מקור ראשון

ההגנה תדרוש להפחית ממשקל עדות חפץ, שנחקר בנוקשות

בחקירתו הראשית במשפטו של נתניהו טען השבוע יועץ התקשורת שיחסי ה"תן וקח" בין נתניהו למוזס התקיימו מאז 2009 הוא תיאר את תנאי מעצרו: "שמו אותי עם זבל ואיימו על משפחתי"

אילת כהנא

אולם 315 בבית המשפט המחוזי בירושלים התמלא גם השבוע עד אפס מקום, עם המשך עדותו של עד המדינה ואיש התקשורת לשעבר ניר חפץ. חקירתו הראשית הסתיימה לאחר חמש ישיבות.

יושבי האולם וצרכני החדשות בישראל המשיכו להתוודע ליחסים המורכבים בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לתקשורת הישראלית. חפץ, שהיה ראש מערך ההסברה הלאומי בראשית כהונתו השנייה של נתניהו, וב־4102 היה יועץ התקשורת של נתניהו ובני משפחתו, העיד גם בתיק 2000 (שיחות נתניהו ונוני מוזס), שבו מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס מואשם בהצעת שוחד.

מוזס ישב באולם בעת חקירתו של חפץ על ידי עו"ד אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. כאשר חפץ נשאל על יחסו של נתניהו למוזס כשאהוד אולמרט כיהן כראש הממשלה, הוא השיב שחש שהיו שם "איבה וחוסר אמון ברמות הכי גבוהות". ממוזס עצמו, אמר חפץ, לא שמע על איבה, אך שמע ממנו "כמה פעמים שהוא לא מאמין למילה של נתניהו... התחושה הייתה שמדובר ביחסים קשים".

עדותו של חפץ בתיק 2000 עסקה בתקופת עבודתו עם נתניהו ,2009־ב אף שכתב האישום מתייחס לאירועים שהתרחשו לכאורה בשנת .2014 לטענת הפרקליטות, בין נתניהו למוזס התקיים אז שיח על קידום האינטרסים ההדדיים: שיפור סיקורו של נתניהו בקבוצת ידיעות אחרונות לצד הרעת סיקור יריביו הפוליטיים, ובמקביל הטלת מגבלות על ישראל היום, צעד שהיה בעל משמעות כלכלית רבה למוזס ולקבוצת ידיעות אחרונות שבבעלותו.

לפי עדותו של חפץ, כבר 2009־ב החלה מערכת היחסים של "תן וקח" בין מוזס לנתניהו: "נתניהו ביקש שאבוא למצודת זאב... הוא אמר לי שהוא יכול לגרום לכך שמהדורת

סוף השבוע של ישראל היום תהיה 90־80 אלף עותקים... הוא ביקש ממני להעביר את המסר למוזס".

חפץ היה הציר המקשר בין נתניהו למוזס, ונעזר לשם כך באיש העסקים ארנון מילצ'ן. מילצ'ן היה אמון לכאורה על העברת המסרים בין נתניהו ובין בעלי ישראל היום שלדון אדלסון ז"ל ובין נוני מוזס, בנושא הגבלת מספרי העותקים של החינמון. חפץ הקליט את השיחות עם מילצ'ן, לדבריו משום שחשש שהשיח כולל "תיאום שוק" לא חוקי.

באולם הושמעה הקלטה שבה ציטט מילצ'ן שיחה שלו עם אדלסון: לפי הנאמר בשיחה נתניהו התקשר לאדלסון וביקש ממנו להגדיל את תפוצת ישראל היום ל־052 אלף עותקים, ושבוע לאחר מכן ביקש ממנו להוריד את התפוצה ל־58 אלף עותקים. "בכל שבוע הוא משנה את דעתו", ציטט מילצ'ן את אדלסון. לטענת חפץ, רעיית ראש הממשלה לשעבר שרה נתניהו היא שעמדה מאחורי הבקשה להעלות את מספר העותקים ל־052 אלף.

בקולו שלו

לאחר מכן החלה חקירתו הנגדית של ניר חפץ בידי עורך דינו של נתניהו עו"ד בועז בן־צור. הסנגור התמקד בתנאי מעצרו של חפץ ובלחצים שהופעלו עליו בחקירתו, שהיו לדברי חפץ "דרקוניים". ליל המעצר הראשון, העיד חפץ, "היה ליל בלהות ללא שינה עם אירועים קשים. שמו אותי במין רחבה, ויש כלוב, ממש כלוב של קופים, מלוכלך ומטונף בצורה בלתי רגילה".

לדברי חפץ, השוטרים הכניסו לתאו עצירים מאיימים, שחלקם זיהו אותו. חפץ חשב שהוא בסכנה, "שלא אצא מזה בחיים".

תיאוריו את תנאי מעצרו וחקירתו בלהב 433 זעזעו רבים השבוע, שכן נראה מהם שהחוקרים רמסו ברגל גסה את זכויותיו כחשוד.

הדברים כבר פורסמו בעבר לפ־ עקיצות הפשפשים שסבל מהם, תחנוניו שלא נענו גוש רופא, תזונה לקויה ומחסור חמור בשינה. לצד זאת הופעלו עליו לחצים כבדים להחליף עורך דין, וכן הופעל עליו תרגיל חקירה המצוי עדיין תחת איסור צו פרסום. עם זאת, בבית המשפט השבוע נשמע לראשונה חפץ מעיד על כך בקולו שלו.

הוא נחנק מבכי בעדותו, בעודו צופה בתיעוד החקירות בווידאו, המראה את האגרסיביות של החוקרים. המחזה גרם לתחושת אי נוחות כבדה באולם בית המשפט, בקרב הצופים וייתכן שגם בקרב השופטים. בפעם הראשונה הומחשה התנהלות המשטרה בחקירות, בדרכים המזכירות את שיטות שירות הביטחון הכללי - כדברי אחד מחוקרי 433 עצמו בחקירות חפץ שהוצגו בבית המשפט: "אנחנו לא תחנת משטרה, אנחנו ,433 ושיטות הפעולה שלנו, מלבד זכויות החשוד, מאוד מאוד דומות לשירות הביטחון הכללי".

בעדותו סיפר חפץ שהתקבלה החלטה לבודד אותו מאסירים אחרים, ולהציב אותו בחדר גדול עם כמה מיטות, שהיה "מפוצץ בזבל מסריח. ביקשתי מאחד העצירים שיביא לי מגב, התעסקתי בלנקות כדי שאוכל לישון בחדר המטונף הזה".

לדבריו, התנהל "משחק" מתואם בין שב"ס להמשטרה: "בכל יום בחקירות, אחרי שגמרו לחקור אותי הייתי יושב בחדר עוד שעה־שעה וחצי סתם מול חוקר ושותק. אני מניח שזה בשביל למנוע שעות שינה".

בסרטון שהוקרן בבית המשפט נראה יועץ התקשורת נשבר ובוכה מול החוקר, לאחר לחצים כבדים שהופעלו עליו דרך בני משפחתו, צעד שעו"ד בן־צור הזכיר כי הוא אסור בחוק. "אמרו לי וגם לעורך הדין שלי שהולכים לבקש הארכת מעצר אחרי שאני שבעה ימים במעצר. ואז נכנס אדם שלא הכרתי, התקשר לידי אל אשתי, והודיע לה שמחר אני בבית. אמרתי לו: מה אתם משחקים ברגשות המשפחה? בסדר, עליי אתם מפעילים לחצים, תעזבו את המשפחה".

בחקירה אחרת אמר אחד החוקרים לחפץ שעליו לשתף פעולה כי חייו ייהרסו אם לא ייענה לדרישותיהם וישיב "לעניין". "אתה צריך לראות איך אתה שומר על עצמך ורק על עצמך ולהתחיל לענות לעניין, כי התוצאות של מה שיקרה פה ישנו את חייך... אתה יכול להמשיך להקשיב לעורך דינך, אבל אני אומר לך שאתה עומד בפני סכנה קיומית לתא המשפחתי שלך". בתגובה לעדותו של חפץ על תנאי מעצרו וחקירתו, ועל כך שעבר במישה בתי מעצר כי רצו "לטרטר" אותו, השיבה התביעה שתנאי המעצר של חפץ היו "שגרתיים".

רוב חקירתו של חפץ נערכה בדלתיים פתוחות, למעט חלקים הקשורים בתרגיל החקירה החסוי בצו איסור פרסום. החקירה בעניין הזה נערכה בדלתיים סגורות.

חקירתו הנגדית של חפץ תימשך בשבועות הקרובים. קו ההגנה הנוכחי של נתניהו מבקש להפחית ממשקל עדותו, מאחר שחקירתו במשטרה נעשתה לטענת ההגנה באופן לא חוקי, והובילה לחתימת הסכם עד מדינה שלא מרצונו החופשי. ההגנה תטען עוד שגם אם ההסכם תקף בכל זאת, משקלו נמוך משום שחפץ אמר מה שאמר כדי לַרצות את החוקרים, במטרה שיפסיקו את הלחצים הקשים. נראה כי העדות לא תיפסל, משום שבחקירתו הראשית אמר חפץ שהלחצים שהופעלו עליו לא השפיעו על שיקולו לחתום על הסכם עד מדינה.

חפץ תיאר בבית המשפט את המניעים שהביאו אותו לחתום על ההסכם. אלה, לדבריו, היו "פגישת השיבוש" (שבה, כנטען, הוא ובני הזוג אלוביץ׳ הסכימו שיש למנוע את חשיפת ההתכתבויות ביניהם, עד כדי העלמת מכשירי הטלפון שלהם), חתימתו של שלמה פילבר על הסכם עד מדינה, הסיכוי שבעלי וואלה לשעבר שאול אלוביץ' יחתום כדי "להציל את אשתו", וכן "תחושה שהתגברה שאני נמצא זמן ארוך כל כך במעצר כי ראש הממשלה - שמבחינתי אני נמצא שם בין השאר בשבילו - לא מוכן לבוא להיחקר".

בשלב החקירה הנגדית צפויה ההגנה להעלות טענות משפטיות שיערערו על עדותו של חפץ, ולפקפק במניעיו להפוך לעד מדינה. להבדיל ממנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, שהגיש לא רק הקלטות אלא מכשיר טלפון הכולל עשרות אלפי מסרונים וכן את תיבת המייל שלו, חפץ היה חמוש בעיקר בעדויות מחקירתו, וסביר כי הוא עוד יעומת מולן בחקירה הנגדית.

התביעה וגם ההגנה יעשו שימוש בעדותו של חפץ השבוע, כל אחת בדרכה, אך מבחינת חפץ היו לה אולי מטרות נוספות. חפץ הציג השבוע במובן מסוים כתב אישום חמור ביותר כלפי משטרת ישראל, והוא מתכוון לתבוע באופן אזרחי את המדינה על תרגילי החקירה שהופעלו כלפיו.

ביחס לנתניהו, נדמה שהתביעה, על אף נחישותה, לא מצליחה עד כה לעמוד באתגר שמציב לה האישום הפלילי בשוחד - הדורש להוכיח את קיומו של היסוד הנפשי אצל נתניהו בנוגע למערכת יחסי השוחד שהתקיימה לפי כתב האישום בינו ובין אלוביץ'.

יאיר שרקי

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281586653880089

Israel Hayom