מקור ראשון

שפה שסועה

האמונות הטפלות המאגיות בנוגע למילים משגשגות ממצרים העתיקה ועד היום

הרב חיים נבון motzash.navon@gmail.com

המאוד יחס לאמונות טפלות השתנה

מאז העבר הרחוק. המצרים העתיקים, למשל, האמינו בכוחן המאגי הנורא של מילים, ותיעדו זאת בחרסים של "כתבי המֵארות". היום, לעומת זאת, אנשים מאמינים בכוחן המאגי הנורא של מילים, וכותבים על זה בטוויטר. האמונות עצמן, לצד זאת, לא השתנו הרבה. קחו לדוגמה את עמנואל קליבר, חבר בית הנבחרים האמריקני, שאמר בינואר 2021 את התפילה המסורתית עם פתיחת מושב הקונגרס. קליבר חשש מאוד מהמילה "אֵמן", שדומה מדי למילה האנגלית לגבר, ולכן הכריז בסיום התפילה: ‪and a woman"‬ - ;"Amen אֵמן ואישה. על קליבר לא השפיעה העובדה שהמילה "אמן" היא מילה עברית, שאין לה שום קשר למילה האנגלית ."man"

הגרסה העכשווית לכוחן המאגי של מילים נולדה במוחם של שני בלשנים: אדוארד ספיר ותלמידו בנג'מין וורף. "השערת ספיר־וורף" קבעה שהשפה המסוימת שבה מדברים אנשים קובעת איך הם חושבים על העולם. הטענה הידועה ביותר של וורף התייחסה לשפת ההֹוִּפי של האינדיאנים באריזונה. וורף טען שבשפת ההופי אין מילים המתארות זמן, היינו: עבר, הווה או עתיד. מכאן הוא הסיק שההופי תופסים את העולם בלי התייחסות לזרימת הזמן, בניגוד לגישה המערבית המקובלת. שתי בעיות היו בטיעון הזה. ראשית, וורף לא בדק האם השפה השונה של ההופי באמת משפיעה על תודעתם; הוא פשוט הניח זאת. שנית, הוא טעה גם בנוגע לשפה עצמה: שפת ההופי דווקא מכילה עושר של תיאורי זמן. וורף פשוט לא חקר אותה מספיק טוב. חוקר יסודי יותר ציטט משפט לדוגמה ששמע מאחד מדוברי שפת ההופי: "למחרת, השכם בבוקר, בשעה שהאנשים מתפללים לשמש, הוא העיר שוב את הילדה". קשה | | כ"ט בכסלו תשפ"ב | 3.12.2021 לומר שאין כאן תיאורי זמן.

השערת ספיר־וורף עומדת על כרעי תרנגולת, אך זה לא פגע בפופולריות שלה ושל תאוריות הדומות לה. ג'ורג' שטיינר טען שהשפה האנגלית, שהפעלים שלה אינם מבחינים בין זכר לנקבה, היא שוויונית יותר מאשר שפות שמיות, שעושות הבחנה כזו. לּו טרח.ה מישהו.י לבדוק את עצם ההנחה, היה.תה מגלה שיש בעולם שפות עוד יותר שוויוניות מאשר אנגלית, כלומר שפות שבהן יש עוד פחות הבדלים בין זכר לנקבה: פרסית, טורקית, אינדונזית ואוזבקית. וראה זה פלא: החברות הדוברות את השפות הללו הן הרבה פחות שוויוניות מאשר החברות דוברות האנגלית והעברית. ההנחה ששפה שוויונית תעצב מציאות שוויונית פשוט אינה עומדת במבחן המציאות.

רכזות הסניפים של התנועות בני עקיבא, עזרא ואריאל נקראות בגלל סיבות היסטוריות "קומונריות", אף שאינן חיות בקומונה שיתופית. אף קפיטליסט אינו חושש שהכינוי הארכאי הזה יביא להתפשטות ערכים שיתופיים־סוציאליסטיים בין חניכיהן. זו רק מילה. אם מישהו יצהיר על אמונתו בכוכבים ובמזלות, אתווכח איתו בנחישות; אך אין לי שום בעיה לברך אדם בברכת "מזל טוב". לתוכן המוגדר שמביעות המילים יש השפעה, אך לא לצורתן, להטייתן או לתולדותיהן המילוניות.

ובכל זאת, האמונות הטפלות המאגיות בנוגע למילים משגשגות גם היום; כזה הוא טבע האדם. אנשים נאורים בארצותהברית הפסיקו להשתמש במונח Master" "Bedroom לציון חדר השינה הראשי בבית, משום שהתואר האסור "מאסטר" רומז כביכול לבעלות על עבדים, ובכך פוגע בשחורים. גם מדענים אינם חסינים בפני האמונות הטפלות של המאה ה־12. קבוצת מדענים פרסמו בדצמבר 2019 מכתב בכתב העת החשוב ,Nature ובו קראו להפסיק את השימוש במושג המדעי "עליונות קוונטית", כי המילה "עליונות" היא גזענית. בכתב העת המדעי הפופולרי ‪Scientific American‬ התפרסם השנה מאמר שקרא לא להשתמש בראשי התיבות "ג'דיי" )JEDI( לתיאור יוזמות פרוגרסיביות בתחום המדעים, כאלו המנסות לקדם צדק, שוויון, גיוון והכלה ‪Justice, Equity,(‬ ‪.)Diversity, Inclusion‬ הכותבים טענו שהרמיזה לאבירי הג'דיי מסרטי מלחמת הכוכבים מעניקה לגיטימציה למורשתה של הסדרה: גזענות כלפי חייזרים, חיבור אסוציאטיבי ליוזמת ההגנה האסטרטגית של הנשיא רייגן, שכונתה "מלחמת הכוכבים", והתנשאות כלפי נכים כדוגמת דארת' ויידר. אבירי הג'דיי נגועים בגישה גברית רעילה לפתרון סכסוכים: דו־קרבות אלימים בעזרת "חרבות אור פאליות", כלשון הכותבים. הם גם יורשים כביכול מהוריהם גישה מיוחדת אל "הכוח", ולכן עליונותם מבטאת תפיסה גזענית. וכל זה רמוז במילה "ג'דיי".

המדען הדני נילס ּבֹור תלה פרסת סוס על דלת משרדו. כששאלו אותו האם הוא באמת מאמין בזה, השיב בור: אומרים שפרסת סוס מביאה מזל גם למי שלא מאמין בה. היום היו מן הסתם אומרים לו שהמילה "פרסה" מדכאת את הפרסים.

אם מישהו יצהיר על אמונתו בכוכבים ובמזלות, אתווכח איתו בנחישות; אך אין לי שום בעיה לברך אדם בברכת 'מזל טוב'

ביקורת תרבות

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/282888028970777

Israel Hayom