מקור ראשון

השוק העירוני, באר־שבע רביעי 10:05

יוסי חי אחלה יחד עם הבדואים, אבל רק בשוק. הסטייט־אוף־מיינד של מייקי הוא “חיים בסבבה", ויפה מנסה להבין למה הורים צריכים לפחד לצאת לדשא עם הילדים יקי הפשטיין והצלם יוסי אלוני

מילה לפתיחה: הדבר הראשון שלוכד את תשומת הלב באזור השוק בבאר־שבע, הוא מספרם הרב של הילדים הבדואים המסתובבים בשטח. כבר בכניסה לעיר ניגש אלינו נער שנראה בן 10 לכל היותר, ומציע בובת כלב למכירה. בשעה 10:15 – שעה שבה ילדי ישראל עמוק בתוך לימודי הליבה – אנחנו מגיעים לשוק ומוצאים שם ילדים ובני נוער רבים. חלקם משוטטים חסרי מעש, אחרים סוחבים שקיות אל מכוניות ההורים, ויש שמקוששים עבודה בבסטות. כשמוסיפים את מאות המבוגרים שמחפשים תעסוקה במקום, ברור שגם אם המתחם נמצא בפאתי העיר, חבית חומר הנפץ הזו אינה שולית. בעיה ביטחונית או חברתית, שכל שר אחראי יבחר את המינוח הקרוב לליבו. אם גם הפעם סיבובי הפוליטיקאים בעיר יניבו הרבה דיבורים ומעט מעשים, גם באר־שבע עלולה למצוא את עצמה באותם עימותים שראינו בערים המעורבות.

יוסי ביטון, ,26 באר־שבע ניסים חסון, ,27 באר־שבע

המצפן: יוסי: פוליטיקה זה החיים שלנו, זה בסוף מה שמשפיע עלינו. הלכתי ארבע פעמים להצביע ביבי, אבל לקחו לנו את הממשלה. לא סומך על הממשלה עכשיו. פעם ביבי היה עושה נאום - כל העולם היה עוצר. היום אתה לא נכנס אפילו לפייסבוק לראות את זה. זאת בדיחה.

ניסים: גם אני ביבי.

באר־שבע שלי: יוסי: האמת שפה בשוק אנחנו חיים אחלה ביחד. הטרור שהם עושים זה לא פה, במקום שמתפרנסים וחיים. אצלם אין סוף לבלגן, אחד הורג את השני ואז נהיה בלגן של שנים. הנה, גם לי פרצו את הרכב בלילה. אני יושב בערב עם חבר'ה, והם באים בשיירות, עם מוזיקה, צופרים, מתגרים. זה גם משתדרג עם הזמן, היום הם צוחקים לך בפנים. באר־שבע השתנתה כשכל העבריינים נכנסו לכלא, ואז הם התחילו לקחת שליטה והמשטרה לא בעניין בכלל. בסוף נעבור מפה. אבל שלא תבין, פה אנחנו חברים, לא מחפשים להתנגח. הבעיה בחוץ, עם הצעירים שמחפשים שטויות.

ניסים: יש הטרדות. לפני יומיים אנחנו יושבים ורואים מישהו שנראה יעני בן ,30 עם איזו בת .15 אתה מבין? אבל ילדה בגילה, מה היא יכולה לעשות? ההורים שלה מיואשים ממנה, אבל איפה המשטרה? זה לא פדופיליה? לא מתייחסים לזה, ולך תדע לאן לוקחים אותה, סמים, זנות. אומרים בכלל שהמשטרה עובדת איתם.

אבו מעדי, ,71 עמשש

המצפן: אנחנו הולכים להצביע, בטח, אבל אני לא חייב להגיד למי, נכון? הממשלה - שמע, אני מקווה שתעזור. המגורים זה בעיה בשבילנו. אסור לבנות, אפילו לעשות צריף. אומרים הרבה דברים ויש שמועות, אבל בפועל בינתיים אין כלום. לא רוצים דיבורים, רוצים מעשים. הנה, בקורונה עשו דברים. הלכנו להתחסן והכול ברוך השם טוב, לא היינו חולים. מקווים שיהיה טוב, מה אני אגיד לך.

באר־שבע שלי: אני יליד האזור, בדרך לדימונה. גם האבא והסבא מפה. החיים פה בסדר סך הכול, מסתדרים. אנחנו באים לבאר־שבע לעשות דברים ואז חוזרים הביתה אחרי העבודה. לנו בכפר יש מים אבל חשמל אין, הכול קולטי שמש וגנרטורים. כמו בכל אוכלוסייה יהודית או ערבית, גם אצל הבדואים יש אחוז קטן שעושה בעיות, אבל זה מה שכולם שומעים. יש אדם שהולך וגונב, זה קורה ואי אפשר למנוע את הדברים האלו, אבל זה מעט. אנחנו חיים עם היהודים וזה אפשרי. כל האנשים פה בבאר־שבע מכירים אותי ואני חבר שלהם.

יפית אלון, ,32 באר־שבע

המצפן: אני פחות אוהבת את הפוליטיקה, בעלי יותר. הצבעתי ביבי וכרגע אני מאוכזבת מהממשלה, בעיקר כי אין תחושה באמת של שינוי. אבל ניתן צ'אנס, אולי יהיה טוב. בינתיים לומדים לחיות עם הקורונה, זה מה שחשוב.

באר־שבע שלי: גדלתי פה ולא אעזוב את העיר אף פעם. אני גרה בשכונה ו' החדשה. כל הכותרות על המתח עם הבדואים והכול, זה באמת קיים, ויותר ממה שהיה פעם. מרגישים את זה בכבישים, והאמת - אני מפחדת לצאת בערב עם הילדים. זה מרגיש שהם בכל מקום. צריך הרבה יותר כוחות פה, למרות שלא בטוח שיעזור, כי גם אם יעצרו מישהו למחרת ישחררו אותו. מייקי טלפלר, ,27 תל־אביב אלון שריר, ,30 באר־שבע

המצפן: אלון: אני לא זוכר למי הצבעתי. אני משתדל גם לא לדעת, לא מעניין אותי הממשלה, אני מנסה לעשות מה שאני יכול לעשות בעולם וזהו.

מייקי: אני לא בן אדם של חדשות, אבל האם יחסי החברה בתוך המדינה מעניינים אותי? בטח. הצבעתי מרצ בפעם האחרונה, נראה לי שבאחד הסיבובים גם למרב מיכאלי שהייתי מבסוט עליה.

באר־שבע שלי: אלון: התחלתי בעיר כסטודנט ונשארתי אחר כך, בגלל חברים ובגלל שזאת עיר שיש בה המון מה לפתח, ודברים חדשים מתקבלים פה בברכה. אנחנו מפיקי מסיבות, יש לנו להקה ועושים הרבה הופעות בעיר. את המתחים פחות מרגישים בשכונות שלנו, הסטודנטים, אבל ברור שהם קיימים ויש גנבות ופריצות. לצערי אין באמת אינטראקציה עם הצעירים הבדואים ביומיום, רק בפורומים מיוחדים. אנחנו עושים עכשיו מסיבות פה בשוק, ודווקא מגיעים קצת בדואים, ניצוצות.

מייקי: עכשיו dude־ה שאנחנו עובדים איתו בשוק אמר לי שגנבו לו את הרכב. שמע, גרתי פה גם באזור הסטודנטים, אבל הסטייט־אוף־מינד שאנחנו והחברים נמצאים בו זה יותר חיים בסבבה. כל מי שבא, יאללה בכיף, ברוך הבא. ברכה פרויד, ,83 באר־שבע

המצפן: כל כך הרבה פעמים אני לא זוכרת למה הצבעתי, אבל בוא נגיד שימנית אני לא. באופן אישי אין תלונות. יש לי פנסיה, הילדים העובדים. קשה לממשלה כזאת לתפקד, כשכל אחד מושך לכיוון אחר, אבל אני מקווה שמזה יצמח משהו טוב.

באר־שבע שלי: אני פה משנת .'62 זאת עיר שמאוד נוח לגור בה. אני לא כל כך מרגישה את המתיחות, בגילי אני לא מסתובבת במקומות כאלו. אני יוצאת אולי פעם ביום, ואני גרה במקום שהכול סביבי. כשאני נוסעת לאזור הביג, למועדון הברידג', אז על הכביש מרגישים. לפעמים זה מפחיד. שמתי לב שהיום יש משהו חדש, מכוניות בצורה של ג'יפ. אנשים שוכחים שהם בעיר. אבל בינינו, זה לא רק בדואים. יפה לוי, ,66 באר־שבע

המצפן: עזוב אותי פוליטיקה, לא הולכת להצביע בכלל. לא מעניין אותי מי ישב על הכיסא. כל מי שישב שם לא ישים לי בכיס כלום. אני בת 66 ועובדת מהבוקר עד הערב, מוכרת פירות פה.

באר־שבע שלי: מי שירצה להתעסק עם מישהי לא יוכל לעשות את זה פה, כי תלך לו העבודה. אבל צא לשכונות, לך בשבע־שמונה בערב לגינות מול הבית משפט, ותראה מה שולט. יהודיות מתגלגלות עם הערבים, אנשים מפחדים להוציא את הילדים לדשא. למה זה צריך להיות ככה, תגיד לי? וזה לא היה ככה פעם, בשנתיים האחרונות זה התחיל. אני פה מיום שנולדתי, למה זה מגיע לי? ברוך השם הילדים שלי מסודרים, נשואים. אבל בנות שחסר להן כסף, קונים אותן והן לא בגיל לחשוב. אם זאת הייתה הבת שלי, הייתי שוחטת אותה.

יאיר שרקי

he-il

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

2021-10-22T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283506504178936

Israel Hayom