מקור ראשון

ליאת נוזיק

מה עושה בובנאית?

בובנאית בונה בובות תיאטרון. העבודה כוללת בחירת דמות לבובה, בחירת חומרים, שרטוט ומחשבה איך להפוך אותו לבובה, בחירת מנגנון ההפעלה - ואז ייצור הבובה בפועל. רוב הבובנאים עושים עוד דברים שקשורים לתחום. יש מי שמוכרים את הבובות שלהם בחנויות ובדוכנים. הבובות שאני בונה משמשות אותי לתיאטרון בובות לילדים לגיל הרך ואני מלמדת בובנאות במכללת אפרתה.

מה עושים עם בובות שלא בשימוש?

אני משתמשת בבובות עד שהן נשחקות לחלוטין ואז בונה להן גרסה חדשה ומגניבה יותר. אם הבובה עוד שמישה אבל ההצגה נגמרה, היא נכנסת לארגז ומחכה להצגה אחרת.

מה אפשר לעשות עם בובנאות?

בובות תיאטרון הן כלי רחב מאוד שיכול לשמש למטרות רבות: בידור, אמנות, חינוך וטיפול. יש תיאטרון בובות למבוגרים. הן יכולות לשמש בחקירות ילדים או אצל קלינאיות תקשורת שמטפלות בגמגום. אפשר להשתמש בהן למטרות חינוכיות - פתרון קונפליקטים בין ילדים בגן. אפשר להשתמש בהן למטרות סאטיריות, כמו שעשו בחרצופים ובחבובות. בובות הן כלי חווייתי, ולמידה חווייתית הופכת דברים לזיכרון חזק שמוטמע יותר.

שגרת העבודה

יש ימים שאני מרצה ומלמדת. יש ימים של העברת הצגות: לבדוק תקינות ציוד, להעמיס, להעביר את ההצגה, לפרוק. יש ימים של בניית הצגות חדשות כי כל הזמן צריך לגוון, או בניית קורסים או סדנאות. בניית הצגה היא בניית תסריט, בניית תפאורה, בניית בובות. יש הצגות שאני משתמשת בהן בבובות קיימות ויש כאלה שצריך להתחיל מאפס. בנוס, אני מלמדת סטודנטיות באפרתה, שעומדות להיות גננות, להשתמש בבובות.

איך התחלת לעבוד בתחום?

הייתי עובדת סוציאלית במשפחות אומנה. היה לי קשה ורציתי לשנות - לא ממקום טיפולי אלא ממקום יצירתי. התחלתי בהעברת שעות סיפור והייתה חסרה לי המחשה, אז תפרתי בובת גרב שתתאים לסיפור. לפני כן לא החזקתי חוט ומחט, אבל לימדתי את עצמי לבנות בובות. בובה אחרי בובה נבנה לי תיאטרון. התחלתי לפני עידן היוטיוב, אז חקרתי לפי תמונות ובניסוי וטעייה, ולקחתי סדנאות ושיעורים פרטיים. למדתי תואר שני בייעוץ והדרכה לגיל | | ט"ז במרחשוון תשפ"ב | 22.10.2021 הרך, ולאורך הדרך הבובות שימשו כלי. לקח לי כמה שנים טובות להרגיש בנוח עם הכותרת "בובנאית", הרבה בזכות האנשים שעבדתי איתם והפידבק שלהם.

מה את לא אוהבת?

זאת עבודה פיזית. אי אפשר להעביר הצגה רק בשעות משרד ויש כמות הצגות שאפשר לעשות ביום. וזה להגיע, לפרוק ציוד, להרכיב, לסחוב. גם בחום וגם בגשם.

מה את אוהבת?

אני אוהבת לבנות את ההצגות. זה מגייס את כל היצירתיות מכל הכיוונים האפשריים, ולהיות מול הקהל. קהל של ילדים זה עולם מדליק לגמרי. את יודעת מיד אם הצליח לך. אין נימוס. האותנטיות שלהם כיפית.

טעות של מתחילים

בהצגות הראשונות הייתי סחוטה פיזית כמו אחרי מרתון. צריך לארגן את האנרגיה נכון מול הקהל ולזרום איתו, לדעת איך לזוז במהלך ההצגה.

לשכת התעסוקה // ליאור שפירא

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282827899346168

Israel Hayom