מקור ראשון

אי אפשר עיר של

שילה פריד

"כרשות מקומית אנחנו מתכוננים לחירום, למלחמות, לרעידות אדמה, לטילים. אבל אף אחד לא מכין אותך לאירוע אכזרי שבו אתה רואה מראה נוראי של גופות עם סימני גרזן. גם השוטרים, שחוו דברים, אמרו שזה היה אחד האירועים הקשים בשירות שלהם", מודה מנכ"ל עיריית אלעד שי נתן, שניסה השבוע להחזיר את העיר לשגרה ככל האפשר.

ההלם ניכר השבוע ברחובות אלעד. גם אחרי לכידתם של שני המחבלים שביצעו את הפיגוע הרצחני בעיר בשבוע שעבר, נראה כי תושביה מתקשים לשוב לשגרה. גני המשחקים אינם מלאים כמו בימים רגילים. אתרי בנייה רבים מושבתים, בשל החלטת העירייה למנוע כניסת פועלים פלסטינים לעיר בימי השבעה, בניסיון להוריד את מפלס המתח. לראשונה מאז ייסודה התמודדה העיר החרדית־דתית עם פיגוע טרור, שגם גורמי הביטחון מעידים כי הוא מהקשים שחוותה ישראל מבחינת אכזריות הרוצחים.

"איפה אני יכול לבדוק רעש במנוע?" שמענו אדם שואל מכר שפגש ברחוב. "יש אהה... אה, סליחה, בעצם אין את אחינו", השיב לו האיש, מתכוון ליונתן חבקוק, מנרצחי הפיגוע, מוסכניק ודמות מוכרת בעיר, שנקרא בפי כולם "אחינו". רגע קטן שדוקר בלב, ומשתלב באווירה המתוחה.

במוצאי יום העצמאות הגיעו שני תושבי הכפר רומאנה שבאזור ג'נין, אסעד רפאעי וסובחי אבו־שקיר, מצוידים בגרזינים, לפארק באלעד, ורצחו באלימות קשה את אורן בן־יפתח, תושב לוד, ואת יונתן חבקוק ובועז גול – שניהם תושבי אלעד. הם פצעו במכות גרזן ארבעה בני אדם נוספים, שלושה מהם במצב קשה. לאחר מכן נמלטו המחבלים רגלית והסתתרו בחורשות הסמוכות לעיר, עד שנתפסו ביום ראשון בבוקר.

הימים הללו, שבין הפיגוע ללכידת מבצעיו, הציבו אתגר קשה לתושבי העיר ומנהיגיה. החשש שהרוצחים עדיין שוהים בתחומי העיר ועלולים לצאת למסע קטל נוסף, הדיר שינה מעיניהם. "התלבטנו בשלב הזה איך להמשיך", מספר נתן. "מצד אחד יש שני מחבלים שלא נתפסו, מצד שני היה חשוב לנו לשמור על שגרה מסוימת. אחרי החופש של יום העצמאות ושבת, לא רצינו שהילדים יישארו בבית גם ביום ראשון. ראש העיר ישראל פרוש התייעץ עם מפכ"ל המשטרה, עם גורמי ביטחון נוספים וכן עם גורמי חינוך ורווחה, כדי לחשוב יחד מה הכי נכון לעשות בסיטואציה הזאת. אחרי שהובהר לנו שהכוחות שהיו כאן 'הזדכו' על העיר, ושכ־008,1 חיילים שהגיעו לאלעד סרקו כל מקום וכל פינה, קיבלנו הערכה שהמחבלים לא נמצאים בשטח העיר, ובעצת הפסיכולוגים ואנשי החינוך החלטנו לפתוח את הלימודים, בהנחה שרצף ימים גדול כל כך בבית יגביר את המתח. ילדים שרצו באו למסגרות, והיה להם ליווי של הצוות ושל פסיכולוגים. הנחנו שלא כולם יגיעו, אבל היה חשוב שיהיה מענה וחזרה לשגרה למי שיגיע".

אחרי תפיסת המחבלים, העיר חזרה לשגרה?

"עדיין יש ילדים שפוחדים לרדת לפארק שבו היה הפיגוע, וגם למקומות בילוי אחרים. אנחנו חושבים איך להתגבר על זה. בודקים למשל איך לקיים שם בל"ג בעומר אירוע גדול עם צעדת חב"ד המסורתית, כדי לחזור לפעילות מלאה. נכון שצריך להיות ערניים יותר, אבל זה החוסן והחוזק של עם ישראל – לשמור על החיים ועל פעילות החיים גם בזמנים כאלה".

זול שהוא היקר ביותר

תושבים בעיר העידו כי פניהם של המחבלים היו מוכרות להם, וכי נראה שהשניים עבדו בעיר בשיפוץ בתי כנסת ובתים פרטיים, לאחר שנכנסו לתחומי ישראל באופן לא חוקי. השבוע בכניסה לאלעד, מחלקת האכיפה העירונית בדקה רכב אחרי רכב, ומאבטחים עלו לאוטובוסים

גם אחרי לכידת המחבלים שרצחו בה שלושה יהודים במוצאי יום העצמאות, אלעד התקשתה השבוע לחזור לשגרה. מנכ"ל העירייה שי נתן דוחה את הטענות שאופייה החרדי של העיר הקל על המפגעים, חולק שבחים לכוחות הביטחון שפעלו ברגישות ובנחישות, ומספר על המרקם הייחודי של האוכלוסייה שבא לידי ביטוי גם בזמני אסון

"עדיין יש ילדים שפוחדים לרדת לפארק שבו היה הפיגוע, וגם למקומות בילוי אחרים. אנחנו חושבים איך להתגבר על זה"

בעקבות המקרים האחרונים של גילוי פוליו בישראל, הכריזו משרד הבריאות וקופות החולים על מבצע לאומי לחיסון ילדים נגד הנגיף נטול הַמרפא שעלול לגרום לשיתוק. מבצע החיסונים, שיצא לדרך בחודש שעבר ולא זכה לשיתוף פעולה מרשים, גם בשל חגי שלוש הדתות בימי ניסן, מיועד לבני שלושה חודשים עד ,17 ויתמקד במי שלא קיבלו בעבר את מנת הנגיף המוחלש, בשתי טיפות דרך הפה. מדובר בעיקר בבני 9 עד ,17 שבין שנת 2005 2013־ל לא נדרשו לקבל את החיסון האוראלי המשלים לחיסוני הפוליו הקודמים, שניתנו באמצעות זריקה.

התפרצות הפוליו החדשה בישראל זוהתה לפני כחודשיים, ועד כה פגעה בילדה בת ארבע, שנדבקה וחלתה בשיתוק ילדים - אירוע ראשון מסוגו בישראל זה 30 שנה. עד כה אותרו תשעה ילדים עם פוליו, שבעה מהם לא היו מחוסנים, מרביתם ללא תסמיני מחלה. כחצי מיליון מנות חיסון לפוליו נחתו בשבועות האחרונים בישראל, ובסך הכול הוזמנו כשני מיליון מנות חיסון.

מתחילת המבצע נענו לקריאה כ־52 אלף ילדים והתחסנו. להיענות הדלה עלולות להיות השלכות, ולא רק בריאותיות. בארגון הבריאות העולמי עוקבים אחר הנתונים, ובדיון בוועדת הפוליו שהתקיים השבוע דווח כי כל מדינה שבניטור השפכים שלה מאותר פוליו לאורך חצי שנה ברציפות, עלולה להיכנס לרשימה המפוקפקת של מדינות שיש בהן תחלואת פוליו פעילה. ברשימת המדינות שיש בהן היום פוליו נמצאות בין היתר פקיסטן, אפגניסטן, מדגסקר, קונגו, תימן, אוקראינה ועוד. בארגון הבריאות ממליצים למדינות "מוגנות" שלא להכניס זרים ממדינות עם תחלואה, אלא אם יציגו תעודת מחוסן.

במשרד הבריאות אומרים כי שיעור הילדים שעומדים בתנאים לקבלת חיסון עומד על כמיליון וחצי. כ־09 אחוזים מבני 17־9 שלא חוסנו בטיפות או שקיבלו רק מנה אחת ולא שתיים, ייקראו להתחסן. ילדים עד גיל 8 (ילידי 2014 ואילך) שטרם קיבלו שתי מנות של החיסון המוחלש בטיפות, ייקראו להתחסן בחיסון האוראלי רק אם קיבלו לפחות שתי מנות של חיסון בזריקה. המאמץ יופנה גם לאיתור הססני ודחייני חיסונים שלא השלימו את מספר המנות הנדרש, או שלא התחסנו כלל. מבוגרים לא יתבקשו להתחסן כעת, שכן ילדים הם שמפיצים את המחלה, ולרוב המבוגרים כבר התחסנו בילדותם.

"אנחנו לא מתכוונים לחכות שההורים יפנו אלינו", אומרת לנו ד״ר ליאור הכט, חברת מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות. "נבצע פניות אקטיביות למי שלא מחוסנים, נסביר ונעודד להתחסן". הכט, מומחית ברפואת ילדים, מסייעת בחודשים האחרונים לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי־פרייס בניהול אתגרי הקורונה, במעקב אחר עליית התחלואה בדלקת כבד חריפה בקרב ילדים, ובמערכה למיגור הפוליו בישראל. היא מרכזת את ועדות המומחים שהוקמו לזירות השונות, ומשתתפת במאמצי הסברה לעידוד ההתחסנות.

"אנחנו נמצאים בהתפרצות פוליו, ועלינו לפעול כדי לעצור אותה ולהעלים בחזרה את המחלה הזאת", מבהירה הכט. "לצערנו יש כבר ילדה אחת בת ארבע שנדבקה וחלתה בשיתוק ילדים, ואנחנו מכירים דיגומי ביוב חיוביים בכמה ערים כמו ירושלים, בית־שמש, מודיעין, בני־ברק וטבריה, שבהן מצאנו נוכחות של הנגיף בשפכים". לדבריה, היקף הילדים שנדבקו עד כה בנגיף ועלולים להדביק אחרים,

אריאל שנבל

he-il

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

2022-05-13T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.makorrishon.co.il/article/281981791183314

Israel Hayom