מקור ראשון

הקונספציה קרסה אבל עדיין בתוקף

גם רצח אליהו קיי הי"ד בשבוע שעבר, בפיגוע ה־21 בהר ובשעריו בתוך פחות מחמש שנים, לא הביא לחשבון נפש משטרתי וממשלתי ולשינוי המדיניות התמורה היחידה בהתנהלות מתחם הר הבית: הטלת מכסות על מספר היהודים הדתיים המורשים לשהות בו

ממשלת נתניהו לא הצטיינה בשמירת זכויות האדם של יהודים בהר ובהפגנת כבוד עצמי ולאומי בו, אבל נראה שמאז כניסת עומר בר־לב למשרד לביטחון הפנים קיימת מגמה מכוונת להרתיע יהודים חובשי כיפה מלעלות ההרה

ביום שישי שעבר נתלה בהר הבית שלט גדול ועליו תמונת רוצחו של אליהו קיי , פאדי אבו־שחידם. המשטרה, הנמנעת כמדיניות מלאכוף את החוק בשעת התפילה המוסלמית בהר, המתינה בסבלנות עד לאחר סיומה כדי להסיר את השלט. לא דווח על מעצר, הרחקה או עיכוב של מאן דהו בשל תליית השלט המקומם הזה.

ביום שני עלו ההרה כמה מפעילי "בידינו", הניפו בהר תמונה זעירה של קיי הי"ד והדליקו מצתים בקריאת "באנו חושך לגרש" המבקשת לסלק מההר את אנשי הווקף. הפעילים הורחקו מההר עד לקיום שימוע. תמונותיו של קיי נתלשו מידיהם בידי קצין המשטרה. על חקירת הפיגוע הוטל כידוע צו איסור פרסום, אולם אין כל סוד בעובדה הזאת: מאז רצח שני השוטרים בהר בקיץ ,2017 זהו הפיגוע ה־21 בהר או בשעריו שבמהלכו מוחדר נשק חם או קר להר הבית. במקרה הזה מדובר בנשק חם.

לפי האתר "הקול היהודי", שב"כ והמשטרה חוקרים את הקשרים בין הווקף בהר ובין חמאס: הרוצח אבושחידם סיים לפני שלושה חודשים לנהל קורס - שלטענת המשטרה קשור לחמאס - בחסות הווקף, ובטקס הסיום נאם והצטלם עם ראשיו.

בטקס, שהווקף דיווח עליו בהרחבה בדף הפייסבוק שלו, צולם אבושחידם עם מנהל הווקף עזאם אלחטיב, לצד מנהל מסגד אל־אקצה עומר אל־קיסוואני וליד סגן מנהל הווקף נג'אח בכיראת. עוד השתתפה בטקס זינת אבו־סביח, מנהלת שומרות הווקף בהר, שנעצרה כבר כמה פעמים בידי המשטרה בנסיבות שונות.

בכיראת נעצר בשבוע שעבר בחשד למעורבות בקורס. לפי הקול היהודי, המשטרה חושדת שהוא חבר חמאס בעצמו: בכיראת מזוהה עם חמאס זה שנים, ובנו ישב כעשרים שנה בכלא משום שהשתתף בפעולות טרור במסגרת חוליית חמאס. מלבד בכיראת עוכבו לחקירה הינדי חילוואני וחדיג'ה חוויס, בכירות המורביטאת – ארגון נשים הפועל בהר נגד המשטרה ונגד יהודים העולים להר. שתיהן מזוהות עם חמאס.

בקיצור, מהפרסום בקול היהודי עולה מסקנה ברורה: אבו־שחידם לא היה דמות שולית בווקף, אלא נמנה דווקא עם בכיריו. תום ניסני, מנכ"ל ארגון "בידינו", הסביר שהמחאה שקיימו פעילי הארגון בהר ביום שני, שתעלה לניסני ככל הנראה בהרחקה מנהלית ארוכת טווח מההר, כוונה בעיקרה נגד הקשר ההדוק מדי שבכירי המשטרה מקיימים עם הווקף, גם לאחר שנודע על עומק זיקתו של הארגון לפעילי טרור בעקבות הפיגוע בשבוע שעבר. "באנו להזכיר למדינת ישראל מי אויב ומי אוהב", הסביר ניסני.

במשטרה ובממשלה לא ממהרים להבין. אחרי 12 פיגועים בפחות מחמש שנים, הן לא עורכות חשבון נפש ולא בוחנות מחדש את התנהלותן. שערי ההר פרוצים לכל נושא נשק, מלבד שער המוגרבים־הלל שכל מי שאינם מוסלמים נכנסים בו להר; דווקא הוא נתון לפיקוח הדוק עד רמת הממחטה שבכיס.

בתוך כך, בשבועות האחרונים ובפרט השבוע נרשמה הערמת קשיים ניכרים על יהודים שומרי מצוות המבקשים לעלות דרך השער להר הבית. גם ממשלת נתניהו לא הצטיינה במיוחד בשמירת זכויות האדם של יהודים במקום הזה, ובוודאי בהפגנת כבוד עצמי ולאומי בו, אבל נראה שמאז כניסת עומר בר־לב למשרד לביטחון הפנים קיימת מגמה מכוונת להרתיע יהודים חובשי כיפה מלעלות ההרה.

אתמול, למשל, אולצו חלק מהמגיעים למסוף הכניסה להמתין בו זמן ממושך במיוחד בטרם הורשו לעלות אל ההר. מתברר שבמשטרה מקיימים מכסות מיוחדות ליהודים שומרי מצוות. כמה פעמים השבוע סירבה המשטרה לאפשר לממתינים לעלות אל ההר מכיוון שכבר שהו במתחם קבוצות לא גדולות במיוחד של יהודים דתיים, ובהן כארבעים איש ואף פחות מכך. זאת, יש לציין, בשעה שתיירים ויהודים גלויי ראש עוברים על פני הממתינים שהוחזקו בהמתנה בכניסה, ועולים ההרה בחופשיות.

בכל זאת, לטווח ארוך יש להעריך שניסיונותיו של בר־לב להשיב את הגלגל לאחור ולהגביל את הנוכחות של יהודים שומרי מצוות בהר – ניסיונות שנעשים כנראה בהשפעת נוכחותה של רע"ם בקואליציה – יסתיימו בכישלון. כך הסתיימו ניסיונות דומים שנעשו בשנים האחרונות להפחית את מספר היהודים העולים להר. 2014־ב ,2015־בו למשל, בעקבות מעורבות אמריקנית בעניין המתחם המקודש, בשלב מסוים לא אפשרה המשטרה עלייה של יותר משבעה יהודים בקבוצה אחת. היא לא הצליחה להתמיד בכך לאורך זמן. הלחץ הבלתי אפשרי בכניסה להר וגם הזעם הציבורי שהתעורר כלפי המשטרה ברשתות החברתיות ובתקשורת עשו את שלהם, והמשטרה ירדה מהעץ.

הציבור הפוקד את ההר וקהל תומכיו גדולים היום לאין שיעור משהיו בעבר. הם זוכים לגיבוי נרחב בשדה הפוליטי ובכלל. הדימוי הציבורי של כחולי המדים, שגם כך אינו מהמשופרים, נפגע אנושות כתוצאה מצעדי ההגבלה. לדובריהם קשה מאוד לנמק מדוע קורבנות האלימות הערבית הם הראשונים להיענש ומדוע משתפי הפעולה עם הטרור מוסיפים לנהל את המקום הקדוש בעולם ולשלוט בו.

שאלנו את המשטרה מדוע מוטלות מכסות על מספר היהודים הדתיים המורשים לעלות להר הבית ומהי ההצדקה לכך. מהמשטרה נמסר: "צר לנו על סיקור מגמתי ומוטה של פעילות המשטרה. בהר הבית לא קיימות מכסות על מספר המבקרים מאף קבוצה או מגזר.

"קיום הביקורים ואופן הכנסת המבקרים נעשים על בסיס שיקולים מקצועיים ואובייקטיביים, בהתאם לכללים ובאופן שנועד לאפשר שגרת ביקורים תקינה ואבטחה נאותה. נמשיך לאפשר את הביקורים בהר הבית ולשמור על שלומם וביטחונם של המבקרים בו".

דף הבית | ארנון סגל

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281681143160601

Israel Hayom