מקור ראשון

קללת העונה הרביעית

העונות הראשונות שלהן היו טובות, אפילו מצוינות, אבל אז הגיעה העונה הרביעית בסדרה ומשהו השתבש מאוד. רשימה חלקית בלבד

איך נפלו גיבורים. "החיים עצמם" הייתה אהבה מפרק ראשון. דרמה סנטימנטלית אך לא קיטשית, שעוקבת אחר חייהם של בני הזוג רבקה וג'ק פיטרסון, וה"ביג ת'רי" (שלושת הגדולים) - ילדיהם קווין, קייט ורנדל. באמצעות קפיצות בזמן בין ההווה והעבר אנחנו נחשפים לסיפור חייהם המרגש, הלא שגרתי ומעורר ההשראה של בני המשפחה.

ולמרות שבטלוויזיה כמו בטלוויזיה הסיפורים מוקצנים ודרמטיים, "החיים עצמם", כפי שמרמז שמה של הסדרה, החזיקה בתכונה החמקמקה והנכספת של "תסתכלו עליהם, תראו אותנו". זה קרה בעיקר כי גיבורי הסדרה אינם מושלמים: הם סוחבים על כתפיהם בעיות ותסביכים, קנאה וכישלונות, | | כ"ט בכסלו תשפ"ב | 3.12.2021 התמכרויות והתחשבנויות. אבל הם תמיד מוצאים את דרכם חזרה אל הבסיס המשפחתי האוהב.

ובכל זאת, בעונה הרביעית משהו הלך לאיבוד. אולי הלחיצה על בלוטת הדמעות הייתה כבר גסה מדי, אולי העלילה הלכה רחוקה מדי (את מי מעניינות עלילות הדוד ניקי בוויטנאם?), ואולי פשוט הכול התחיל להיראות כאילו בסיפור הזה היינו. אם בשתי העונות הראשונות מצאנו את עצמנו מתייפחים מול המסך, ובעונה השלישית עוד קרה שמחינו דמעה, העונה הרביעית פגשה את הצופים כמעט חסינים מפני הדרמות של בני המשפחה. איך הולך השיר ההוא? ת'נק יו, נקסט.

החיים עצמם

הצלחתה של "בית הנייר" הייתה סיפור סינדרלה קלאסי. הסדרה הספרדית שאיש לא האמין בה, הפכה לסדרה הנצפית ביותר בנטפליקס והשתלטה הן על שיחות הברזייה בעבודה והן על תחפושות פורים, אבל משהו רע מאוד קרה לה בעונה הרביעית, כאשר היוצרים החליטו להתנתק באופן סופי מקרקע המציאות, ולנווט את העלילה בין שבילים של עלילה מופרכת, דמויות מוקצנות וחורים שחורים. אם העונה השלישית ניסתה להעביר מסר חברתי של ממש, עם ביקורת בוטה נגד מוסדות המדינה המושחתים והפיכתם של חבורת השודדים בחליפות האדומות לגיבורי מעמד הפועלים (כולל סצנה בלתי נשכחת של פיזור שטרות כסף באמצעות צפלין להמוני מפגינים), הרי שהמסר היחיד בעונה החדשה היה הרבה פחות יומרני: פשוט תישארו איתנו, יהיה אקשן.

אם הצופים החליטו בכל זאת להישאר ולצפות בעונה המשונה, זה היה בזכות הכריזמה של הדמויות (בפרט המרכזיות שבהן, הפרופסור וטוקיו) שלא נפגמה, והסקרנות לגלות איך תיחלץ הפעם חבורת השודדים מהתסבוכת שנקלעה אליה. אבל הם עשו את זה תוך כדי שהם רוטנים ומקללים. כל הדרך אל הבנק.

בית הנייר

| | כ"ט בכסלו תשפ"ב | 3.12.2021

3.12.2021 | כ"ט בכסלו תשפ"ב | |

| | כ"ט בכסלו תשפ"ב | 3.12.2021

שמות קדושים של הקדוש ברוך הוא או של מלאכים ובקשות שיגנו על האדם, או השבעות ואיומים על השדים שלא יזיקו. בדרך כלל נוספים פסוקים המקובלים כבעלי סגולת הגנה, ובעיקר זכו לפופולריות תהילים צ"א, שמע ישראל וברכת כוהנים.

ספר "רזיאל המלאך" ידוע במיוחד כמקור להנחיות לכתיבת קמעות, גם אם מעט בעייתיות משום שהן כוללות פרקטיקות שדעת המונותאיזם אינה נוחה מהן. גם אם לא רבים אכן משתמשים במתכונים המצויים בו, הדורשים מצרכים נדירים כמו ליבו המדמם של אריה, הספר עצמו משמש בתור קמע – מקובל שבית שהספר מצוי בו – לא יישרף.

עם השנים גם טכנולוגיית הקמעות השתפרה, ובשנות השמונים בווילנא היו

קמעות שהודפסו מראש עם שורות ריקות רק להשלמת השמות הפרטיים של הקונים.

עם הגעת הקורונה הפיצה מפלגה מסוימת קמיע הגנה מפני הנגיף בהדפסה כסופה ומהודרת, וכאשר העמיקו הסגרים במו עיניי ראיתי קמעות להדפסה ביתית עוברים בווטסאפ.

מתי יהודים התחילו להשתמש בקמעות? בתנ"ך הם לא מוזכרים, אך בכתף הינום בירושלים נמצאו במערת קבורה שני גלילי כסף זעירים מסוף ימי בית ראשון, שכתוב עליהם בכתב עברי עתיק נוסחאות הגנה מפני ה"רע", הדומות לברכת כוהנים ולפסוקים נוספים. כיום תוכלו לראות אותו במוזיאון ישראל, ובחיקויי רפליקות בדוכני אומנים בירושלים. 3.12.2021

טלוויזיה // קרן מלמד־מרגלית

he-il

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

2021-12-03T08:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/283253101190937

Israel Hayom