מקור ראשון

20 קומות ומעלה: מבנים מעץ מתנשאים לגבהים חדשים

ויקן קנטרצ'י

מגדל אשוח הנוצץ באור השמש שולט בקו הרקיע של העיירה השוודית כלפטה: כך סקנדינביה משתמשת במשאבי העץ שלה כחלק ממגמה עולמית של הקמת גורדי שחקים העשויים בעיקרם עץ.

"מרכז התרבות שרה" בן עשרים הקומות מתנשא לגובה 75 מטרים מעל שורות הבתים המושלגים והיער העוטף אותן. במרכז פועלים בית מלון, ספרייה, אולם תצוגה ותיאטרון. הוא נפתח בסוף 2021 במרכז העיירה הצפונית, שמספר תושביה 35 אלף איש.

יערות מכסים חלק גדול מצפונה של שוודיה, ובניית בתי עץ היא מסורת ארוכת שנים שם. כעת, אדריכלים שוודים המבקשים להוביל מהפכה מקימים מבני עץ גדולים בשוודיה ובמדינות הנורדיות השכנות הודות לשיטות חדשות ומתקדמות, בנות קיימא. "העמודים והקורות, האינטראקציה בין הפלדה לעץ, זה מה שנושא את עשרים הקומות של המלון", אומרת תרז קרייזל, פקידת תכנון עירוני בכלפטה, בסיור במרכז התרבות. אפילו פירי המעלית עשויים עץ. "אין טיח, איטום או בידוד על העץ. זה ייחודי בבניין בגובה כזה".

תעשיות המלט והפלדה, מחומרי הבנייה הנפוצים ביותר, מזהמות ביותר ופולטות כמויות אדירות של פחמן דו־חמצני. אך עץ פולט מעט מאוד פחמן דוחמצני במהלך ייצורו: לפי פאנל האקלים הבינלאומי של האו"ם, פליטות הפחמן של בטון בתהליכי הבנייה גדולות פי שלושים מאלה של עץ, ופליטות הפלדה גדולות פי מאות ואף אלפים.

לדברי ג'סיקה בקר, רכזת ארגון הבנייה בעץ "טרסטד", מאמצים בינלאומיים לצמצום פליטות הגבירו את העניין במבני עץ. כיום קיימים שני מבני עץ גבוהים יותר ממרכז התרבות שרה: מגדל בגובה 85 מטר שהוקם לאחרונה בברומונדאל שבנורווגיה, ומבנה בגובה 84 מטרים בווינה שבאוסטריה. בעיר מילווקי שבארה"ב מוקם כיום מגדל עץ שצפוי להתנשא לגובה 86 מטרים, ולהיות הגבוה בעולם.

המגדל בכלפטה "מוכיח שאפשר לבנות מבנה גבוה ומורכב בעץ", אומר רוברט שמיץ, אחד משני האדריכלים. "בדיונים על בנייה אתה יכול לומר 'עשינו את זה, אז איך אתם יכולים להגיד שזה לא אפשרי?'". בניית מרכז התרבות מעץ אשוח הייתה "מאתגרת" אבל "עוררה חשיבה בדרכים חדשות", מסביר האדריכל השותף של שמיץ, אוסקר נורליוס. לדוגמה, חדרי המלון נבנו כחלקים מוכנים מראש ש"נערמו כמו חלקי לגו באתר".

אנדרס ברנסון, אדריכל משטוקהולם שמעדיף להשתמש בעץ, אומר שיש לעץ יתרונות רבים: "אם טעית בחיתוך אתה פשוט לוקח סכין ומסור ומתאים אותו במקום".

בשטוקהולם נמצא בשלבי השלמה מתחם דיור עשוי עץ הנקרא "סדרהיוזן", שבו רעפי ארז צהובים ואדומים בולטים בחזית. הוא כבר זכה בתואר בניין השנה במגזין תעשיית הבנייה השוודי "ביגינדסטרין".

"אני חושבת שאנחנו עשויים לראות דברים שישתנו כבר בשנים הקרובות", אומרת בקר. "אנחנו רואים שינוי עצום עכשיו, זו נקודת מפנה, ואני מקווה שמדינות אחרות הולכות להצטרף. אנחנו רואים דוגמאות כאלה באנגליה, בקנדה ובחלקים

אחרים של העולם".

כלכלה

he-il

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281629603865042

Israel Hayom