מקור ראשון

מפציץ טורפדו ומפציץ גובה

בסדרת ועידות קיסריות בהשתתפות ראשי הצי והצבא ובכירי הממשלה, החליטה ההנהגה היפנית שאי אפשר להיענות לדרישות האמריקניות. כיצד יכולה יפן להשליך את כל הישגיה, ועוד לאחר שהקריבה חיילים רבים כל כך? האם כל הניצחונות היו לשווא? "אם נפסיד את ההזדמנות הנוכחית לצאת למלחמה", אמר ראש מועצת הכתר הארה יושימיצ'י, "ניאלץ להיכנע לתכתיב האמריקני. לכן אני מסיק שאין לנו מנוס אלא לפתוח במלחמה נגד ארצות הברית". אפילו אם הממשלה הייתה מבקשת להתפשר, הצבא – שהיה לו כוח פוליטי אדיר ביפן, וקציניו התנקשו לא אחת בראשי ממשלה סוררים – היה מטיל וטו על המהלך.

גם שימור הסטטוס־קוו לא נחשב לדרך הגיונית. ליפן היו יתרות דלק שיכלו לספק את צרכיה לשנתיים בלבד, ובלי נפט - הצי שלה ישותק. לכן נכנסו טוג'ו ועמיתיו להלך רוח מסוכן. הם ידעו שמלחמה מול ארצות הברית קרובה לגדר הבלתי אפשרי, קפיצה מהמרפסת של מקדש קיומיזו. מצד שני, ככל שהמלחמה תידחה, ליפן יהיה פחות דלק וסיכוייה יהיו קלושים אף יותר. מעטים הבחינו בכשל המחשבתי: אם משהו בלתי אפשרי היום, זה לא כל כך חשוב שמחר הוא יהיה אפילו פחות אפשרי.

ובכל זאת, מכיוון שהמדינאים החליטו שאין ברירה, הם פנו למפקד הצי, אדמירל יממוטו, שיתווה להם את הדרך המסוכנת פחות.

ללכוד את ארה"ב בדילמה

שתי אפשרויות פעולה עמדו בפני יממוטו והממונים עליו. הראשונה הייתה לכבוש את אינדונזיה ההולנדית כדי להשיג את משאבי הנפט ולהקהות את שיני האמברגו של ארה"ב. מתקפה כזו הייתה מציבה את האמריקנים בדילמה; מחד גיסא, הם יתקשו לספוג את ההשפלה מיפן ולהפקיר את בני בריתם ההולנדים. מאידך גיסא, בציבור בארה"ב ובקונגרס האמריקני הייתה התנגדות נרחבת למעורבות במלחמות מעבר לים, וייתכן שהנשיא רוזוולט לא היה מצליח לשכנע אותם להסתבך במאבק ארוך ומדמם מול יפן רק כדי להציל את הקולוניאליזם האירופי - שגם כך היה נתעב בעיני רוב האמריקנים. ובכל זאת, טוג'ו ויממוטו הכריעו נגד הדרך הזאת. הם חששו שאם ארצות הברית אכן תחליט להגיב על כיבוש אינדונזיה, היא תוכל להשתמש בפיליפינים בתור בסיס פעולה, לשגר את "צי האוקיינוס השקט" האדיר שלה שעגן בהוואי, ולשסע בקלות את האימפריה היפנית לשניים.

לכן החליט יממוטו לפתוח את המלחמה בהתקפת פתע ימית סימולטנית נגד הצי העוגן

ההתקפה על פרל הרבור ב־7 בדצמבר 1941 לפנות בוקר 8( בדצמבר ביפן) הייתה כביכול הצלחה מבצעית מסחררת. כוח המשימה היפני נע בדממת רדיו מלאה, תוך שימוש בטכניקות מתקדמות לתדלוק בין־אונייתי בחושך מוחלט. ביצועיו המעולים של הצי היפני, בצירוף כשלי מחקר וחוסר תיאום בקרב ארגוני המודיעין האמריקניים, אפשרו ליממוטו להפתיע את צבא ארצות הברית לחלוטין ולהכות את נמל הפנינים שוק על ירך. ברגע שנשמעו מילות הקוד "טורה, טורה, טורה" (נמר, נמר, נמר), נסקו המפציצים היפניים ועשו שמות בספינות האמריקניות שעגנו בנמל.

שני גלי מפציצים הכו בפרל הרבור. 2,403 חיילים ואזרחים אמריקנים נהרגו במתקפה, יותר מאלף נפצעו, ושמונה אוניות מלחמה הושמדו או ניזוקו קשות. מטוסי חיל שלושה אנשי צוות

1269

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282269553680153

Israel Hayom