מקור ראשון

גוש הימין בוועדה למינוי שופטים מתקשה לתאם עמדות

גדעון דוקוב

שר המשפטים מעדיף בינתיים להתנהל לבדו מול נשיאת העליון חיות, בלי שקד ורוטמן

שלושה שבועות חלפו מאז פורסמה רשימת המועמדים לבית המשפט העליון, ולפי שעה טרם נערכה פגישת תיאום בין שלושת נציגי הימין בוועדה למינוי שופטים – שר המשפטים גדעון סער, שרת הפנים איילת שקד וחבר הכנסת שמחה רוטמן. במילים אחרות: הימין עלול להגיע לדיון המכריע, שבו ייבחרו ארבעה שופטים חדשים ותעוצב דמותו של בית המשפט למשך שנים רבות, כשהוא מפוצל.

בחירתו של שופט חדש מצריכה רוב של שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה. גוש של שלושה נציגים בוועדה יכול אפוא להשפיע רבות על אופן הבחירה, מפני שיש לו אפשרות לחסום מועמדים לא רצויים, ולקדם את מינוים של שופטים כלבבו באמצעות פשרות. אבל כרגע רק הגוש הנגדי מגיע מגובש לשלב הבחירה: שלושת שופטי בית המשפט העליון, ובראשם הנשיאה אסתר חיות (שני הנציגים הנוספים באים מלשכת עורכי הדין).

עד כה, רק ח"כ רוטמן והשרה שקד מנהלים ביניהם הידברות בסוגיה, זאת על אף הימצאותם העכשווית משני צדי המתרס הפוליטי. השניים מכירים היטב עוד מהתקופה שבה שימשה שקד כשרת משפטים, ורוטמן טרם היה לחבר כנסת בציונות הדתית. אלא שעם הצלע השלישית בגוש הימין אין כרגע הידברות משמעותית. השר סער אמנם שוחח על הנושא הן עם שקד והן עם רוטמן, אולם נכון לעכשיו נמנע מקיום פגישת תיאום משולשת.

גם בשיחות שסער קיים עם גורמים אחרים בוועדה הוא שומר את הקלפים קרוב לחזה. מי שנפגשו עימו מתקשים להבין מה עמדתו ביחס למועמדים השונים, או לתאם עימו עמדות.

בסביבת סער אומרים כי הנושא נתפס בעיניו כבעל חשיבות עליונה, וכי רוב העיסוק בנושא נעשה על ידיו באופן אישי. אנשי מקצוע העובדים איתו מספרים כי צורת הניהול של סער ריכוזית מאוד גם ביחס לנושאים אחרים, כאשר הוא ממעט להסתמך על עוזרים ויועצים.

כך למשל, שלא כמו רוב השרים, הפגישות שסער מקיים נערכות פעמים רבות בארבע עיניים בלבד, ללא נוכחות דוברים או יועצים של מי מהצדדים. ייתכן שסער סבור כי אין לו כרגע צורך בשקד וברוטמן. הוא מעדיף לשאת ולתת לבדו עם חיות, מתוך הנחה שבמקרה של עימות ביניהם ייחלצו שקד ורוטמן לתמוך בו בכל מקרה. אלא שהשניים עשויים להישאר במיעוט אם סער וחיות יגיעו להבנות שלא יישאו חן בעיניהם.

ככל הידוע, חיות שואפת להביא למינויו של השופט יגאל מרזל, הנחשב לבן טיפוחיו של השופט אהרן ברק, או לפחות את השופטת רות רונן, שבסבב הקודם נפסלה על ידי נציגי הימין בוועדה. כמו כן היא תעשה ככל יכולתה כדי להבטיח את מינויו של השופט המוסלמי (הראשון) ח'אלד כאבוב, למרות הפרסומים האחרונים על התנהלות בעייתית שלו, בין השאר בתוכנית "המקור".

אם שקד, רוטמן וסער יצליחו בכל זאת לגבש בעוד מועד עמדה משותפת לקראת ההצבעה הגורלית, נראה ששני המקומות הנוספים בבית המשפט יאוישו בידי השופט רם וינוגרד, השופטת תמר בזק־רפפורט או פרופ' דוד האן – הנחשבים לשמרנים. אבל אם שקד, רוטמן וסער לא יתאמו עמדות – יגבר כוחם של נציגי לשכת עורכי הדין, דבר העשוי להביא לבחירתו של שופט שמרן אחד בלבד.

עמוד ראשי

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283502209211640

Israel Hayom