מקור ראשון

מושכים זמן

בווינה הנתונה בסגר ניסו השבוע המעצמות לשכנע את איראן לשוב אל הסכם הגרעין. אבל טהרן מצידה מעוניינת רק בהסרת הסנקציות ובהשפלת האמריקנים

פתיחת השיחות בווינה, השבוע

ארוחאני ל תשחק בזנבו של האריה, הזהיר נשיא איראן חסן

את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, זמן קצר לאחר שהודיע על פרישה מהסכם הגרעין. כעת, שלוש שנים וחמישה חודשים אחרי, נראה שנשיא איראן הנוכחי איברהים ראיסי דווקא נוטה ללכת על הקצה ולשחק בזנבו של האריה. כי באיראן חושבים שהאריה בבית הלבן זקן, חלש ולא לגמרי בפוקוס. ולא רק הוא אלא המערב כולו - חלש, מפוצל ובלתי החלטי. מבחינתם זה הזמן לשוב לשולחן המשא ומתן ולדרוש דרישות מפליגות, ובראשן ביטולן המוחלט של הסנקציות על איראן.

לא רק באיראן חושבים כך. גם במדינות המפרץ, בנות בריתה של ארה"ב ושכנותיה הקרובות של איראן. השבוע, ערב חידוש שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן, התפרסמו בעיתונות הסעודית מאמרים החושפים ללא כחל וסרק את מורת הרוח בממלכה ממה שנתפס כפייסנות, שלא לומר רפיון אמריקני, כלפי איראן. החשש העיקרי של הסעודים, ולא רק שלהם אלא גם של ישראל ומדינות המפרץ, הוא שממשל ביידן לא רק יחדש את הסכם הגרעין שממנו פרש טראמפ ,2018־ב אלא יאיץ את תהליך יציאתה של ארה"ב מן המזרח התיכון. חשש שהתגבר מאוד מאז נסיגתה של ארה"ב מאפגניסטן בקיץ האחרון.

לשיטתם של הסעודים, האיראנים מפרשים את מגמת היציאה האמריקנית מהמזרח התיכון לא רק כחולשה, אלא גם כאישור להמשיך במדיניותה התוקפנית כלפי שכנותיה. כך למשל, אתר ממר"י מצטט את משארי אלדאידי, בעל טור ביומון הסעודי א־שארק אל־אווסט, המצביע על כך ש"כנופיות המורדים החות'ים" לא רק השתלטו על השגרירות האמריקנית בצנעא כבר לפני שנים. בעזות מצח הם גם מחזיקים כתשעה פקידים אמריקנים כבני ערובה. הרפרנס לכיבוש השגרירות האמריקנית בטהרן ברור. "כדי להגיע להבנות עם איראן", אומר אל־דאידי, "דרושה בראש ובראשונה נחישות. אך הדרך האמריקנית על פי אובמה וביידן, אינה אלא מרשם להחמרת המחלה".

לסעודים יש סיבות טובות להיות מודאגים. מאז פרשת

חשוקג'י, הבית הלבן מפנה כתף קרה לבית המלוכה הסעודי ובראשו יורש העצר מוחמד בן סלמן, ולא עושה רושם שהיחס הזה עומד להשתנות. ארה"ב, לטעמם של הסעודים, לא רק מתעלמת מהתמיכה האיראנית במורדים החות'ים בתימן, המשגרים טילים בליסטיים ורחפנים ממולכדים לשטחה, אלא שלאחרונה אף הוציאו האמריקנים מסעודיה את מערכות טילי הפטריוט וההגנה האווירית שלהם.

החשש הסעודי פן תיטוש ארה"ב את הממלכה, הוביל את הסעודים לבחון אפיקים נוספים לצד הקשר האסטרטגי עם וושינגטון. בשנה האחרונה קיימה סעודיה ארבעה סבבי שיחות עם איראן בניסיון להביא לסיום המלחמה בתימן ולחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. הרבה לא יצא מזה בינתיים.

ולא רק סעודיה. גם איחוד האמירויות בוחנת מחדש את יחסיה עם איראן. בשבוע הבא אף צפויה להגיע משלחת אמירותית רמת דרג לביקור בטהרן. זאת שבוע בלבד לאחר ביקור ראשון מזה עשור של שליט האמירויות מוחמד בן זאיד בטורקיה, כחלק ממדיניות חוץ חדשה שנועדה להידבר עם איראן במקביל ליצירת מערך תמיכה אזורי מולה.

האמריקנים בדרכם ניסו להרגיע. ערב השיחות נשלח שר ההגנה לויד אוסטין לוועידת הדיאלוג האסטרטגי במנאמה, בירת בחריין. בנאום שנשא שם אמר כי "ארה"ב אינה נסוגה מן המזרח התיכון" וכי היא "נותרה מחויבת לעמוד מול איראן ולהגן על בנות בריתה". בסיומו של הנאום הופצץ אוסטין בשאלות שהעידו על כך שרבים ממשתתפי הדיאלוג האסטרטגי, חלקם ישראלים שהגיעו לראשונה לבחריין, מתקשים לתת אמון בדבריו. אוסטין ובכירים אמריקנים נוספים, בהם ברט מקגורק, יועצו המיוחד של הנשיא ביידן למזרח התיכון, ניסו להעביר את המסר שארה"ב לא נסוגה, אלא מנסה לייצר "משהו חדש, המתבסס על שיתוף פעולה בין מדינות האזור, דיפלומטיה ורק בסוף על הפעלת כוח".

אבל במזרח התיכון כמו במזרח התיכון, זוכרים דווקא את ההחלטה האמריקנית שלא להגיב על הפלת מטוס הביון שלהם בידי האיראנים, וגם את חוסר התגובה על ההתקפה האיראנית על הבסיס שלהם בטאנף, סוריה, רק לפני שבועות אחדים.

סביב שולחן הילדים

באווירה עגמומית זו התכנסו השבוע בווינה המשלחת האיראנית בראשותו של עלי באגרי, ונציגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין - סין, רוסיה, גרמניה, בריטניה וצרפת. ארה"ב אינה נוכחת בשיחות, שכן האיראנים סירבו למשא ומתן ישיר מול האמריקנים. המשלחת יושבת במלון נפרד, ורץ מיוחד מעביר אליה את המסרים מן השיחות בארמון. או כפי שכתב הוול סטריט ג'ורנל השבוע, "האמריקנים הושבו סביב שולחן הילדים".

בראש המשלחת מארה"ב עומד השליח המיוחד לענייני איראן, רוברט מאלי. השיחות עצמן מתנהלות בארמון קובורג, שם נערכו גם שיחות הגרעין .2015־ב אולי בתקווה שרוחו של המקום תשרה גם על השיחות הנוכחיות, שיובילו חזרה להסכם. כל זה מתנהל באווירה סוריאליסטית משהו. וינה המושלגת נתונה בעוצר קורונה, והרחובות ריקים מאדם. קישוטי חג המולד הנוצצים באור יקרות נוסכים תחושה מוזרה על הדממה שנפלה על העיר. זו הופרעה השבוע רק על ידי הפגנה קטנה של גולים איראנים, שהתעקשו וקיבלו היתר להפגין נגד המשטר בארצם.

העובדה שארה"ב אינה נוכחת ישירות בשולחן המשא ומתן איננה ענין טכני גרידא. זו השותפה שפרשה מהסכם הגרעין 2018־ב והיחידה שיכולה להחיות אותו מחדש, בין אם בדמותו הקודמת ובין אם בגרסה חדשה. לכן, רמת הסקפטיות שמלווה את פתיחת השיחות השבוע גבוהה. והחשד העיקרי, זה שמשמיעה ממשלת ישראל, הוא שכל תכלית ההצגה בווינה אינה לחזור להסכם הגרעין אלא למשוך זמן. איראן, כך על פי העמדה הישראלית, רוצה להשתמש בזמן המשא ומתן כדי לאגור עוד חומר בקיע ולהעשירו, בדרך להפיכתה למדינת סף גרעינית. זה לב העניין, ומלבדו יש גם מרכיב נוסף: ההשפלה. השמרנים

האיראנים דרשו שהנשיא ביידן יספק ערבויות לכך ששום נשיא אחריו בבית הלבן לא יוכל לעשות את מה שעשה דונלד טראמפ ולסגת מן ההסכם. זה כמובן תנאי בלתי אפשרי

שהציבה הסוכנות באתרי הגרעין. האיראנים טוענים בתגובה כי ישראל השתלטה על אחת המצלמות בקראג' והשתמשה בה כדי לבצע את הפיגוע באתר בקיץ האחרון. בשורה התחתונה, מסעו של גרוסי לטהרן הסתיים בלא כלום. האיראנים לא עשו שום מאמץ לייצר אווירה חיובית ערב פתיחת השיחות. להפך. גרוסי נאלץ לדווח על "חוסר התקדמות". אני קרוב לנקודה, אמר, "שבה לא אוכל להבטיח את המשכיות המידע ביחס לתוכנית הגרעין האיראנית".

בניגוד לגרוסי, שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולהיאן דווקא תיאר את השיחות עם ראש סוכנות האו"ם כ"לבביות, כנות ומועילות. גרוסי ואני הגענו להסכמות טובות על המשך שיתוף הפעולה", אמר. הפער הזה היה משעשע, אלמלא היה בו יותר מקורטוב של אירוניה שגם בה יש מסר של השפלה למערב.

נקודה עיוורת

אבל ייתכן כי התשוקה של המשטר האיראני להשפיל את אמריקה היא גם הנקודה העיוורת שלו. נקודה שאם לא יגביל את עצמו מלחזור ולעשות בה שימוש, תפעל נגדו כבומרנג. עם כל הביקורת על הממשל האמריקני, בוושינגטון לא יושבת חבורה של אידיוטים. רוב מאלי, ראש המשלחת האמריקנית לשיחות, כבר התבטא כי ארה"ב לא תשב בחיבוק ידיים אם איראן תשתמש בשיחות כדי למשוך זמן. בריאיון ל־CBB אמר כי "אם באיראן חושבים שיוכלו להשתמש בזמן השיחות כדי למנף את תוכנית הגרעין, רק כדי לבוא בהמשך ולדרוש דרישות גדולות יותר, זה

פשוט לא יעבוד. לא אנו ולא שותפינו נסכים לכך". אם השיחות ייכשלו, הוסיף, וושינגטון מוכנה לייצר לחץ נוסף על טהרן.

האיראנים קיבלו השבוע מסר גם מבית הנבחרים האמריקני. ביום שלישי הונחה על השולחן הצעה משותפת לדמוקרטים ולרפובליקנים כאחד, שקיבלה את ראשי התיבות ‪SIDAStop Iranian‬ ‪,Drones Act‬ ונועדה להבהיר לכל מאן דבעי כי ארה"ב תטיל סנקציות על כל מי שיספק, יעביר או ימכור לאיראן ציוד רחפנים מכל סוג שהוא. לא בטוח שהמסר הזה ירגיע את הסעודים או את מדינות המפרץ, אבל עיתוי ההצעה מהדהד את המסר.

המשחק האיראני מובן היטב לאמריקנים ולא רק להם. הנציג הרוסי לשיחות מיכאיל אוליאנוב אמר השבוע כי הוא חש "אופטימיות זהירה", אך הזהיר בטוויטר כי "השיחות לא ימשכו לנצח. יש צורך ברור ומובהק לזרז את התהליך".

סימני השאלה גדולים. עד כמה ירחיקו האיראנים לכת, ואילו כלים מחזיקות ארה"ב ושותפותיה בארסנל התגובות הדיפלומטי והצבאי. סנקציות חדשות עלולות להביא את איראן לייצר גל נוסף של טרור ופיגועים נגד שכנותיה. הגנרל מקנזי, ראש סנטקום, פיקוד מרכז של ארה"ב, אמר ערב פתיחת השיחות כי הנשיא ביידן נחוש שלא לאפשר לאיראן להגיע לייצור נשק גרעיני. אם הדיפלומטיה תיכשל, אמר, יש לסנטקום מגוון תוכניות שיופעלו אם תינתן ההוראה. אבל זו בדיוק הנקודה שאף אחד לא רוצה להגיע אליה. המחיר פשוט גבוה מדי. כפי שזה נראה כרגע, כל האפשרויות פתוחות. מגל טרור קונבנציונלי ועד מרוץ חימוש גרעיני, ואף אחת מהן אינה מעודדת במיוחד.

רן ברץ

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281904481459993

Israel Hayom