מקור ראשון

"רבותיי, פותחים מחדש את הר הבית"

אחת המשימות הראשונות שהוטלו על השר לביטחון הפנים בממשלת שרון השנייה, מיד עם כניסתו למשרד בתחילת שנת ,2003 הייתה פתיחתו המחודשת של הר הבית לעליית יהודים אחרי שלוש שנות סגירה ציטוטים נבחרים מספרו הטרי של הנגבי, "לא ארץ נוכרייה לקחנו" בהוצאת "דני ספרים"

כמוסכם ביני לבין ראש הממשלה [אריאל שרון], זומנתי אליו בתחילת חודש מרץ לפגישת עבודה שבה הוא העלה כמה נושאים דחופים. הנושא הראשון שהטריד את מנוחתו של שרון הייתה העובדה שמאז ספטמבר ,2000 בעקבות ביקורו כיו"ר האופוזיציה בהר הבית, אסרו הפלסטינים על כניסת מבקרים שאינם מוסלמים למקום.

ראש הממשלה עדכן אותי כי מיד לאחר שנכנס לתפקידו במרץ ,2001 הנחה את המשרד לביטחון הפנים לפעול להחזרת המצב לקדמותו כך שהנוהל המאפשר ביקורי יהודים בהר הבית יתחדש. לדבריו, אף ששנתיים חלפו מאז, ההר עדיין סגור ומסוגר ובכל פעם נמסר לו תירוץ חדש להתמשכות המחדל. שרון הקפיד שלא להפנות ביקורת כלפי [השר הקודם, עוזי] לנדאו ואולם תסכולו היה בולט. הבטחתי ללמוד בדחיפות את הנושאים ולגבש פתרונות.

בשבועות שלאחר מכן גיבשתי שורת דיונים בנושא המצב בהר הבית. גורמי שירות הביטחון הכללי, צה"ל, משטרת ישראל ומשרד המשפטים התבקשו על ידי לחוות דעה לגבי המשמעויות הצפויות מפתיחת הר הבית לביקורי יהודים. החשש המרכזי שהועלה היה כי פתיחת ההר תספק לרשות הפלסטינית ובעיקר ליו"ר יאסר ערפאת תירוץ להצית מחדש את להבות האינתיפאדה, שמאז מבצע חומת מגן 2002־ב רוסנו במידה רבה.

לאורך עשרות שנים, מאז ,1967 התבצעה הכניסה למקום בתשלום בימים ובשעות קבועים מראש, וההכנסה מן המבקרים בסך מיליוני שקלים בשנה

נכנסה לקופת הווקף המוסלמי. בשנת ,2000 כאמור, נאסר על מי שאינם מוסלמים להיכנס להר. בהנחייתי נבחנה האפשרות לחדש הסדר זה, אך התברר כי אין לישראל שותפים למהלך מוסכם. עם זאת, הערכתי כי פעולה חד־צדדית של פתיחת הר הבית לביקורי יהודים תתקבל בהבנה. להערכתי זו היו שותפים גם כל גורמי הביטחון. קיימתי דיון מסכם ובסיומו הנחיתי: "רבותיי, פותחים מחדש את הר הבית".

הוריתי להשלים שלוש משימות בטרם ביצוע. הראשונה, לקיים הידברות דיסקרטית עם מנהיגי הזרמים הדתיים היהודיים שכמהו לפתיחת ההר, במטרה לקבל את התחייבותם כי יימנעו מפרובוקציות כלשהן. בשורת מפגשים שקיימתי איתם שוכנעתי כי הם מבינים הבן היטב שהסלמה ביחסי יהודים וערבים באתר הנפיץ תוביל לסגירתו המחודשת.

הפעולה השנייה היתה לוודא שהמשטרה ערוכה להתמודד כיאות גם עם סיטואציות שעלולות להתפתח בניגוד להערכות האופטימיות. הזיכרון המר של אירועי אוקטובר 2000 בצפון הארץ טרם התפוגג. כשר הנושא באחריות מיניסטריאלית לתפקוד המשטרה הייתה זו חובתי להבטיח כי אם יתממש דווקא התרחיש הקיצון, נדע לתת מענה יעיל וממוקד. המפכ"ל שלמה אהרונישקי הוביל את עבודת המטה, שכללה היערכות למגוון רחב של מקרים ותגובות. ביקרתי את הכוחות שהתאמנו לקראת שעת השי"ן. נועדתי עם המפקדים והשוטרים והתרשמתי לטובה ממוכנותם לאירוע.

המהלך השלישי היה לקבל אור ירוק מראש הממשלה. לבקשתי שרון זימן את הדיון בלשכתו, והצגנו בפניו את מכלול השיקולים ואת ההמלצה להשיב את המצב בהר הבית לקדמותו. בסיום הישיבה סיכם ראש הממשלה כי הוא סומך ידיו על עמדת השר לבטחון הפנים ומנחה לאפשר ביקורים סדירים של יהודים ונוצרים בהר הבית. האות ניתן. מועד הפתיחה נקבע לחודש אוגוסט .2003 לקראת סוף יולי הושלמו ההכנות לפתיחת הר הבית. היה לי עניין שנושא זה לא יבוצע בהפתעה. ערכתי בליווי אנשי המשטרה ביקור בהר הבית. לאחר מכן ניצלתי דיון שהתקיים בנושא 11.8.03־ב בוועדת הכנסת כדי לומר את הדברים הבאים, שלהם ניתן גם ביטוי תקשורתי:

1967־ב" שוחררה ירושלים. הכנסת החילה בחוק את ריבונות מדינת ישראל על כל מרחב הבירה, לרבות על מתחם הר הבית. מאז עד שלהי ספטמבר ,2000 למעלה מ־33 שנים, ניתנה זכות לכל אדם – מוסלמי, נוצרי, יהודי – לבקר במקום המקודש לכל הדתות – מבחינתנו ודאי המקום הקדוש ביותר לנו, בני העם היהודי. לפני שלוש שנים נפל דבר. על פי תכתיב של יאסר ערפאת הופסקו במהלך חד־צדדי וכוחני ביקוריהם של לא־מוסלמים בהר הבית. זה היה מהלך אלים, חצוף, שלצערי היה תקף לאורך תקופה ארוכה מאוד. למעשה, עד לפני מספר חודשים.

"מבחינתנו השבוע הזה הוא שבוע של מבחן. אנחנו מצפים שעד סוף השבוע הזה תושג הסכמה לגבי השבת המצב לקדמותו בהר הבית. מעבר לשבוע הזה נראה לי שיהיה לא רצוי להמתין. ונצטרך להשיב כפי שעשינו בעבר, את המצב באופן חד צדדי לקדמותו".

מרגע זה ואילך הקרקע הייתה מוכנה לפעולה. מטעמים מבצעיים נזקקנו לתשעה ימים נוספים. הודענו מראש למנהל הווקף בהר הבית, עדנאן אל־חוסייני, על העתיד להתבצע. 20.8.2003־ב נפתח מחדש באופן רשמי הר הבית לביקורים. נקבעו ופורסמו שעות קבועות לביקורי תיירים ויהודים. בניגוד לעבר, לא נגבו עוד דמי כניסה מן המבקרים וזאת בשל רצונה של הנהלת הווקף להוכיח כי המדיניות החדשה נכפתה עליה וכי היא אינה שותפה לקנוניה.

בשבועות הראשונים התרחשו כמה ניסיונות להתסיס את האווירה במקום. לעיתים היו אלה נאמני הר הבית היהודים שביקשו לבחון את גבולות הסובלנות של המשטרה וניסו לבצע מפגני תפילה אסורים. לבקשתנו, הם הורחקו מן ההר בצו שיפוטי לפרקי זמן ממושכים. לעיתים היו אלה אנשי ווקף שהסיתו מתפללים מוסלמים להפר את הסדר ודרבנו אותם לפעול באלימות כנגד מבקרים יהודים. גם להם הוציא בית המשפט, לבקשתנו, צווי הרחקה. בתוך תקופה קצרה יחסית התייצב הר הבית ונכנס לשגרה מנומנמת. מאז אוגוסט 2003 ועד לזמן כתיבת השורות הללו ביקרו בו, ללא כל אירועים חריגים, למעלה ממיליון יהודים ונוצרים. השנים האפלות שבהן נאסר על יהודים להציב כף רגל במקום היו כלא היו.

דף הבית | ארנון סגל

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281698323029785

Israel Hayom