מקור ראשון

הדונה האחרת

בניגוד לדמותה הידועה של המנהיגה היהודייה גרציה נשיא מנדס, מעטים מכירים את בנבנידה אברבנאל, בנקאית ומיסטיקנית, שהייתה לא פחות עשירה ובעלת השפעה ממי שאולי הייתה יריבתה

/ אלי אשד /

הגבירה ֶּבְנֶבִניָדה אברבנאל הייתה אחת הנשים היהודיות החשובות ביותר של ראשית הזמן החדש ושל המאה ה־61. הרומן הביוגרפי, וכנראה גם חצי אוטוביוגרפי, שהוציאה כעת לאור זהבה חן־טוריאל על דמותה של אברבנאל, מצטרף לכמה ספרים שפרסמה על העבר הרחוק של בני משפחתה והקהילה הספרדית בעבר. בהם "הנשים של טרואל" (ספרי ניב, ,)2018 המביא את סיפורן של ארבע נשים בדורות שונים מימי גירוש ספרד ועד ערב הקמת המדינה, ומתבסס על תחקיר מעמיק של המחברת בתולדות משפחתה; ו"אגדה ספרדית" (ניב, ,)2020 ספר מאויר לילדים המספר אגדה עתיקה בעברית ובלאדינו על חיי יהודי ספרד לפני ובעת הגירוש. הרומן הנוכחי, ""הבנקאית מנאפולי" חוזר לתקופת גירוש ספרד ולימים שלאחריה.

בספר סיפור כפול. חלקו מתרחש בשנת השמונים של המאה העשרים, ומתאר את מאמציה של החוקרת הישראלית ברכה אברבנאל (שדמותה, יש להניח, מתבססת על דמותה של המחברת) למצוא פרטים על בת משפחתה הרחוקה בנבנידה אברבנאל. במהלך מחקרה הארוך היא מגלה שבנבנידה, שהייתה אחייניתו של המנהיג היהודי ופרשן התנ"ך המפורסם דון יצחק אברבנאל – שבספר מתואר גם סיפור חייו ובריחתו מפורטוגל לספרד, ולאחר מכן עזיבתו לאיטליה בראש הקהילה היהודית המגורשת – הייתה אשת עסקים ובנקאית עשירה מאוד וגם נדבנית חשובה. היא תמכה במשיח השקר דוד הראובני במסעותיו ואף שלחה לו דגל שארגה במו ידיה. היו לה קשרים עם שליטי הערים האיטלקיות בתקופתה, שהגיעו עד לחצר האפיפיור, והיא נודעה במאמציה לסייע לבני עמה.

קשה לחשוב על אישה אחרת באותה תקופה שהיו לה עוצמה כלכלית והשפעה כאלה, מלבד אחת ויחידה, שגם היא יהודייה, ודמות שכיום היא הרבה יותר ידועה – הגבירה גרציה מנדס־נשיא, יהודייה אנוסה שחזרה ליהדות והפכה לאחת ממנהיגי העולם היהודי והעולם הכלכלי העולמי בתקופתה. לא ברור מה בדיוק היה סוג היחסים בינה ובין בנבנידה אברבנאל, שהייתה שכנתה בעיר פרארה במשך כמה שנים וקשה להאמין שלא הכירו זו את זו אישית. ההיסטוריון היהודי ססיל (בצלאל) רות, בספרו "בית נשיא" )1952( על דונה גרציה מנדס, מציג את השתיים בקצרה כיריבות, למרות וכנראה משום שחיו באותו זמן ובאותו מקום.

תמיכה במשיח השקר

במהלך שנות האלפיים פרסומה של גרציה מנדס־נשיא התעצם מאוד. בין השאר הוקמו מלון ומוזיאון על שמה בטבריה, יצאו מדליה ובול עם תמונה שיוחסה לה, והופיעו כמה וכמה רומנים היסטוריים על דמותה, פרי עטם של כמה סופרים וסופרות, כמעט במקביל. שניים מהם אף תכננו כל אחד לכתוב עליה סדרה שלמה של ספרים, אם כי רק אחד מהם קיים את מטרתו זאת: יצחק גורמזאנו־גורן, שהוציא לאור לבסוף סדרה של ארבעה ספרים על הגברת מנדס בשם "קוורטט הסניורה". במקביל יצא גורמזאנו־גורן בהצהרות בתקשורת על מזימה ממסדית להשכחת פועלה של גרציה מנדס, זאת בזמן שסביבו התנהל פרויקט אזכרה חסר תקדים לאישה ולפועלה. פרסום הקוורטט מנע אולי מהסופר השני, גיורא ברק, לפרסם סדרת ספרים על אודותיה כפי שתכנן, ולהסתפק בספר אחד על ימי נערותה של מנדס, "גרציה מליסבון" (כתב, .)2012

שתי סופרות פרסמו כמעט במקביל רומנים היסטוריים על חייה של גרציה מנדס, שתיהן תיארו את חייה מנקודת מבטה של הגיבורה בגוף ראשון. כולם, מלבד גיורא ברק שפשוט טרם הגיע לשלב זה בחייה, אזכרו גם את הגבירה בנבנידה אברבנאל. מיכל אהרוני־רגב, בספרה "תליון הזהב של דונה גרציה" (גוונים ,)2015 מתארת את בנבנידה אברבנאל כידידה טובה ואינטימית של הבנקאית גרציה מנדס כל ימי שהותה בעיר פרארה. גישה מסויגת כלפי בנבנידה אברבנאל מופיעה ברומן הגדול של נעמי קרן – לדעתי, היצירה הטובה ביותר עליה – "לה סניורה: רומן במכתבים על חייה של דונה גרציאה נשיא" (כנרת־זמורהביתן, .)2013 בספר זה השתיים נפגשות, אבל גרציה מנדס חשה בגישה של התנשאות ואף זלזול מצד אברבנאל, מאחר שהיא אנוסה לשעבר, והן בהחלט לא מתיידדות.

גישה מסויגת הרבה יותר, ואף עוינת, כלפי הגבירה אברבנאל, מופיעה בספר האחרון ב"קוורטט הסניורה" של גורמזאנו גורן, "מלכת היהודים" (הקיבוץ המאוחד, .)2019 בספר זה נוטש גורן את התיאור בגוף ראשון של גרציה מנדס ומתאר בקצרה את אברבנאל כיריבתה הקשה של גרציה מנדס, הן משום שתיעבה ובזה לאנוסים גם אם התגיירו והן בעקבות נטייתה למשיחיות מיסטית, כפי שמראה תמיכתה בדוד הראובני, בניגוד לריאליזם

עיון – מקור

שבתאי צבי והתנועה השבתאית בימי חייו גרשם שלום / כרמל הדפסה מחודשת ליצירתו הגדולה של פרופ’ שלום, המאחדת את סיפורו האנושי המרתק של שבתאי צבי עם מחקר היסטורי של הרקע לתופעה השבתאית ושל תולדות התנועה שקמה בעקבותיו.

חילון ומודרנה במשנתו הדתית של אברהם יהושע השל ביני (בנימין) ברויאר / הוצאת קורל ספר המבוסס על עבודת דוקטור, שבו נחקרת סוגיה זנוחה בהגותו של השל: גישתו לתהליך החילון, תוך השוואתה לגישותיהם של הוגים בני זמננו, והצגת מקומה של התפילה כחוויה מארגנת בהגותו.

שתיקת האדמה דת ואקזיסטנציה ביצירתו של פנחס שדה יעל ארליכמן / כרמל מחקר המוקדש להגותו של הסופר והמשורר יוצא הדופן ולעמידה על בשורתו הרוחנית, באמצעות ניתוח עומק רעיוני של יצירותיו ובחינה שיטתית של תפיסותיו בנוגע לאלוהות, לחטא וליצירה האמנותית.

וילכו שניהם יחדו להיות מבוגר משמעותי דרך פרשות השבוע יחיעם שרלו / הוצאת המחבר המחבר דולה מתוך פרשות השבוע מסרים וכלים להתמודדות עם מצבי משבר, ודברי חיזוק והעצמה למבוגרים המבקשים ליצור קשר משמעותי עם ילדים, ובייחוד לאלו העובדים עם נערים וילדים בסיכון.

סיפורת – מקור

ורוניקה אוריה שביט / פרדס “לעומרי שלום... אני רוצה לבקש את מחילתך על המשגה החמור שעשיתי לפני שנים, ולתקן את העוול”. גיבור הרומן מתמודד עם תעלומת היעלמותה של אהבת נעוריו וחזרתה הפתאומית לחייו.

יצר הרע איתן פוזנר הלוי / צמרת הרומן מפיח חיים בנעליים המפוזרות על גדת הדנובה בבודפשט ומספר את סיפורם של בעליהן היהודים שנורו בעורפם והושלכו לנהר, תוך התמקדות בדמותה של מרים לוי.

באוויר אלון אלפרט / פרדס ליונתן כהנוב יש אישה שהוא אוהב, ילדים, קצת כסף ועבודה חשובה בשירות הביטחון הכללי. אבל השפעות מאוחרות של ניסוי צבאי נשכח מאלצות אותו להשאיר מאחור את אזור הנוחות שריפד לעצמו.

מקום לקרוא לו בית איריס שדמי / שתים יובל בת ה־02 מתחתנת עם יואל, חוזר בתשובה כמוה, ומקווה לחיי משפחה יפים ועשיית רצון השם בקהילה חרדית סגורה. אלא שהמציאות רחוקה מזו שציירה בראשה ובלבה מכרסמים ספקות.

פנ ֵגיאה גילה ג. שחר / כרמל משפחה יהודית בצל מלחמות עולם באירופה. שלושה אחים שדרכיהם מתפצלות בזמן שמכונת ההשמדה לא נחה. זרעים של זיכרון נובטים במקום אחר ומצמיחים מחדש בית.

זר לא יבין הילה פלורסהיים־בראון / נופך סיפורה של אישה שגדלה בצל אביה, שנפל בשבי במלחמת יום הכיפורים. גיבורת הסיפור עוסקת בחקירה עצמית חובקת עולם וחושפת את עולמם של בני הדור השני לפוסט־טראומה.

’73 דיוויד קאהן / פרדס ממואר מלחמה, שבו שב המחבר בעל כורחו אל זיכרונותיו כטנקיסט במלחמת יום כיפור, אל חותם שדה הקרב הטבוע עמוק בנפשו ואל מחיריה הבלתי נגמרים של המלחמה.

תיעוד וביוגרפיה

מלחמה משלו חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים אורי בר־יוסף / דביר מחקר ראשון שמתאר ומנתח את הדרך שבה פעל חיל האוויר לאורך המלחמה, מציג את השורשים והסיבות להתנהלותו ולציפיות ממנו שנכזבו, ושופך אור על החמצותיו הגורליות.

הנני כאן חיים חפר, סיפור חיים מוטי זעירא / כתר סיפור חייו המלא של הפזמונאי, העיתונאי, המחזאי, המתרגם, יזם התרבות, כותב המערכונים והפלמ”חניק שפועלו שזור בחיי התרבות של ישראל, החושף את היקף יצירתו המקורית.

פיחוטקה הדלקנו את אורות הבוקר אפרים חירם / ידיעות ספרים סיפורו של הילד שהוברח מגטו ורשה, עלה לארץ והתגייס לצנחנים, ולאורך קריירה צבאית ארוכה לחם והקים גדוד, גידל דורות של מפקדים, הקים את אוגדה 91 ולאחר מכן עמד בראש הרשות של רמת השרון.

ִעם ִנּקּוד

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282621740915960

Israel Hayom