחה את הגורל היהודי המשותף שאין לברוח ממנו, והקמת מדינת ישראל חוללה מהפך בחיי היהודים. העם היהודי שב לתוך ההיסטוריה, ובדרכו נפקחו שאלות תיאולוגיות ישנות וחדשות. בעבור הרב זקס, המהדהדת ביותר היא שאלת הגלות והגאולה: מה מקומה של מדינת ישראל ברצף ההיסטורי, והאם מדינת ישראל שוללת את זכות הקיום של התפוצות?

תשובתו נחרצת: מדינת ישראל לא מחקה את התפוצה היהודית בעולם, וזאת משום שיהדות עניינה חיים של קדושה ולא רק מקום קדוש. את הייעוד היהודי ניתן לממש בארץ ומחוצה לה. מדינת ישראל, הפעילות היהודית בתפוצות והאורתודוקסיה המתחדשת הן כולן אישור לכך. העם היהודי שב לייעודו הנצחי: להיות עם ישראל, עם הברית (משבר וברית, עמ' )205-207

אם ניתן לעשות מעשים גאוליים, ייעודיים, מחוץ לגבולות הארץ המובטחת, אולי צריך לחשוב מחדש גם על המושג "גלות": כפי שקיום מדינת ישראל מחדד את השאלה של משמעות הגאולה, מעלה המשך קיום התפוצה את הבעיה של משמעות הגלות. המילה diaspora עצמה — תפוצה — באה תחת המונח 'גלות', הטעון מטען תאולוגי כבד. תפוצה זו פזורה, גלות היא עונש, טלטול מהמקום, מצב קיום לא טבעי (משבר וברית, עמ' )86

ציוני שלא גר בישראל

גם אם נקרא לגולה "תפוצה", תפיסתם העצמית של יהודי התפוצות היא מורכבת ואמביוולנטית – הזדהות עם מדינת ישראל וגורלה, יחד עם הבחירה שלא לחיות בה. אולם גם לעם היושב בציון אין הגדרה אחת לזהות יהודית. להיות יהודי במשך דורות היה להיות חלק מברית גורל יחד עם ייעוד של תורה ומצוות, אך כעת יכול יהודי להכריז על יהדותו מתוקף מגוריו בארץ ישראל ללא מחויבות לתורה.

נכון שרק בישראל היהדות היא ברשות הרבים, חלק מתרבות ולאום, אולם האומנם רק בישראל ניתן להיות יהודי? האומנם רק בגלות יש סכנת התבוללות? ומה עם גלות רוחנית בארץ עצמה? והאם אפשר להיות ציוני ולא לגור בישראל? הרב זקס עצמו אמר לא אחת בביקוריו האחרונים בארץ שעלינו להגדיר מחדש מיהו ציוני. על עצמו העיד שהוא ציוני שלא גר בישראל.

דומני שאמירות אלו מאתגרות את היושבים בציון יותר מאשר את בני התפוצות. האם עלינו להתחיל לספר אחרת את סיפורו של העם? או לפחות להודות בכך שהתרחשה תפנית בעלילה? השאלה מופנית במיוחד למאמינים שיד ה' פועלת בהיסטוריה; כיצד יש לספר את הסיפור היהודי המתהווה?

כיצד יכול עם אחד להיות מפולג עד כדי כך בשאלת מהותו, ייחודו וטיבו?... כיצד ייתכן שעם שהגדרתו תלויה בארץ אחת, כולל גם את אלו שבחרו לא לחיות בה? כיצד ייתכן קיומו של עם שעוצב באירועים מסעירים בתקופה המודרנית והוא חלוק עד היסוד בהבנתם? האם יש בכלל עדיין עם יהודי, ואם כן, באיזה מובן? (משבר וברית עמ' )91

מדינת ישראל שינתה את תנאי הקיום היהודי בעולם, ועימם גם את ההגדרה האחת של מיהו יהודי. בארה"ב, לדוגמה, יש יהודים שיהדותם מתבטאת בקיומם של חברים יהודים, מפגשים משפחתיים בחגים, תמיכה במדינת ישראל, סולידריות כלל־יהודית ומאבק באנטישמיות. במקומות אחרים, כולל במדינת ישראל, הפרט מגדיר את יהדותו. כבר אין תשובה אחת ברורה לשאלה. רוב יהודי העולם, כולל בישראל, אינם שומרי תורה ומצוות. האם יהודי נקבע על פי מעשיו? מגוריו? על פי המסורת?

עבור הרב זקס, פרימת החיבור בין היהדות לתורה היא טרגדיה ואתגר כאחד. הרב אהב אתגרים, וסבורני שזהו האתגר הכבד ביותר שהוא נשא על כתפיו האיתנות, תוך שימוש בלשונו הזהב בכל מקום שבו אפשרו לו. להבנתי, הדרך שבה נענה הרב לאתגר היא בהצבת מטרה גדולה, קריאת כיוון מאחדת, כלליהודית, שסביבה יוכלו להתקבץ כל יהודי העולם. המטרה המשותפת שסימן לארץ ולתפוצות היא השמעת קולה המוסרי, המורכב, הליברלי והדמוקרטי, הסובלני והמכבד של היהדות בכל מקום בעולם:

אם היהודים לא ישמיעו את קולם, החלל יחסר את קולה הייחודי של היהדות. היהודים נקראו להיות ברכה לעולם. הם לא יוכלו להביא ברכה אם יתנתקו מן העולם. המקום החשוב ביותר למפגש זה הוא ארץ ישראל, המקום שבו היהדות נולדה. עם לידתה של מדינת ישראל היהודים

פרשתוירא

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282497186864376

Israel Hayom