מקור ראשון

שווים, בפקודה

"לא בכל יום מתגשם חזון", התמוגגה השבוע שרת התחבורה מרב מיכאלי, בהכרזה משותפת עם שר האוצר אביגדור ליברמן על קידום חופשת הלידה לאבות. לפי התוכנית, אבות יוכלו לצאת לחופשת לידה בת שבועיים בתשלום מלא, בנוסף אך לא במקביל ל־51 השבועות שהאימהות מקבלות כיום. רוב הסיכויים שתקציב 2023 לא יעבור והתוכנית לא תמומש, ובכל זאת מעניין לשים לב לאותיות הקטנות.

מטרת התוכנית היא "לצמצם את פערי השכר בין גברים לנשים בשוק העבודה, ולאפשר לאבות את הזכות להורות פעילה ולקשר קרוב בין אב לתינוק". אבל החזון של מיכאלי מעניק את חופשת הלידה לאבות רק בתנאי שהאימהות חוזרות לעבוד באותו הזמן. יש לציין שכבר כיום האב יכול להחליף את האם בשבעה מ־51 השבועות, בתנאי שהאם יוצאת לעבוד באותו פרק זמן. כלומר, לפי החוק אפשר לחלק את חופשת הלידה בשווה בין גברים לנשים, אבל בפועל רק כאחוז אחד מהגברים מממשים את האפשרות הזאת – 1,400 גברים, מתוך 140 אלף לידות.

מבחינת מיכאלי הפמיניסטית, אין די באפשרות הבחירה הקיימת, ויש לייצר שוויון תוצאות מלא: כל עוד יש פערי שכר, גם אם הם מגיעים מתוך בחירה של נשים והחלטה משותפת של בני הזוג, מישהו כנראה לא בוחר נכונה, ולכן יש לכוון אותו לתוצאה הרצויה. מבחינה כלכלית ברור למה משרד האוצר תומך בתוכנית הזאת: היא מחזירה נשים לעבודה במהירות, ומעודדת אותן לא להאריך את חופשת הלידה מעבר ל־51 השבועות בתשלום.

בין השמחה הפמיניסטית על השוויון בין גברים לנשים ובין השמחה הכלכלית על עידוד התעסוקה, נשכחו התינוקות שישלמו את המחיר. כיום נשים רבות בוחרות להאריך את חופשת הלידה, ונשארות עם התינוק בבית עד גיל חצי שנה ויותר, אבל התוכנית תדחף אותן בחזרה לעבודה כבר בתום 15 השבועות בתשלום – כדי שהאב יהיה זכאי לשבועיים משלו. זה עלול להביא למצב שבו כבר בגיל 17 שבועות יידחפו תינוקות בני ארבעה חודשים אל מסגרות טיפול חיצוניות, רחוק מטיפול הורי צמוד ומהנקה.

ההחלטה הזאת מנסה לשנות את מערך התמריצים של משפחות, כדי שהמספרים בטורי השכר ייראו טוב יותר לפמיניסטיות ולשירות התעסוקה. אבל שינויים חברתיים לא מייצרים בחקיקה, וכדאי שבממשלה יבינו זאת. את יתרונות הטיפול האימהי הצמוד וההנקה אי אפשר להחליף בשינוי תקנות, וגם הזכות לאבהות פעילה היא עניין חברתי ותרבותי יותר משהיא עניין חוקי. אם רוצים שאבות יהיו הורים אחרים מאבותיהם, משהו צריך להשתנות תפיסתית. זה דיון מבורך ורצוי, אבל הניסיון לכפות את השינוי על המציאות עלול לעורר בעיות אחרות.

כלכלה

he-il

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281625308897746

Israel Hayom