מקור ראשון

מה הלו"ז

הידעתם שמקור הביטוי "ריצת אמוק" הוא בשפה המלאית, המדוברת במלזיה ובאינדונזיה? שהמילה אמוק בשפה הדרוםמזרח אסייתית מתארת תסמונת פסיכולוגית שהסובל ממנה פוגע בכל הנקרה בדרכו? גם אני לא ידעתי, עד שצפיתי בהצגה "אמוק" של תיאטרון מלנקי. ההצגה מבוססת על סיפור של שטפן צוויג, והיא מעין וידוי שבמסגרתו רופא אירופאי מזדקן ששירת במלזיה מגולל את סיפור הזעם, הקנאה והאלימות שלו בפניו של גבר צעיר ובפני הקהל. מלבד עבודת שחקנים מוצלחת של דודו ניב, אנה דוברוביצקי, אורי לבנון וקסניה מורוז, ההצגה עושה שימוש מסקרן בתיאטרון צלליות - ‪Wayang kulit‬ - אינדונזי מקורי.

האביב בשמו של פסטיבל הקולנוע התיעודי דוקאביב נובע ככל הנראה מציון העונה שבה הוא מתקיים, או מהעיר המארחת את הפסטיבל היוקרתי המתקיים אחת לשנה - תל־אביב. האירוע שעומד להתקיים תחת השם דוקאביב־נגב הוא דווקא חורפי, וכפי ששמו מעיד עליו הוא ייערך הרחק מהמרכז - בירוחם, ערד ובמצפה־רמון, אך הוא למעשה אח קטן של הפסטיבל המקורי, ויוצגו בו ממיטב הסרטים הדוקומנטריים מהארץ ומהעולם, כמו גם את סרטי הפרויקט הייחודי לפסטיבל "מראות ירוחם והנגב: פורטרט מקומי".

בשבוע שעבר הלך לעולמו בגיל 91 המחזאי והמוזיקאי סטיבן סונדהיים, האחראי לכמה ממחזות הזמר הגדולים של המאה ה־02. את מילות השירים ל"סיפור הפרברים" המיתולוגי כתב סונדהיים הצעיר בגיל 25 בלבד, ובצירוף מקרים תצא בשבוע הקרוב לאקרנים הגרסה של סטיבן ספילברג למחזמר, ותכיר לדור חדש של צופים את השירים הנפלאים שלכתיבתם סונדהיים היה שותף. מעניין יהיה לראות כיצד טיפל ספילברג בנכס צאן ברזל זה, שכבר נעשה לו עיבוד קולנועי ,1961־ב ובו כיכבה בין היתר ריטה מורנו, המשחקת גם בגרסה החדשה.

חובבי הצילום מוזמנים להגיע החל מהשבוע למוזיאון אשדוד, אשר החליט להקדיש שלוש תערוכות חדשות לצילום: שם התערוכה הראשונה - "דיסטורשן" (אפקט נגינה בגיטרה חשמלית) הוא כותרת מתאימה לאמן מיכאל רורברגר, מבקר מוזיקה בעברו, ובתערוכה הוא משחק עם תחומי מדיה שונים - ציור, צילום, מוזיקה, כתיבה וארכיאולוגיה. התערוכה "לקראת ערב צילו של העץ ארוך יותר" של הצלם תומר קאפ, עוסקת ב"זהות, שייכות, הגירה וזיכרון". אחרונה חביבה היא התערוכה הקבוצתית "לונלי פלאנט" שאצרה הצלמת אנה ים, ובוחנת את הדומה והשונה בעבודותיהם של חמישה צלמים ישראלים עכשוויים.

בשקט ובהתמדה, עם הרבה עקשנות וקול ענוג, כבש לעצמו תומר ישעיהו את תואר "נסיך האינדי של ישראל". עם קליפים שסחפו המוני צפיות, מקום קבוע בפלייליסט של גלגלצ, דואט עם דויד ברוזה, שורה ארוכה של אלבומי סולו ואלבומים משותפים והמון שירים יפים, הוא ממשיך לרכוש קהלים חדשים. בהופעה הקרובה בזאפה הרצליה יארח ישעיהו את המוזיקאי הוותיק אלון עדר, מפגש מסקרן שאמור להפיק הרבה ניצוצות.

מילהלסיום

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282866554134297

Israel Hayom