מקור ראשון

לא טוב היות הגבר היפני לבדו

אסופה של שבעה מסיפוריו חושפת את הרוקי מורקמי בגדולתו וגם ברגעיו הפחות מוצלחים. לצד סוד קסמו בכתיבה כנה וצלולה, מפריע השילוב של מלנכוליה מזככת עם קיטש

הרוקי מורקמי מאנגלית: שאול לוין כנרת וכתר, ,2021 221 עמ' / עמיחי שלו /

שמו של הסופר היפני הפופולרי, הרוקי מורקמי, מוזכר כל העת כמועמד לזכות בפרס נובל לספרות. ייתכן שזה יקרה מתישהו, אך עדיין לא ברור האם אכן מדובר בסופר גדול ומבריק, כמו כמה מזוכי נובל בעבר, או במין בדרן ספרותי מהוקצע ומיומן, בעל יכולות מרשימות אך מוגבלות, שאזכורו ברשימת הגדולים עונה על צורך גיאו־פוליטי או התניה תקשורתית פבלובית. סביר להניח כי תשובה חד־משמעית לא תהיה לעולם.

מצד אחד, יצירותיו של מורקמי לא ממש מהוות אטרקציה עבור חוקרי ספרות רציניים ברחבי העולם (לא שזו בהכרח אינדיקציה חד־משמעית). מאידך, יש לו בהחלט טביעת אצבע ייחודית, וכשהוא במיטבו – כמו ברומנים "יער נורבגי", "קורות הציפור המכנית", "קפקא על החוף" ועוד – הוא פשוט מפעים. זה לא תמיד קורה, כפי שהיה בספרים "אחרי החשכה", "צקורו טזאקי חסר הצבע ושנות העלייה לרגל שלו", וכן הספר המיותר המכיל רשימות על ריצה. אבל הדבר מובן ונסלח כשמדובר בסופר ותיק שמאחוריו כבר עשרות ספרים.

"גברים בלי נשים", אסופה של שבעה מסיפוריו שראתה עתה אור בעברית, חושפת את מורקמי גם בגדולתו וגם ברגעיו הפחות מוצלחים. כל הסיפורים מתכנסים תחת סוגיה מהותית הניכרת כמעט בכל יצירתו של מורקמי: בדידותו של הגבר היפני. בדידות אינהרנטית, כמעט כמו גזירת גורל שאין לה פתרון, כפי שאומר אחד הגברים בספר: "איני תקוע על אי בודד. לא, הוא חשב, אני עצמי אי בודד... מאז ומעולם הרגיש נוח עם עצמו. עצביו היו יכולים להתמודד עם הבדידות" .)119(

קרחונים באוקיינוס אינסופי

כמעט בכל כתביו, וגם בכל הסיפורים המובאים כאן, מופיע גבר לא נשוי, בלי ילדים, בשנות השלושים או הארבעים לחייו, שחי חיים רגילים למדי, יש לו עבודה רגילה על פי רוב, הוא לא סובל בה אבל גם לא נהנה יותר מדי. אין לו בעיות כלכליות, ולא כל כך ברור מה שאיפותיו בחיים, אם בכלל יש או היו לו כאלו. לא מחפש הצלחה מצד אחד, וגם לא נע לכיוונים של הרס עצמי מצד שני. כמעט אין בו יצרים חזקים, תשוקות או שכבות עומק. בדרך כלל הוא רוצה רק לחיות בנוחות, בלי טרדות, אבל הוא מדי פעם הוא כן מבין כי לא טוב היות הגבר היפני לבדו.

כך, גם בקובץ זה – אולי מלבד הסיפור "קינו", שבו מוצגת דמותו של גבר שהתאהבות מטלטלת אותו וקורעת אותו עד תום – יש משהו מעט מנוכר ורפה בתפיסת הגבר ובכוח המניע אותו. הסטריאוטיפ הראשון שקופץ לראש הוא כמובן אתני־תרבותי – כאלה הם גברים יפנים, לפחות לפי מורקמי; יש בהם איזו בדידות ברמה הגנטית, הביולוגית. ובעצם, דומה כי ההוויה האנושית כולה היא של קרחונים הנעים באוקיינוס אין סופי, שרק מעטים מהם זוכים ברגע של חסד להפשיר מעט במפגש עם קרחון אחר.

אותה הפשרה היא תהליך של כמה טיפות דולפות, לא מעבר לכך. ואצל מורקמי, על פי רוב, גם כששתי נשמות תועות מוצאות אחת את רעותה, זיקוקין די־נור לא יהיו שם, אלא איפוק, נימוס, אפילו מלנכוליה. ואם מערכת היחסים מסתיימת מסיבה זו או אחרת – בדרך כלל לא ניכר איזה שבר גדול, התמוטטות, שקיעה או ניוון, אלא כוח אינרציה אנושי. עם אישה, בלי אישה, צריך לקום בבוקר ולתפקד, ולהפגין תמיד אופי נוח, נעים, לא מתלהם. לעיתים אפשר להירגע באמצעות יין או ויסקי, אבל לעולם לא לאבד שליטה או להתחיל ללהג הבלים, ואולי למצוא נחמה בספרות פופולרית או במוזיקה פופולרית, נניח ביטלס.

טיפות של חסד

גם באסופה זו יש סיפורים ורגעים שמדגימים את יכולותיו של מורקמי כסופר. הדבר ניכר במיוחד בסיפור הראשון, "תנהגי במכונית שלי", שבו אלמן בודד, שהוא שחקן מצליח, שוכר נהגת שתסיע אותו בין תחנות השגרה שלו מכיוון שרישיונו נפסל. לכאורה עניין טכני, אבל אט אט נחשף העולם הטרגי שכל אחד מהם נושא בחובו. האופן שבו מורקמי משחרר את הפרטים הוא מפעים ולופת, כך שמבלי משים הקורא מוצא עצמו בתוך שתי טרגדיות יווניות שמזינות אחת את רעותה, אבל בפועל דווקא מתרחש ביניהן חיבור לא שגרתי: שתיהן היו קפואות בתוך קרחונים במשך שנים, והנה, בתוך המכונית מטפטפות כמה טיפות של חסד.

גם הסיפור "סמסא מאוהב" הוא סיפור נפלא. מחווה משעשעת ומכמירת לב לפרנץ קפקא ו"הגלגול", הוא נפתח באופן הפרפראזי הבא: "הוא התעורר וגילה שהתגלגל ונהיה גרגור סמסא". מה שיפה בסיפור הזה הוא אי הידיעה של הקורא מי היא הדמות הראשית, איפה היא נמצאת, ומדוע היא מקיצה ללא בגדים בבית שרובו נעול. אין שום קואורדינטות של זמן, מקום או מידע. מזכיר קצת את "מולוי" מ"הטרילוגיה" של סמואל בקט. ובניגוד לשאר הסיפורים, כאן ההומור של מורקמי עובד היטב וחוצה את רוביקון התרגום.

עיון – מקור

יום ביומו רוני רייך / אוניברסיטת חיפה ופרדס בהתבסס על הממצא הארכיאולוגי ועל המידע ההיסטורי העולה מהמשנה והתוספתא, מציג הספר את חיי היוםייום של היישוב היהודי בארץ ישראל בשלהי ימי הבית השני.

להיות יהודי בגרמניה הנאצית – מרחב וזמן גיא מירון / מאגנס המחבר עוקב אחר השינויים המואצים שעברו היהודים הגרמנים בתוך שנים אחדות ומציג את דרכי ההתמודדות שלהם. בהקשר זה הוא עוסק במושג הבית ובתפקידיו החי ברתיים של הזמן.

דילמות אתיות בייעוץ חינוכי גבריאל וייל וטליה חדאד / אקדמון הספר נועד לסייע ליועצות וליועצים חינוכיים בדילמות האתיות והמקצועיות הנובעות מתפקידם, הכרוך בזיקות לשורה של גורמים. המחברים מציגים דילמות שונות ומי ציעים להן פתרונות מגוונים.

עיון – תרגום

מקדש חכם השירה העברית על אדמת אמריקה אלן מינץ / מאנגלית: להד לזר / מוסד ביאליק מבוא ביקורתי לשירה העברית שנוצרה על ידי קבוצת יוצי רים נלהבת שהיגרו ממזרח אירופה לאמריקה בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה ואחריה, ודבקו באידיאל של "עבי ריות" אמריקנית.

לישון באלכסון חיים באושר (גם) ללא זוגיות אליקים כסלו / מאנגלית: ניצן לפידות / מודן על בסיס ראיונות אישיים, ניתוחי עומק סטטיסטיים וסי קירה מקיפה של הספרות בתחום, בוחן הספר כיצד רווקים מתמודדים עם הלחץ החברתי ומפתחים עצמאות וחוסן גם ללא זוגיות.

חשיבה לאומית והעולם הקולוניאלי שיח משני? פרתה צ'טרג'י / תרגום: הנרי וסרמן ורוני אמיר / למדא החיבור מנסה לחתור תחת התפיסה הדומיננטית בשאלת הלאומיות, וראיית מדינת הלאום המערבית כמודל חיקוי לשאר העולם. הוא בוחן את השאלה מהזווית המיוחדת של הודו, באופן שרלוונטי גם לישראל.

סיפורת – מקור

שירי ערש ישראל המאירי / פרדס אב גרוש יוצא לניוייורק למסע אחר בתו שנעלמה שם לאחר נפילת מגדלי התאומים. בתוך החיפוש נחשף סיי פורה של "הקבוצה", שהתלקטה בשנות השבעים סביב מנהיג כריזמטי, פיצלה זוגות ופצעה ילדים.

כתיבה תמה אסיא פזי / כרמל אוסף של שלושה סיפורים ונובלה: נוכחותה המעיקה של אישה מבוגרת בטיול מאורגן באירופה; ידידות נושנה בין

גבר לאישה מתחדשת באוניית פאר; פגישת מחזור של חניכי תנועת נוער מזדקנים ועוד.

נובמבר ניבה יוסף / הקיבוץ המאוחד אידיליית הסתיו הפריזאי הרומנטי מתנפצת לאחר מתקי פת טרור קטלנית בנובמבר .2015 בין האנשים המחפשים מענה לתחושותיהם, נטליה מוצאת את עצמה נשאבת בזיכרונותיה לסיפור אהבה ישן.

סיפורת - תרגום

המנורה הטמונה שטפן צוויג / מגרמנית: הראל קין / תשע נשמות צוויג לוקח את קוראיו ללוות את יהודי הרובע העני ברוי מא במאה החמישית לספירה, המבקשים להשיב לידיהם את מנורת שבעת הקנים ויוצאים למסע נדודים אחר הרוח והאמונה.

הקיץ האחרון בעיר ג'אנפרנקו קליגריץ' / מאיטלקית: שירלי פינצי לב / כתר לאו הצעיר מסרב לאמץ אורח חיים בורגני, עוזב את מילנו ועובר לרומא בשנות החמישים העליזות. אלא שלצד לילות ה"דולצ'ה ויטה" מסתעף נתיב אפל, מסוכן ותובעני.

שלהי קיץ אדלברט שטיפטר / מגרמנית: יונתן ניראד / כרמל רומן חניכה פיקטיבי של איש אשכולות רנסנסי, שעוד כילד למד מדעים ולימד את עצמו אומנות והיסטוריה. תיאוריו של הסופר האוסטרי בן המאה הי91 חדורי אסתטיקה ורומנטיקה.

תיעוד וביוגרפיה

עניין לציבור יוסף חריש – איש של צדק משה גורלי / ידיעות ספרים המחבר מתאר, מפרש ומנתח את כהונתו של יוסף חריש כיועץ המשפטי לממשלה ואת החלטותיו בפרשות שהסי עירו את המדינה: חקירות בכירי השב"כ, מנהלי הבנקים, אריה דרעי ועוד.

אני רוצה שתדעו שאנחנו עוד כאן אסתר ספרן פויר / מאנגלית: קטיה בנוביץ / כנרת זמורה מסע זהות של המחברת, תושבת וושינגטון, באוקראינה, אחרי פרשת שרידותו של אביה שמשפחתו הקודמת נספי תה בשואה. זהו גם מסעם של ארבעה דורות של ניצולים ומשמרי זיכרונות.

אנגלה מרקל - האישה החזקה בעולם קאטי מרטון / מאנגלית: אסנת הדר / ידיעות ספרים ביוגרפיה פוליטית שהיא גם סיפור אנושי אינטימי של אאוטסיידרית מוחלטת, בת כומר וחוקרת כימיה קוונטית, שגדלה במזרח גרמניה והפכה למנהיגה הלאירשמית של העולם המערבי.

הדרך אל נחלת בכור מהמעברה אל הנחלה הגלילית אלי לבן / מטר אוטוביוגרפיה של הטייס ואיש העסקים יליד לוב, המסי פר את סיפור ההצלחה האישי ורצוף התלאות שלו, החל מחיי עוני ורעב בצריף במגדליהעמק ועד לפסגה באחוזה בביתישערים.

ִעם ִנּקּוד

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282724820213529

Israel Hayom