מקור ראשון

חקירה באפלה

תרגילי החקירה שנעשו לניר חפץ שומטי לסת והופכי קרביים. מי שישתוק עליהם היום, לא יוכל לזעוק מחר כשהמערכת הדורסנית תרצה ממנו משהו

הבחירה לעצום את העיניים לנוכח מה שנחשף השבוע בבית המשפט המחוזי בירושלים במשפטו של בנימין נתניהו פשוט לא קיימת. הדברים חמורים, שומטי לסת ומפחידים עד כדי כך שכל אזרח שפוי במדינה הזו מוכרח להביט להם בעיניים.

ניר חפץ, יועצו של נתניהו, הוא אחד משלושה מקורבים לשעבר לראש הממשלה שהפכו לעדי מדינה נגדו. על מוסד עדי המדינה אפשר לדון בהרחבה ובאופן אקדמי, וברור שאף אחד לא יוצא נקי כשמתעסקים בלכלוך. ועדיין, במדינה דמוקרטית חייב לעבור גבול ברור בין מה שמותר לעשות כדי להפוך מישהו לעד מדינה, ובין מה שאסור בתכלית האיסור. ברור לחלוטין שמראש כל הדיון הזה מחלק באופן חד בין מי ששוטם את נתניהו ורוצה לראותו מאחורי סורג ובריח ובין אוהדיו המושבעים, שמעוניינים בחזרתו לבית ראש הממשלה בבלפור. אבל בין אלה לאלה חייב להיות קונצנזוס ישראלי מובהק ורחב שמוקיע נחרצות את מה שהתגלה השבוע בעדותו ובחקירתו של ניר חפץ.

זו לא משימה נעימה, אבל זו חובתכם האזרחית. קראו לאט ובקול את החלקים הללו מעדותו של חפץ על החקירה שעבר, שאיש לא מכחיש את פרטיה: "בלילה השני התעוררתי וכל הגוף שלי מכוסה במאות פשפשים. הייתי בכל פעם 'מאבד' את הבגדים שמביאים לי מהבית. החדר היה מפוצץ בזבל מסריח, עסקתי בלנקות כדי שאוכל לשהות שם.

"היה ברור לי לחלוטין שזה מתואם לגמרי. במשך יומיים או שלושה ביקשתי לראות רופא, והנימוקים שנתנו לי היו שאין רופא בלהב 433 אלא רק בשב"ס, ואז מביאים אותי לשם בחזרה אחרי חצות ואין רופא. הבנתי שמשחקים בי... אחרי כמה ימים הגיע רופא של מחוז מרכז במשטרה, ואז הוא ראה את הפצעים שלי ואמר לחוקרים שלא בסדר שלא ראיתי רופא עד עכשיו.

"שמו אותי במין רחבה, ויש שם כלוב - כמו כלוב של קופים... בהתחלה הכניסו כל מיני עצירים לבושים בכתום שדיברו ערבית, אחר כך הכניסו את העזתים. אחד מהם זיהה אותי עם נתניהו. הם התחילו לצעוק נתניהו! נתניהו! ושקשקו באזיקים. זה, יחד עם אירועים נוספים שקרו בתא, חשבתי שאני בסכנה, שלא אצא מזה בחיים".

במשך שעה וחצי וממרחק של סנטימטרים ספורים, חוקרת פשוט השתוללה מול חפץ בצרחות: "היא צורחת עליי ומתקרבת אליי בצורה כזו שאני מרגיש את טיפות הרוק שלה. זה בלתי נתפס. לא הייתה חקירה עניינית, רק צרחות שנמשכו עוד ועוד", הוא סיפר. "האיום היה ברור - אם לא אספק את הסחורה, יחריבו את משפחתי. זה פשוט נאמר עשרות פעמים".

בקטעי וידאו שהוקרנו באולם נראו האיומים: "התוצאות של מה שיקרה פה ישנו את חייך לא רק מהפן הפלילי", אמרו לו החוקרים. "המצב המנטלי שלך יקרוס לחלוטין... אתה עומד בפני סכנה קיומית לתא המשפחתי שלך. נראה לך ראיות. הפצצה שאתה עומד לחטוף ביום־יומיים הקרובים, תאמין לי שתזעזע את עולמך מהיסוד, עלולה לשבש את חייך. אני לא חושב שאתה לוקח בחשבון את הידע והיכולת ומה שאנחנו מסוגלים לעשות. אנחנו לא תחנת משטרה, אנחנו .433 שיטות הפעולה מאוד דומות – מלבד זכויות החשוד - לאלו של שירות הביטחון הכללי.

"כל פינה בחייך הפכנו. כל אותם מסתורים חבויים - נגיש על השולחן ונבקש

תגובתך. תקופה לא פשוטה מחכה לך... יש סיכוי גדול שאחרי הסיפור הילדים ואשתך לא ירצו לשמור איתך על קשר. למה? כי אתה שומר על זכות השתיקה. התא המשפחתי נמצא בסכנה בעקבות אותה פצצה".

יש עוד, עוד הרבה. אבל שתי הנקודות שעולות מהתמלילים הללו ברורות. האחת קשורה למשפט נתניהו. אי אפשר להתחמק מהמסקנה שהחוקרים והמערכת כולה החליטו להביא לכתבי אישום כלפי ראש הממשלה - בכל מחיר, אבל ממש בכל מחיר. "מוטיבציית יתר" היא הביטוי הכי פחות חמור שאפשר לכנות בו את מה שהתרחש כאן. כשראשו של נתניהו היה המטרה, המערכת כולה דרסה ורמסה כמעט כל מוסכמה שמדינת חוק חפצת חיים חייבת לשמור עליה. בדרך לגביע הקדוש - שלושה כתבי אישום חמורים שהכתובת "מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו" מתנוססת עליהם - נחצו כאן קווים אדומים רבים. אסור להתעלם מכך ולעבור לסדר היום.

זו רק הנקודה הראשונה, ומתעבי נתניהו יתעלמו ממנה. המטרה הרי מקדשת מבחינתם את כל האמצעים. אבל הנקודה השנייה שעולה ממה ששמענו השבוע בבית המשפט היא שכולנו באותה הסירה שורצת הפשפשים של ניר חפץ. למרבה הפלצות, במדינת ישראל אפשר לעשות הכול – או כמעט הכול, זה לא באמת משנה – כדי להביא אותך לחתום על מה שהמערכת מעוניינת שתחתום עליו. כל פסיכולוג או קרימינולוג מתחיל, או סתם אדם שצופה מספיק בסדרות פשע, יודע שאפשר בקלות לגרום לאדם להודות במה שלא עשה. מניעת שינה לבדה יכולה להביא לתוצאה הרצויה. כל עוד אלה דברים שאנו רואים בטלוויזיה, ניחא. אבל כאן אלה מעשים שנעשו במדינת ישראל, לאחד האנשים שהיו המקושרים והחזקים ביותר במדינה. אם לא נהפוך את השולחן עכשיו, אם לא נגרום כולנו לניקיון האורוות ברגע זה, מי בדיוק יזעק את זעקתו של האדם הפשוט כשתסריט האימה הזה יופנה כלפיו מחר?

אריאל שנבל

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281771337473817

Israel Hayom